Att välja sida och att börja är två olika slag.Mortarion skrev:Jag är också lite skeptisk till First blood (och innan ni börja klaga så innebär det "jag tror inte att det är så balancerat" och inte "Jag bestämmer att INGEN får spela med det, inte ens hemma! Moahahahahaa!"). Som det är nu är första rundan extremt bra. Man väljer sida, man får placera ut objectives EFTER att man har valt sida, vilket innebär att man vid ojämnt antal objectives kommer att få fler objektiv i sin deployment zone plus att man antagligen får First blood (vilket i praktiken blir två VP eftersom man får ett själv och hindrar motståndaren från att få den). Motståndaren kan inte längre kontra det genom att reserva hela sin armé heller. Att gå sist är naturligtvis bra med objektiv, men eftersom det är random game length så kan man inte planera för det.
Sen lindras effekten något av Night fighting... OM det blir night fight runda ett. Det slaget kommer i många fall att vara väldigt viktigt.
Så idén med First blood, att motverka MSU, är vettig. Men jag är tveksam till om runda ett verkligen behöver bli ännu bättre.
Allies på turneringar?
Re: Allies på turneringar?
Om man ska köra med secondary objectivs likt de sättet de tänkt i regelboken känns det som man behöver 3 olika missions
Hmm... Det hade jag helt missat. Jag tänkte att det var samma roll-off, men det ser jag nu att det är det ju inte alls.Gustav skrev:Att välja sida och att börja är två olika slag.Mortarion skrev:Jag är också lite skeptisk till First blood (och innan ni börja klaga så innebär det "jag tror inte att det är så balancerat" och inte "Jag bestämmer att INGEN får spela med det, inte ens hemma! Moahahahahaa!"). Som det är nu är första rundan extremt bra. Man väljer sida, man får placera ut objectives EFTER att man har valt sida, vilket innebär att man vid ojämnt antal objectives kommer att få fler objektiv i sin deployment zone plus att man antagligen får First blood (vilket i praktiken blir två VP eftersom man får ett själv och hindrar motståndaren från att få den). Motståndaren kan inte längre kontra det genom att reserva hela sin armé heller. Att gå sist är naturligtvis bra med objektiv, men eftersom det är random game length så kan man inte planera för det.
Sen lindras effekten något av Night fighting... OM det blir night fight runda ett. Det slaget kommer i många fall att vara väldigt viktigt.
Så idén med First blood, att motverka MSU, är vettig. Men jag är tveksam till om runda ett verkligen behöver bli ännu bättre.
Jag hävdar fortfarande att first blood gör förstarundan bättre, vilket den inte behöver bli, men det var ju inte alls lika farligt som jag trodde först.
Var står det att välja sida och få första rundan är olika slag? Den som deployar först får första rundan väl?
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
I regelbokenn00bn skrev:Var står det att välja sida och få första rundan är olika slag? Den som deployar först får första rundan väl?
På sidan 121 står det att man ska ha en roll of för vem som deployar först , den börjar sen om den inte blir seizead. På sidan 118 står det att man ska rulla om att välja sida.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Allies på turneringar?
Även under deras sammanfattning på s.424, direkt efter man har slagit fram deployment typ ska man slå vilken sida, följt av fortifications, terräng, objektiv,warlordtraits, spells, sen slår man för som deployar först.
För mig är det "NEJ" på att ha Allierade på turneringar.
Jag tror inte för en sekund att GW har kollat alla konflikter codex:arna emellan och utan en FAQ tjock som en bibel så kommer man kunna styra upp det. Det är min magkänsla i alla fall.
Jag tror inte för en sekund att GW har kollat alla konflikter codex:arna emellan och utan en FAQ tjock som en bibel så kommer man kunna styra upp det. Det är min magkänsla i alla fall.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019
Om kriget kommer, 2019
- DHettNeck
Det är nog faktiskt ganska få sånna problem som kommer uppstå. Det är snarare balansen som är problemen.RUNE skrev:För mig är det "NEJ" på att ha Allierade på turneringar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Känns som att Tyranider får en rejäl känga om Allies tillåts på turneringar och inget annat görs för nids.
I så fall får Nids bara en vanlig FOC medans alla andra arméer har potential för ett extra slot på varje kategori.
I så fall bör nids få alliera med sig själva eller dubbla sin FOC (enligt 2k mallen) eller något annat som görs, annars känns det lite knasigt.
Men det är bara min spontana tanke, Allies är inte på lika villkor helt enkelt.
I så fall får Nids bara en vanlig FOC medans alla andra arméer har potential för ett extra slot på varje kategori.
I så fall bör nids få alliera med sig själva eller dubbla sin FOC (enligt 2k mallen) eller något annat som görs, annars känns det lite knasigt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- DHettNeck
Att dubbla FoC känns bara fel. Men jag är helt klart för att Nidz skall få alliera in Nidz (dvs ett lite FoC extra).Flogger skrev:Känns som att Tyranider får en rejäl känga om Allies tillåts på turneringar och inget annat görs för nids.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis