Aprecis...Mortarion skrev:Det bästa ur turneringssynpunkt tror jag är att testa olika varianter. Om man har turneringar med och utan allies kan man dels jämföra hur de funkar och dels kan folk välja hur de vill spela. Turneringsvariation FTW!
Allies på turneringar?
Re: Allies på turneringar?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
-
Valrosskorv
Precis som det är "optional" att använda en Fast Attack slot.kombat skrev:Det står också tydligt i regelboken att både allies och fortifications är optional så att jag tycker inte man tar bort för mycket om man skulle huindra allies.
Inte precis om du gr in i din regelbok och läser under force organisation chart så står det inom parantes att allies och fortifications är optional. Det står det inte om mitt FA val. Så sluta skriva strunt
Och eftersom tråden handlar om turneringar så är ju egentligen allt upp till arrangören.
-
Land_Raider
Vad han sa!Mortarion skrev:Jag är kluven angående allies. Å ena sidan kan det användas till att göra coola och fluffiga arméer. Men å andra sidan också till att göra riktigt brutna kombinationer av saker eftersom GW aldrig hade tänkt att reglerna skulle användas tillsammans.
Och det kan hända att jag är cynisk, men om man ser historiskt sett på saker i 40K som har kunnat användas antingen till att göra obalancerat bra saker eller till att göra coola saker så är det max en person per turnering som försöker göra något coolt av det medan 20+ personer försöker utnyttja det så mycket det går. Det är så det har funkat de få gånger allies har varit tillåtna tidigare, det är så det har funkat med Imperial armour, det är så det har funkat med mer "öppna" codexar, som t.ex. 4th ed Chaos-codexen. Mängder med folk pratar om allt coolt man kan göra för att sedan utnyttja det för att ta de hårdaste sakerna de kan.
Så i teorin är allies awesome, men jag är tveksam till hur bra det kommer att funka i praktiken.
Fast med lite rejäl subjektiv komp kan man möjligen få fason på det.
Det bästa ur turneringssynpunkt tror jag är att testa olika varianter. Om man har turneringar med och utan allies kan man dels jämföra hur de funkar och dels kan folk välja hur de vill spela. Turneringsvariation FTW!
Kasper om vad hans omkompade arme innehåller: "dödstjärna, 6 pangpang killar, en mega bajsare,2 bautakillar, tre trollare!"
Det gör det visst. Det står (Optional) på Fortifications och Allies, medan det står "Optional" på t.ex FA, HS och Elites i din Primary Detachment. Optional är precis vad det är: DU väljer OM DU vill ha det i DIN lista. Det står inte att själva reglerna för dem är optional om man ska ta med i sitt game eller inte. Det står inte heller något om att motståndarens tillåtelse krävs heller.kombat skrev:Inte precis om du gr in i din regelbok och läser under force organisation chart så står det inom parantes att allies och fortifications är optional. Det står det inte om mitt FA val. Så sluta skriva strunt
Däremot är det som många redan sagt självklart upp till varje turneringsarrangör att bestämma om man vill spela hela 6th edition eller plocka ut sina favoriter ur det.
Anledningen till att allies minskar variationen är att alla codex är uppbyggda så att de är bra på vissa saker med dåliga på andra. Guard har t.ex massor med stora kanoner men är inte bra på att storma och hålla objektiv i mitten av bordet. Detta kommer man lätt runt med allies. Då kan man t.ex ha guards tunga skytte som rensar upp medan man sedan skickar fram t.ex allierade marines eller tom GK terminators för att campa på objektiven. Eller ta GK som är bra på allt utom långdistans skytte, de kan lätt alliera in guard artilleri och nu vara bra på allt. (Det finns säkert mycket bättre kombinationer än så, jag vill bara illustrera med ett par exempel)
Om alla nu med allies kan ta sig runt sina svagheter genom att alliera in trupper som är bra på det den egna codexen är dåligt på så försvinner mycket variation ur spelet då alla plötsligt kan göra allt.
Allies hör hemma i kompis matcher och inte på turneringar.
Om alla nu med allies kan ta sig runt sina svagheter genom att alliera in trupper som är bra på det den egna codexen är dåligt på så försvinner mycket variation ur spelet då alla plötsligt kan göra allt.
Allies hör hemma i kompis matcher och inte på turneringar.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!
Vill bara påpeka att vi i princip aldrig spelade hela 5:th edition utan plockade ur den så det är inget nytt. T.ex så spelade vi inte med scenariona från regelboken (i alla fall inte de sista åren) utan gjorde egna.Däremot är det som många redan sagt självklart upp till varje turneringsarrangör att bestämma om man vill spela hela 6th edition eller plocka ut sina favoriter ur det.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!
Och ju mer jag tänker på det, så är jag mer och mer benägen att hålla med Hoffa.Hoffa skrev:Allies hör hemma i kompis matcher och inte på turneringar.
Ashäftigt när man spelar med kompisarna. Inte lika häftigt att bli tagen i rökarn av någon turneringsräv som får ett ännu större övertag än tidigare.