Allies på turneringar?
Re: Allies på turneringar?
Min erfarenhet av andra spel med liknade regler (tydligast var blood bowl 2:ed för länge sedan) är att om alla kan alliera sig så att de kan vara bra på allt så försvinner skillnaden mellan de olika codexen och det känns som man möter samma lista hela tiden.
Det är detta som gör mig så emot allies.
(Det som skulle kunna rädda det hela vore om det fanns någon nackdel med att ta in allies i listan, så att det blev ett svårt beslut om man skulle ta in allies eller inte. Just nu är allies bara extra godis utan några nackdelar.)
Det är detta som gör mig så emot allies.
(Det som skulle kunna rädda det hela vore om det fanns någon nackdel med att ta in allies i listan, så att det blev ett svårt beslut om man skulle ta in allies eller inte. Just nu är allies bara extra godis utan några nackdelar.)
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!
Än så länge är jag i all-in & inte ändra reglerna hörnet.
Men om varje allies choice bytte ut en foc plats skulle det bli nån form av nackdel med det iaf.
Detta vill säga:
Du byter automatiskt 1hq + 1troopchoice direkt du allierar, inte får dem som bonus. Sätter du dessutom i nån elite allied, kan du bara ha 2 elite från din grundarme.
Men om varje allies choice bytte ut en foc plats skulle det bli nån form av nackdel med det iaf.
Detta vill säga:
Du byter automatiskt 1hq + 1troopchoice direkt du allierar, inte får dem som bonus. Sätter du dessutom i nån elite allied, kan du bara ha 2 elite från din grundarme.
Varje allierad enhet ger 5% mindre rankingpoäng!

-
Land_Raider
Jag tycker asplunds förslag lät bra. Fortifikations är jag däremot helt emot
Kasper om vad hans omkompade arme innehåller: "dödstjärna, 6 pangpang killar, en mega bajsare,2 bautakillar, tre trollare!"
Jo jag håller med asplund, att allies inte ens tar upp i sin egna FOC är ju ganska löjligt enligt mig och gör också att man får en direkt nackdel av att inte ta allies. Fortifications är jag helt emot.
Alexander Merinen
Reglerna är skrivna på ett visst sätt. Snälla, låt dem va i mer än 3 veckor iaf...
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
+1daskad skrev:Reglerna är skrivna på ett visst sätt. Snälla, låt dem va i mer än 3 veckor iaf...
Det är en jäkla massa gnäll och stora djävular målade på väggarna, och jag tvivlar på att mer än en handfull personer ens har spelat ett dussin matcher.
Släpp mattehamrandet och domedagsprofetiorna och bara spela spelet till en början.
För övrigt anser jag att om allierade gör att färre personer spelar gråknektar så är det en bra sak.
varför är folk så sjukt imot fortifications? och kom inte dragande med att "det ska ställas ut innan all annan terräng" eftersom det är ganska lätt att kringgå..
Flaming Dolphins
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
För att deras regler inte funkar eftersom terrängen redan är utställd. Plus att det stora komplexet är sjukt spelförstörande.tutten skrev:varför är folk så sjukt imot fortifications? och kom inte dragande med att "det ska ställas ut innan all annan terräng" eftersom det är ganska lätt att kringgå..
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Jag tycker man kan lösa det ganska lätt genom att om man har fortifications så tar man bort en terrängbit. så man får plats att sätta ut den.DHettNeck skrev:För att deras regler inte funkar eftersom terrängen redan är utställd. Plus att det stora komplexet är sjukt spelförstörande.tutten skrev:varför är folk så sjukt imot fortifications? och kom inte dragande med att "det ska ställas ut innan all annan terräng" eftersom det är ganska lätt att kringgå..