Möter du dem ofta?Nefrums skrev:Sant, det borde bara vara första comisarien i en platoon som ger minus.. Det kan i och för sig vara bra att ha fler om motståndaren har nåt som kan snipa den.. typ scout special caracter, mindwar eller vindicare...
Imperial Guard
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Imperial Guard
-
Silversixx
-2 För en heavy weapon squad känns mycket.
Hellre -1 i grund och sen kanske ytterliggare -1 för Missiler och laserkanoner?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Autocannon känns ju rätt het också.Silversixx skrev:-2 För en heavy weapon squad känns mycket.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
-
Silversixx
Förslag på formulering av commisar minus:
If atleast one of the infantry squads in the platoon includes a commisar, -4 for eatch for the third, fourth and fith infantry squad in the platoon,
If atleast one of the infantry squads in the platoon includes a commisar, -4 for eatch for the third, fourth and fith infantry squad in the platoon,
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
-
the godfather
eller -1 för varje squad där plutonen innehåller en commisar.
just nu är commisarminuset ett fast minus på 2. i båda exemplen ger minimal pluton fortfarande bara minus 2
just nu är commisarminuset ett fast minus på 2. i båda exemplen ger minimal pluton fortfarande bara minus 2
Tycker Jeppas förslag låter rimligt, en 50-manna med Commissar är verkligen bisarrt jobbig. 10 eller 20 så är det tveksamt om det är värt poängen. Iofs får man ju en reell komphöjning om han inte ger något minus alls för sina 35 poäng, kanske -1 för första squaden i en pluton med Commissar, -2 för andra, -3 för tredje osv? -15 för en maxad enhet. Kanske lite för hårt? De får ju en del minus i grund också.
Jeppas sådana här enhet plöjde ner mina Assault Terminators med Librarian utan större bekymmer på Skånecupen, och då hade de ändå inga power weapons, och jag fick in chargen. Hade jag chargeat med mina tio Assault Marines samtidigt hade jag med all sannolikhet vunnit, men det hade tagit cirka fyra närstridsrundor och båda enheterna hade antagligen blivit halverade. Då talar vi om runt 400 poäng dedikerade närstridstrupper (plus en karaktär, en fist och två plasmapistoler för ytterligare 200 poäng, men de hade inte inverkat nämvärt på striden). Så jobbig är en sån här enhet.
Jeppas sådana här enhet plöjde ner mina Assault Terminators med Librarian utan större bekymmer på Skånecupen, och då hade de ändå inga power weapons, och jag fick in chargen. Hade jag chargeat med mina tio Assault Marines samtidigt hade jag med all sannolikhet vunnit, men det hade tagit cirka fyra närstridsrundor och båda enheterna hade antagligen blivit halverade. Då talar vi om runt 400 poäng dedikerade närstridstrupper (plus en karaktär, en fist och två plasmapistoler för ytterligare 200 poäng, men de hade inte inverkat nämvärt på striden). Så jobbig är en sån här enhet.
Terminators är grymt mycket overkill mot T3-muppar. Något med stora högar attacker hade antagligen löst problemet på ett poängeffektivare sätt. Men visst är det en grymt bra enhet och om man (som Jeppa) inte toolar den med massa uppgraderingar så är den ganska billig också.
Men det krävs nog att den börjar på 50 eller möjligtvis 40 gubbar för att det ska vara hett. En kommissarie som håller reda på en enda squad ökar dess kostnad med 70 %. På en full 50-manna ökar han kostnaden med 14 %. Stubborn och omrull är ju fantastiskt mycket bättre om man är många dessutom.
Så min slutsats är att Jeppas förslag är bra. 50-manna kostar -17 (285 poäng).
Men det krävs nog att den börjar på 50 eller möjligtvis 40 gubbar för att det ska vara hett. En kommissarie som håller reda på en enda squad ökar dess kostnad med 70 %. På en full 50-manna ökar han kostnaden med 14 %. Stubborn och omrull är ju fantastiskt mycket bättre om man är många dessutom.
Så min slutsats är att Jeppas förslag är bra. 50-manna kostar -17 (285 poäng).
precis. en comisar i en 5 manna comandsquad är sjukt bortkastat, även i en 10 eller 20 manna squad är det knappast så att den förtjänar minus. med i en 50 manna squad är den sjukt bra.. Ni ska få se på BSK 
Men det är klart att de går att döda med mycket mindre poäng än vad de kostar.. Orker tex, de bara skrattar åt dem
Men det är klart att de går att döda med mycket mindre poäng än vad de kostar.. Orker tex, de bara skrattar åt dem
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Argh. Hur många? 150? 200? Dags att investera i eldkastare. (Och orker. Fast orker tycker inte det är jätteroligt med 50 lasguns som slår sina order på Ld9 dessutom.)Nefrums skrev:Ni ska få se på BSK