Regelfundering

Regelfrågor och förslag på husregler
Allain

Regelfundering

Inlägg av Allain »

Hej!

Följande har jag svårt att reda ut själv:

För det första, är "start of turn" och "start of movement" samma sak? Jag har läst argument för båda sidor, men ingen har varit helt övertygande. Tänk er följande situation: Reserves görs i "start of turn", i alla fall gör reserve rolls det. Det står inte om man faktiskt också flyttar in under "start of turn" eller om man väntar och gör det som vanlig movement - mer om detta senare. Oavsett, ifall "start of turn" och "start of movement" är två separata saker så blir Divination-powern Scrier's Gaze helt oanvändbar på reserves - det är en blessing, som man kastar i "start of movement" och som slutar att fungera i "end of next turn", alltså kommer den aldrig att finnas i "start of turn" om detta skulle vara en separat minifas.

Åter till när reserves flyttas in. Om man flyttar dem i "start of turn" och det är före "start of movement" så borde det de facto innebära att man kan använda blessings som kastas i "start of movement". Tänk er War Walkers som gör Outflank och som sedan får Prescience från en Farseer som råkar vara i närheten. Den enda restriktionen som finns är att uniten själv som kommer från reserv inte får använda regler som aktiveras "start of turn". Detta innebär leder till att anta att detta även innebär specialregler som härstammar från andra units; det går i alla fall att läsa in. Restriktionen gäller som sagt bara "start of turn"-regler, så om "start of turn" och "start of movement" är två separata saker så finns det ingen restriktion gällande "stat of movement"-powers som exepelvis Prescience.

För att sammanfatta:
Om "start of turn" och "start of movement" är två olika saker innebär det (bland annat) att Scrier's Gaze har ett väldigt begränsat användningsområde, samt att jag exempelvis kan komma in från reserv med mina War Walkers och sen använda Prescience eller dylika powers.

Om "start of turn" och "start of movement" är samma sak verkar de flesta problemen vara lösta, allt sker "samtidigt", powers får inte slängas på det som kommer från reserv samt att Scrier's Gaze fungerar som det är tänkt.

Tankar?

Flyttade till rätt del av forumet.
/moderator-Zurken
Mikael Ek

Användarvisningsbild
Gustav

Re: Regelfundering

Inlägg av Gustav »

En tur har tre faser. Innan flyttfasen börjar så existerar inte turen. Dvs så fort motståndarens närstridsfas är slut så börjar din tur med förflyttningsfasen. Start of turn och Start of movement phase är samma sak.

Jonke

Inlägg av Jonke »

Och när två regler händer samtidigt så är det den spelare vars tur det är som bestämmer i vilken ordning de ska ske.

Och det slår mig när jag skriver det att det borde betyda att jag kan plocka in mina reservade war walkers och sen kasta presicence t ex på dom?

Halvar

Inlägg av Halvar »

håller inte med. tycker det är mer som den här quoteboxen:
om du förstår vad jag menar. först får man sin tur av motståndaren (typ) och när man har börjat den gör man start of turn actions som t.ex. reservslag. sedan börjar man med sin movement phase och dess start of phase actions (blessings etc.) osv.
scrier's gaze förstår jag inte hur de tänkt med ritkigt, det funkar på outflank och mysterious terrain men inte reserver. eller, jag antar att de menar vilken kant man kommer in från med outflankslaget. men å andra sidan förstår jag inte varför man inte kan få en power med mer warp charge än sin maximum men fortfarande kan få witchfires om man inte har någon BS. men å andra sidan är jag inget fan av scrier's gaze ändå, tråkig power.

reserver flyttas inte in i start of turn utan i movementfasen. inte ens i start of movement om jag inte missar något utan bara före allt annat valfritt.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Jonke skrev:Och när två regler händer samtidigt så är det den spelare vars tur det är som bestämmer i vilken ordning de ska ske.

Och det slår mig när jag skriver det att det borde betyda att jag kan plocka in mina reservade war walkers och sen kasta presicence t ex på dom?
Näe, så är det nog inte. När bu börjar flytta modeller så är det inte längre "beginning of your movement phase".

Jonke

Inlägg av Jonke »

John_F skrev:
Jonke skrev:Och när två regler händer samtidigt så är det den spelare vars tur det är som bestämmer i vilken ordning de ska ske.

Näe, så är det nog inte. När bu börjar flytta modeller så är det inte längre "beginning of your movement phase".
Alltså det är ju ruggigt otydligt hela start of turn och start of movement phase grejjen.

Reservreglerna säger att man ska rolla alla reserver i start of turn och sedan
When Reserves arrive, the player picks any one of the units arriving and deploys it, moving it onto the table as described below. Then he picks another unit and deploys it, and so on until all arriving units are on the table. The player can then proceed to move his other units as normal.

Halvar

Inlägg av Halvar »

men att rulla en tärning har ju inget med att flytta en plastbit att göra.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Man trollar och slår reserv-slag i början på movement. Men så fort nån modell har rört sig är man inet länger i början på movement.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Allain

Inlägg av Allain »

DHettNeck skrev:Man trollar och slår reserv-slag i början på movement. Men så fort nån modell har rört sig är man inet länger i början på movement.
Ja, det känns mest vettigt. Då blir det inget regelknas. Tack för alla svar, det känns utrett nu, i alla fall ur min synvinkel.
Mikael Ek

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

behöver man göra det så svårt för sig?
börja med att eventuellt trolla, eventuellt rulla reserv-slag, flytta in reserver, flytta resten av en gubbar. check.

yttrat helt utan regelstöd, då jag inte orkar släpa BYB till o från jobbet, men kom igen. det är ett spel med plastgubbar vi pratar om.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Skriv svar