Allies på turneringar?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Valrosskorv

Re: Allies på turneringar?

Inlägg av Valrosskorv »

kombat skrev:Inte precis om du gr in i din regelbok och läser under force organisation chart så står det inom parantes att allies och fortifications är optional. Det står det inte om mitt FA val. Så sluta skriva strunt
Sammanhang är oerhört viktigt. Dessutom står det ju tydligt på precis samma ställe i regelboken att Fast Attack är "optional". Du kanske skulle ta och följa ditt eget råd?

Hoffa

Inlägg av Hoffa »

Diskussionen om vad som är optional är ett villospår. Enligt GW är alla regler optional, det skriver de någonstans i början av boken. Hela boken är skriven för att vara ett smörgåsbord att plocka i från. Ingen på gw skulle skriva under på iden att man måste spela med allt i boken för att spela 6:th edition på riktigt så jag har svårt att förstå det argumentet i den här tråden.
Senast redigerad av 1 Hoffa, redigerad totalt 11 gånger.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Hoffa skrev:Anledningen till att allies minskar variationen är att alla codex är uppbyggda så att de är bra på vissa saker med dåliga på andra. Guard har t.ex massor med stora kanoner men är inte bra på att storma och hålla objektiv i mitten av bordet. Detta kommer man lätt runt med allies. Då kan man t.ex ha guards tunga skytte som rensar upp medan man sedan skickar fram t.ex allierade marines eller tom GK terminators för att campa på objektiven. Eller ta GK som är bra på allt utom långdistans skytte, de kan lätt alliera in guard artilleri och nu vara bra på allt. (Det finns säkert mycket bättre kombinationer än så, jag vill bara illustrera med ett par exempel)

Om alla nu med allies kan ta sig runt sina svagheter genom att alliera in trupper som är bra på det den egna codexen är dåligt på så försvinner mycket variation ur spelet då alla plötsligt kan göra allt.

Allies hör hemma i kompis matcher och inte på turneringar.
Det beror ju på vad man anser att variation är. Jag tycker att det är kul att möta arméer med blandade enheter (vilket kommer öka med större tillgång till olika enheter) då detta ger variation i matchen. Jag gillar heller inte sten/sax/påse matcher och nu när alla arméer kan bli mer mångsidiga kanske man slipper en del av detta.

Jag tycker också att det blir mer varition att möta IG+X istället för bara IG, med fler kombinationer man kan möta kommer man behöva tänka till oftare vilket är roligt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Argos

Inlägg av Argos »

Jag tycker Allies skall användas i de flesta fall, även om det kan vara kul med några turneringar utan allies för att få lite variation. Allies tillför en ny dimension för spelet, vilket gör att man kan damma av gamla gubbar som inte var intressanta att spela med förrut. Givetvis kanske Allies blir tråkigt efter ett tag om man bara spelar med det, men allt som gör spelet annorlunda från den väldigt sönderspelade/söndermetade femte edtionen är bra i nuläget.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Helt med Dhettneck här. Jag tycker man kan göra så mycket kul och coolt med allies så det vore synd om de försvann, speciellt innan konceptet än fått en chans. Dessutom kan tillägga att det alltid kommer finnas listor som är grisigare än andra, allies eller ej.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Tyvärr kommer vi då ex. att se mindre av SM scouts, Devastators, Predatorer och andra bilar från SM codexen. De kommer ersättas av Long Fangs och Wolf Scouter. Snabba Predatorer och annat från BA-Codexen exempelvis. BA kan plötsligt få ta Land Speeder Storm, Thunderfire Cannon mm. Denna lista kan göras oändlig.

Jag tror inte att variationen blir större. Jag tror att ex. Missile Launcher Long Fangs och Psyfleman Dreads kommer dyka upp överallt om vi ska prata turneringslistor.

Ett annat problem, tror jag, kommer vara det faktum att de in-allierade enheterna ex. Space Wolves i en BA armé är att de kommer vara målade likadant. ;)

(Jo jag har lite Kniggits som jag kan alliera med mina IG. Därmed inte sagt att jag måste få göra det på turnering.)
Senast redigerad av 3 Röde, redigerad totalt 11 gång.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Vad skulle hända om alla battle brothers man kunde alliera sig med blev allies of convenience? Typ allt det coola kvar men många ostkombos tas bort? Det enda som återstår är nya synergier och uppvägande av nackdelar. vill man gå ännu länge kan man ju säga att alla man kan alliera sig med blir desperate allies.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

daskad

Inlägg av daskad »

Nej. Inte hålla på och ändra i reglerna! Det har ju inte ens varit någon stor 6th turnering än! Vänta ett halvår innan vi börjar ens pilla på det, enligt mig
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag är helt för allt och all in.

Katarsis skrev:Vad skulle hända om alla battle brothers man kunde alliera sig med blev allies of convenience? Typ allt det coola kvar men många ostkombos tas bort? Det enda som återstår är nya synergier och uppvägande av nackdelar. vill man gå ännu länge kan man ju säga att alla man kan alliera sig med blir desperate allies.
Men jag tror att detta är en bra kompromisslösning när man tröttnar på nya standardkombos.

Eller att alla allianser bara blir ett steg sämre än de är.

Användarvisningsbild
Per Andersson

Inlägg av Per Andersson »

Jag hoppas att det blir mer variation med Allies, men misstänker att det kommer att bli motsatsen...

Skriv svar