Point me in the right direction...

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
MindMotion

Point me in the right direction...

Inlägg av MindMotion »

Hej! Jag har hållt på med 40k till och från i 10 år nu, har haft 3 avbrott under den tiden och jag kommer nu tillbaka efter ett sådant, jag spelade mest 4th edition och ett fåtal games i 5th.

Jag vill nu börja igen, på en ny armé. Första steget blir ju såklart att skaffa sig 6th edition Regelboken för att uppdatera sig på vad som är nytt, men borde jag även vänta på ett 6th ed codex innan jag börjar bygga min armé/lista?

Jag ska göra en SM armé nu är det bestämt då jag känner att det är dags eftersom jag aldrig haft en (:O), ska jag bygga efter dagens codex eller vänta innan jag sätter igång? Vad tror ni, kommer SM få en ny codex fram till lets say... Nyår?

Utöver det, ge mig lite pointers i vad jag bör tänka på när jag bygger en lista till 6th ed, kan läsa igenom reglerna 100 gånger men utan att ha spelat ett par spel kan jag inte veta 100% vad som bör ändras på en 5th ed lista för 6th.

Mutt

Re: Point me in the right direction...

Inlägg av Mutt »

Du bör väl i alla fall vänta med att köpa reglerna tills dess att de nya startboxarna kommer ut, som ryktas komma om ca 1 månad. Chaos och Dark Angels, kanske kan du då spela just Dark Angels, som troligtvis kommer att få en ny codex ganska snart också (tills dess kan du använda space marine codexen).

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

SM kommer inte komma med ny codex på antagligen ganska länge. Det var inte så länge sedan de släppte en uppdaterad SM bok i digitalt format med alla nya saker.

Är det vanliga SM du tänkt köra eller är du sugen på space wolves, dark angels, blood angels eller templars? Om det är vanliga SM så är det nog nästan att köra på som vanligt. Vissa val har blivit något bättre, några har blivit sämre och det har tillkommit en hel del saker i spelet som nog blir klart när du väl läser regelboken. Det är i nuvarande form av spelet ganska viktigt att kunna ta hand om Flyers, som har ställt till det ordentligt på spelborden där ute ;) Antingen dedikerat anti-aircraft, massvis med skytte och hoppas på tur, eller egna flyers.
Dock har GW med i planen att uppdatera andra codexar med rimliga alternativ till att ta hand om dessa.

Annars är mitt bästa tips att skissa på lite listor, och lägga upp dem i Armélistor tråden och be folk om konstruktiv kritik. Då är det lättare för oss att se vilken sorts lista du vill spela, vad du gillar att ha med etc, och ta det därifrån :)

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Har du hållt på i 10 år så har du troligen en djupare kärlek än den till att vinna nästa slag, så du har säkert redan en favoritarmé som ligger dig varmt om hjärtat.

Några stora förändringar i 6th du kan tänka på när du köper nytt:
Flygare! Skepp, flygplan, monster - spelet har fått en dimension till - det händer saker i luften, skaffa något som flyger du med!
Allies! Finns en tabell för vilka som får hänga med vilka som är relativt logisk, men nu kan du göra ännu roligare listor.
Dubbla FOC vid 2000p och uppåt! Tidigare begränsningar försvinner, skulle gissa att 2000p snart är den nya turneringsstandarden därav. 18 Zoanthropes i en Tyranid armé? :D

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Börja pilla med några stabila troops. De lär inte ändras så mycket. En Psyker är aldrig fel det heller.

Jag skulle alltså börja med att bestämma mig för tema/färgschema och sedan investera i två askar Tactical Marines och en Librarian...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

SM är en ganska bra men svårspelad armé, det är ingen point and click armé utan kräver att mans pelar väldigt listigt för att få ut det mesta av den. Gör man inte det så kan man bli väldigt besviken på att det inte funkar så bra. Vill man ha lite "lättare" arméer fast fortfarande SM, så skulle jag rekommendera Space wolves eller blood angels.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

kombat skrev:SM är en ganska bra men svårspelad armé, det är ingen point and click armé utan kräver att mans pelar väldigt listigt för att få ut det mesta av den. Gör man inte det så kan man bli väldigt besviken på att det inte funkar så bra. Vill man ha lite "lättare" arméer fast fortfarande SM, så skulle jag rekommendera Space wolves eller blood angels.
Jag tycker nog att det beror på vilken nivå man vill lägga sig på.

Jag tycker att det är svårt att göra en riktigt dålig armé med Space marines. Hur man än sätter ihop den så kommer den antagligen att vara helt OK, eller i vart fall kunna bli det med några små ändringar. Men vill man göra en armé som är med och slåss i toppen krävs lite mer klurande, som Kombat säger. Så om du vill ha en armé för att casualspela med kompisar eller åka på turneringar för att lira mot lite nya personer men egentligen inte bryr dig om att försöka vinna turneringen kan du sätta ihop en lista enbart efter vilka modeller du gillar. Vill du spela mer tävlingsinriktat bör du kolla runt lite på olika forum vilka "builds" som är mest effektiva för att kunna klara dig mot de hårdare arméerna.

Niklas

Inlägg av Niklas »

Captaingallas skrev:Dubbla FOC vid 2000p och uppåt! Tidigare begränsningar försvinner, skulle gissa att 2000p snart är den nya turneringsstandarden därav. 18 Zoanthropes i en Tyranid armé? :D
30 Longfangs med 24 missiler. >_<

Nej tack, då hade jag bra mycket hellre sett att det spelades 1999p och nedåt för min del.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Niklas skrev:
Captaingallas skrev:Dubbla FOC vid 2000p och uppåt! Tidigare begränsningar försvinner, skulle gissa att 2000p snart är den nya turneringsstandarden därav. 18 Zoanthropes i en Tyranid armé? :D
30 Longfangs med 24 missiler. >_<

Nej tack, då hade jag bra mycket hellre sett att det spelades 1999p och nedåt för min del.
Inga stora turneringar kommer att spelas på 2000 p, just för att det ger dubla FOC. Om någon arrar en turnering med mycket poäng kommer det att bli 1999 p istället.

Kerrai

Inlägg av Kerrai »

Alternativt bara köra mer än 2000 men säga "singel FoC" :)
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Skriv svar