Lagturnering Allhelgonahelgen (2-4/11) i Varberg (TOK 35)
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander
Re: Lagturnering Allhelgonahelgen (2-4/11) i Varberg (TOK 35
personligen tycker jag att det ska vara riktigt svårt att få maxpoäng så turneringen inte enbart består av antingen 20-0 eller 10-10, då kan man lika gärna köra på win/draw/lose system
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Missions ser ruggit bra ut. På missionsen med 5 objectives borde man dock ställa ut objectivet i mitten först så att alla andra objectives måste ställas 12" bort från det (annars kan det bli konstigt om man har ställt ett nära mitten redan).
Jag tänkte på en annan sak. I fantasy ETC kör man på att en match som bäst/värst kan sluta 100-60. Jag tycker att det kunde vara en idé att varje match i varberg max kunde sluta 60-20. Då måsta man inte tokjaga poäng på samma sätt och en noobstomp ger inte lika mycket.
Jag tänkte på en annan sak. I fantasy ETC kör man på att en match som bäst/värst kan sluta 100-60. Jag tycker att det kunde vara en idé att varje match i varberg max kunde sluta 60-20. Då måsta man inte tokjaga poäng på samma sätt och en noobstomp ger inte lika mycket.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
-
Michael Carl
Jo, så bör det vara.DHettNeck skrev:Missions ser ruggit bra ut. På missionsen med 5 objectives borde man dock ställa ut objectivet i mitten först så att alla andra objectives måste ställas 12" bort från det (annars kan det bli konstigt om man har ställt ett nära mitten redan).
Skall fundera på detDHettNeck skrev:Jag tänkte på en annan sak. I fantasy ETC kör man på att en match som bäst/värst kan sluta 100-60. Jag tycker att det kunde vara en idé att varje match i varberg max kunde sluta 60-20. Då måsta man inte tokjaga poäng på samma sätt och en noobstomp ger inte lika mycket.
-
Michael Carl
Vi använde en annan variant på Warcon tidigare på sommaren. Fler VP än motståndaren gav 15-5, dubbelt så många gav 20-0, men vi testar denna variant nu istället.kombat skrev:Om det är ok att ge lite input så överlag gillar jag missionen jag tror det är helt rätt att använda sig av bokmissionen som jag tror är väldigt bra och balanserade. Dock tror jag att vp-spridningen är för stor och uppmanar för mycket till att man måste wipea motståndaren för att vinna med 20-0 och tom då är det svårt att plocka ihop 10 eller mer vp egentligen det enda missionet där det egentligen är möjligt är scouring vilket inte är med vilket jag förstår det kan lött bli obalanserat om man har otur.
...
Om man nu bestämt måste ha komp i en edition som är helt ny och vi inte riktigt behärskar, skulle man inte kunna ändra spel systemet lite och ge komp på lag totalen. Subjektivt borde man kunna bedömma hur lagets listor känns som helhet:
1 - Hård som wolverines skelett
2 - Ganska hårt
3 - Medium
4 - Ganska Mjuk
5 - Mjukisbyxa
Sen spela man första lottningen på lag komp, sen kör man lottning på swiss och komp, men om det finns komp diff drar med det på totalen, och så spelar vi bara typ 5p per spelarmatch, 20p per match och så får man kompdiff - och + på så sätt kommer man inte spela så HÅRDA listor om man själv har snälla listor, men i slutet av turneringen gör man det och får poäng för det.
MvH
Daniel
1 - Hård som wolverines skelett
2 - Ganska hårt
3 - Medium
4 - Ganska Mjuk
5 - Mjukisbyxa
Sen spela man första lottningen på lag komp, sen kör man lottning på swiss och komp, men om det finns komp diff drar med det på totalen, och så spelar vi bara typ 5p per spelarmatch, 20p per match och så får man kompdiff - och + på så sätt kommer man inte spela så HÅRDA listor om man själv har snälla listor, men i slutet av turneringen gör man det och får poäng för det.
MvH
Daniel
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Helt klart en idé, Daniel. Vi testade för något år sedan, eller om det var flera, att ha klart färre kompsteg. Vi problemet blev att många listor hamnade lite på gränsen mellan två grupper och sedan blev det klart diskussioner om vilken kompgrupp man skulle hamnat i. Eftersom det fanns färre steg så spelade såklart varje beslut klart större roll också.
Alla system har för- och nackdelar. Vi vill undvika att köra med en komp som vi skall bedömma EFTER att listor skickats in såhär pass tidigt i editionen därför kör vi med IASL/rest mall. Men alla förslag som kan göra saker och ting bättre i framtiden mottages såklart!
Nu skall jag bara ta tag i matthias så vi får klart med ett förslag
Alla system har för- och nackdelar. Vi vill undvika att köra med en komp som vi skall bedömma EFTER att listor skickats in såhär pass tidigt i editionen därför kör vi med IASL/rest mall. Men alla förslag som kan göra saker och ting bättre i framtiden mottages såklart!
Nu skall jag bara ta tag i matthias så vi får klart med ett förslag
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Jag är HELT för rest mall, mycket bättre. Jag var livrädd för att ni skulle subjektiv kompa 200 listor 3 månader in i ny edition... då hade jag iaf inte åkt. Restmall betyder - jag kommer!!
Nice med lagturnering, de e de coolaste!
MvH
Daniel
Nice med lagturnering, de e de coolaste!
MvH
Daniel
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Vi är inte totala masochister. Att kompa 110-120 på GC är jobbigt nog att göra nära det dubbla är tamejfan insane. Nä subjektivt på riktigt stora lagturneringar, som vi hoppas det blir, är inte hållbart. GC är nog lite av en magisk gräns...Papa D skrev:...Jag var livrädd för att ni skulle subjektiv kompa 200 listor 3 månader in i ny edition...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
- Skcuzzlebumm
Jag har två fråga från några Engelska kompis som planerar att komma; på skolan finns det någonstans man kan duscha på morgonen? Också finns det några gymnastiska mattor eller liknande, att man kan sova på (liksom den polska ETC under 2007)?
Tack gubbar
Tack gubbar
refabricated skrev:Och jag som tänkte spela fluff...
- theWatchman
Kollade lite på kraven för att få ha samma codex till hela laget. Vi funderar på att köra Necron air force dvs. att alla i vårt lag kör med maxade Necron flygarlistor. Det är väl ett coolt koncept som borde tillåta oss att köra samma codex?