kombat skrev:Alltså 2 flyers måste folk lära sig hantera det är inte särkilt svårt 1 flyer är alldeles för restriktivt.
Håller helt med!! KOm in i matchen nu för fasen, lite 6th kan vi väl spela. Annars kan ni ju lika gärna köra med 5th-boken!
Men kom igen 2 flyers.
Då måste man ha med en egen, två sorm kråkor är sjukt segt om man inte har tur med den där twinade lasern.
Och de kan ju inehålla något otrevligt med.
Så man måste skjuta allt man har (och antagligen lite till) för att stoppa dem fårn att härja fritt.
och då har ju resten av armen stält sig i slag läge.
Testa "Swepoints" a.k.a. "Gonkakomp", dvs höj poängkostnaden på det som anses vara för bra (=för billigt).
Exempelvis:
Nob bikers: + 15 pts
Samtliga flyers: + 35 pts
Runes of warding: +40 pts
Necron Spyders: +25 pts
Rad grenades: + 30 pts
Death Cultists: +7 pts
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Så DPs klassas in i samma kategori som stormravens, vendettor och scythes? Något som kan sänkas av s3 lasguns och bli groundat, och ligger långt efter vapenmässigt? Känns f*piiip*ed up enligt mig.
@Gonka Koff: Skall vi skriva ihop ett seriöst förslag så ett par arméer och se vad folk tycker? Det var ju ganska enkelt förra gången vi testade det.
@DarkMessiah: Jag tror inte att Gonka Koff tänkte det så. Men kritik kan skrivas på bättre sätt. T.ex:
"När du skrev att alla Flyers skulle kosta 35 poäng mer, tänkte du då också på Flying Monstrous Creatures? Om det var på det sättet så tycker jag att du har fel i och med att de är mycket lättare att ta hand om i och med att de kan sänkas utav nästan alla vapen i spelet. +15 poäng vore mycket rimligare."
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Katarsis skrev:@Gonka Koff: Skall vi skriva ihop ett seriöst förslag så ett par arméer och se vad folk tycker? Det var ju ganska enkelt förra gången vi testade det.
@DarkMessiah: Jag tror inte att Gonka Koff tänkte det så. Men kritik kan skrivas på bättre sätt. T.ex:
"När du skrev att alla Flyers skulle kosta 35 poäng mer, tänkte du då också på Flying Monstrous Creatures? Om det var på det sättet så tycker jag att du har fel i och med att de är mycket lättare att ta hand om i och med att de kan sänkas utav nästan alla vapen i spelet. +15 poäng vore mycket rimligare."
Jao, det var Hylanders post jag syftade på. Sitter på mobilen och brottas för fullt med den, så allting kommer kanske inte rätt ut, bland annat qoutes :p
Kan det inte vara en ide att vara hyggligt milda i restriktionerna? Iaf fram tills man fått en vettig uppfattning om vad som verkligen är bra. Det jag menar med lagom är nått i stil med:
Generellt:
- Max 6 fordon/monster
- Max 120 modeller i armén
- Max 100 i total AV på flyers (vilket räcker till 2 stormravens, 2 vendettor, 3 necron ostbågar, osv)
- Något om psychic powers. (bara en divination spell tillåts, Coteaz med dubbla divination är rätt het.)
Enhets-specifikt:
- Max 6nobbikers
- Max 7-8 Wraithguards w Eldrad?
- ...
Begränsar man hårdare som t.ex. "inga dubletter utanför troops" kommer alla spacematines-spelare jubla. Hur många dubbletter finns det i ETC vanilj-SM listorna? Begränsningar i antal dubleringar gimpar xenos väldigt mycket, medan SM, BA, SW knappt berörs ett dugg.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!