Mysterious Objectives

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
kombat

Mysterious Objectives

Inlägg av kombat »

Efter att ha läst och funderat över mysterious objectives så anser jag att de bör användas i turneringsspel.
Jag tycker det premierar att man rör sig mot objektiven tidigt samt om det är bra bonusar så behöver motståndaren reagera på det. Att det sen ger en lösning på flyer "problemet" är bara bonus.

1/6 är det något dåligt att den kan explodera men smällen är inte så hemsk.
1/6 händer ingenting.
4/6 är det något positivt.

Mysterious terrain tycker jag inget vidare om det blir för mycket med random saker hela tiden men att köra med mysterious objectives tror jag är väldigt bra.

Diskutera! :)

Användarvisningsbild
Skulliz

Re: Mysterious Objectives

Inlägg av Skulliz »

Kan bara säga att jag instämmer på båda punkter!

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Håller med

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Jag funderar att ha att folk får välja mellan 3-6 på ett objektiv som du ställer ut i din halva som capture and controll.

Sen fyra objektiv som ställs ut som seize ground utan några special objektiv.

Gillar inte random. (jag vet att det är ett tärningsspel) Men garage gaming kan sånt vara kul. Men att förlora en turnerings match på att motståndaren slumpar fram re-roll skytte medan en själv blir sprängd för man hade otur...

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Tycker det är en ganska bra idé att kunna välja vad objektivet skall ge.

Mycket fliers - ta skyfire

Skydda squadden som håller objektivet -extra cover save

Trevlig skyttebas - välja reroll 1:or to hit.

Skydda mot charges - motståndaren får bara halv charge range

Detta kan låta som det är för bra och man kan göra ganska ostiga grejer men tänk på att det bara är scoring enheter som kan dra nytta av dem.

En annan tanke jag lekte med var att man skulle kunna välja Warlord trait med. Finns ju många resultat där som är ganska bra vissa bättre än andra, men jag tycker itne det finns någon som står ut och kan man välja warlord trait så kan man bygga sin armé lite runt det och man kan också använda det mot sina motståndare. - Jasså du har flyer spam ja då får du -1 på alla dina reservslag.

Vad jag också tänkte på hur man ska kunna få in fortifications på turneringar med färdig terräng. Är att innan deployment men efter man väljer sida så får man byta ut en terräng bit mot en fortification i ens deployment zone. Vad säger folk om det ?

Nu blir man riktigt sugen på att hålla en turnering igen :)

Hoffa

Inlägg av Hoffa »

Mysterious terrain kör vi med i fantasy, det funkar riktigt bra så länge man inte har för mycket. (4-5 bitar per borde är nog gränsen)

I övrig gillar jag iden att välja warlord trait. Tycker det är rätt obalanserat nu då man både kan få något jätte bra eller något totalt meningslöst. (Man kan ju lätt råka slå fram en trait som bara duplicerar något man redan har t.ex är det ju "meningsfullt" att slå fram att warlorden är scoring om man har Trazyn som general då han redan har den regeln).
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Användarvisningsbild
Per Andersson

Inlägg av Per Andersson »

Mysterious terrain i 40k har jag upplevt som ganska skoj, hittils.

Jag har dock inte fått uppleva fenomenet 'va, var det lava i floden, varför såg jag inte det innan jag badade?' än.

Ett problem med det, rent turneringsmässigt, är att det drabbar vissa arméer oerhört mycket hårdare än andra.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Mysterious terrain gillar jag inte alls, varken i fantasy eller 40k. Mest har jag fluffmässiga invändningar mot det. Att ingen någonsin har satt sin fot i en skog som de har haft tid att bygga upp en bunker brevid känns bara fånigt. Eller att man inte ser om en flod är lava eller vatten. Och det faktum att 5 av 6 skogar är konstiga. Hade det varit att man först slog en tärning för varje terrängbit och på en etta blev dem mystisk hade det känns mycket vettigare. Sen kan de ju dessutom ha en väldigt stor påverkan på spelet. Om en flod t.ex. är "slå om alla missade armour saves" istället för "kan inte trolla" är ju i många fall direkt matchavgörande. Så i casual-spel tycker jag att det blir fånigt pga fluffen och i turneringsspel blir det ett enstaka slumpmoment som har för stor inverkan.

Warlord traits gillar jag. Men jag tror inte på idén att välja dem. Anledningen till att de funkar tycker jag är att de är random och att man inte kan bygga en lista efter dem. Hade man kunnat det hade vissa av dem varit rätt heta. Nu är de bara bonus om man får något bra, men antagligen inte för bra.

Välja objektiv-typ låter intressant. Man skulle också kunna ha olika varianter av objektiv specificerade i scenariot. Men random funkar också, om man bara kan komma ihåg dem.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Att välja ett mystery objektiv känns rätt ballt faktiskt, men jag ser hellre att man ställer ut i motståndarens deployment och sen får motståndaren välja vad för bonus det ger. Annars kan det bli väldigt tråkiga skytteborgar som är väldigt svåra att ta/contesta.

Warlord traits gillar jag inte. Det finns några få som kan vara riktigt bra, men annars är det bara någon liten småsak som är jobbigt att hålla reda på. Tycker det finns nog med småsaker att hålla reda på.

Jag har inte testat mystery terrain, men jag tycker inte om tanken av att förlora eller vinna pga att en random terrängbit. Om man kan begränsa inverkan av det på något sätt kanske det kan vara värt att testa. Ett sätt kan vara att båda spelare väljer bort ett resultat och sen slumpar man bland det som finns kvar eller nått.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Zurken skrev:Att välja ett mystery objektiv känns rätt ballt faktiskt, men jag ser hellre att man ställer ut i motståndarens deployment och sen får motståndaren välja vad för bonus det ger. Annars kan det bli väldigt tråkiga skytteborgar som är väldigt svåra att ta/contesta.

Warlord traits gillar jag inte. Det finns några få som kan vara riktigt bra, men annars är det bara någon liten småsak som är jobbigt att hålla reda på. Tycker det finns nog med småsaker att hålla reda på.

Jag har inte testat mystery terrain, men jag tycker inte om tanken av att förlora eller vinna pga att en random terrängbit. Om man kan begränsa inverkan av det på något sätt kanske det kan vara värt att testa. Ett sätt kan vara att båda spelare väljer bort ett resultat och sen slumpar man bland det som finns kvar eller nått.
Gillar inte alls förslaget att motståndaren skall välja min bonus då får man enbart det man itne behöver. Några skytteborgar lär du inte heller så det bara är scoring som drar nytta av bonus förmågan inga andra. (Kanske i Big Guns Fire då heavy support också är scoring) men man tjänar väldigt lite på att stå och hogga ett objektiv 4 rundor. Vad kan kan göra dock är att 2 objektiv inte får ha samma bonus förmåga.

Warlord traits är ganska bra och man kan säkert göra en del ganska bra combos om man skulle få välja. Dock ska man använda vald warlord trait så borde det vara något man skriver in i armélistan och inte kan byta från match till match då blir det snarare en taktik man använder för att förbättra armén än att använda dem för att kontra vissa arméer.

Min tanke med mysterious terrain är att det blir på tok för mycket att hålla reda på framför allt om man ska randomiza all mysterious terrain. Hur man kan använda den är att vissa terrain bitar har en specfik mysterious terrain tex en lava flod skulle ha fireblood eller en viss typ av skog är ironbark. Men att slå för varje terräng bit känns överdrivet och man har mycket mer terräng i 40k än i fantasy är min uppfattning så det går itne riktigt att dra paralleller

Skriv svar