Allies på turneringar?
Re: Allies på turneringar?
Ta bort "battle brothers" så är det lungt enligt mig. Nästan alla knasiga kombinationer kommer när man joinar en IC med häftiga regler som smittar av sig till sin squad. Jag tycker allies är kul och tillför mycket i spelet till alla arméer (utom stackars nids, men de har blivit hyfsat mycket bättre som det är). Visar det sig finnas vissa element som känns alldeles för bra tror jag man lätt kan ta bort det med en enkel restriktionsmall. Dessutom är det motiverande till att bygga upp nya småstyrkor.
Låt det testspelas ett tag och sen kan man börja pilla på att banna olika saker. Sen så är det helt ok om vissa arrangörer som inte gillar det bannar det på sina turneringar, men det skulle vara tråkigt att aldrig få spela med allies.
Fortifications däremot tycker jag inte att man ska få ha på turneringar, eftersom de ska egentligen placeras ut innan alla annan terräng och ska gå att "kontra" genom att placera terräng i vägen.
Låt det testspelas ett tag och sen kan man börja pilla på att banna olika saker. Sen så är det helt ok om vissa arrangörer som inte gillar det bannar det på sina turneringar, men det skulle vara tråkigt att aldrig få spela med allies.
Fortifications däremot tycker jag inte att man ska få ha på turneringar, eftersom de ska egentligen placeras ut innan alla annan terräng och ska gå att "kontra" genom att placera terräng i vägen.
Alexander Merinen
De flesta får nog det tror jag. Om inte så får de flygande monster.Seregon skrev:Alla arméer får nog inte flygare...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Fort går ju att lösa genom att ge lite längre tid till deploymentfasen innan man börjar spela, alternativt bara lite längre matchtid.
Om något kommer det att ge folk en anledning till att bygga riktigt tuffa byggnader och inte bara arméer.
Om något kommer det att ge folk en anledning till att bygga riktigt tuffa byggnader och inte bara arméer.
Sant. Anti-air som inte är andra flygare blir det nog lite mer till och från med antar jag.Röde skrev:De flesta får nog det tror jag. Om inte så får de flygande monster.Seregon skrev:Alla arméer får nog inte flygare...
Fast när det kommer till fort så är det väldigt viktigt att alla har samma terrängbitar, annars är det otroligt lätt att bygga fördelar. Men visst annars låter det ok.Seregon skrev:Fort går ju att lösa genom att ge lite längre tid till deploymentfasen innan man börjar spela, alternativt bara lite längre matchtid.
Alexander Merinen
Nu har jag inte läst just de reglerna, men det finns som jag förstår ordentliga instruktioner för hur man ska sätta upp terrängen när man har fortifikationer, och själva terrängen hänger ju som alltid på vilket bord man lottas till. Ibland blir de bättre och ibland sämre.
Jag tycker precis samma som med komp, att det ska vara olika på olika turneringar. Är man extremt trött på att möta tre valkyror varje match vilken turnering man än åker på så tycker jag man ska ha ett alternativ så man slipper dem en sekund.
Sen måste jag erkänna att jag haft ett gott öga till tau i många år men aldrig skaffat dem av ekonomiska skäl, målningsskäl och liknande, men eftersom de går att alliera till bådecrons och eldar kan jag köpa in några mangarobotar och testmåla. Tyvärr lär jag därför basa de tre armeerna likadant då men det är en smäll man får ta.
Sen måste jag erkänna att jag haft ett gott öga till tau i många år men aldrig skaffat dem av ekonomiska skäl, målningsskäl och liknande, men eftersom de går att alliera till bådecrons och eldar kan jag köpa in några mangarobotar och testmåla. Tyvärr lär jag därför basa de tre armeerna likadant då men det är en smäll man får ta.
Ja' än't bittä'!
Inga allies, dödar totalt variationen i spelet när alla listor kan alliera bort sina svagheter.
(Allies regler finns i fantasy också men ingen spelar med dem.)
Ok flygare är just nu ett problem men allies är inte lösningen.
(Allies regler finns i fantasy också men ingen spelar med dem.)
Ok flygare är just nu ett problem men allies är inte lösningen.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!
Fast Allies i Fantasy är utformat för att man ska spela flera spelare med varsin armé på varje sida medan Allies i 40k är utformat som ett tillägg i själva armélistan, så det är inte riktigt jämförbart.
Jag är generellt mest för att börja med att spela spelet som det är och fundera på att ändra saker lite längre fram.
Jag är generellt mest för att börja med att spela spelet som det är och fundera på att ändra saker lite längre fram.
Hur kan det bli mindre variation när man kan ta så många mer olika kombinationer?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!