Lagturnering Allhelgonahelgen (2-4/11) i Varberg (TOK 35)

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
Serpent

Re: Lagturnering Allhelgonahelgen (2-4/11) i Varberg (TOK 35

Inlägg av Serpent »

Det kanske kommer en SWEFAQ snart..? ;)
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Det håller på att arbetas på en SweFAQ. Skall prata lite med Pär imorgon om hur vi gör med IA-prylar, om vi skall ta något beslut innan vi väntar in FAQ'en.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Har spelat några missions nu och de funkar jättebra dock som jag skrev tidigare anser jag att det är lite för svårt att vinna med väldigt mycket och det handlar om ren tur hurvida man kan få en 14-6 eller en 20-0. Jag tror helt enkelt att spannet är för stort att vinna en match med mer än 10 poängär i princp omöjligt mot en kompetent spelare. Jag tyckte förslaget att begränsa maxpoängen man kan få ur en match till 60-20 var bra en annan ide är att köra etc-stil och säga att får man mer än 45poäng ur en mgång vinner man matchen mellan 35 och 45 blir det lika och under 35 blir det förlust. Man fortsätter räkna alla poäng och dessa räknas som tiebreaker.

Som jag skrev tidigare anser jag inte att man skall premiera att tokspöa sin motståndare så mycket då det lätt får ut det sämsta och mest tävlingsinriktade hos folk.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Håller med i viss mån. Jag tycker det är bra att det är svårt att ta 20-0 då det gör att det alltid finns något att kämpa för i varje match.

Däremot borde ingen lag-match kunna sluta bättre/sämre än 60-20. Det gör att noobstomp inte är lika viktig och det gör att man slipper en del av hetsen. Man kan också spela lite mer taktiskt som lag med det systemet vilket är roligt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Problemet att göra något svårt att uppnå är att det mycket oftare är turen som avgör och inte skickligheten

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

kombat skrev:Problemet att göra något svårt att uppnå är att det mycket oftare är turen som avgör och inte skickligheten
Det är klart att tur spelar in, men så är det i alla spel med tärningar. Jag tycker det är sjukt tråkigt med matcher när matchen redan är avgjord 20-0 runda tre. Är det svårt att ta 20-0 blir det mycket roligare att spela klart matchen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Jag ser inte hur spelet blir roligare för att nån aktivt försöker massakrera sin motståndare i 7 rundor än 3. Nej de roliga matcherna är de jämna som avgörs i slutet med en snygg manöver och lite tur.

Jag är ingen förespråkare för battlepoints i botten då de generellt ger tråkigare matcher än binära missions. Dock är dessa uppdragen ljusår bättre än 4th ed vp men det är fortfarande totala wipes som premieras, vilket jag inte anser är det roligaste sättet att spela 40k på då man kan se tidigt vart det bär hän och man kan inte ge om att spela bra i slutet påverka matchen nämnvärt.
I slutändan kommer jag fortfarande lira på tokturnerincen och jag kommer ha kul :) men jag vill bara ge mina åsikter om vad jag tror genererar roligare matcher där matchen är öppen till slutet och de står och väger som som blir segraren. BP-system ger inte dessa matcher och de enligt mig så premierar det ett tråkigare och mindre vänskapligt spel rent generellt.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

kombat skrev:Jag ser inte hur spelet blir roligare för att nån aktivt försöker massakrera sin motståndare i 7 rundor än 3. Nej de roliga matcherna är de jämna som avgörs i slutet med en snygg manöver och lite tur.

Jag är ingen förespråkare för battlepoints i botten då de generellt ger tråkigare matcher än binära missions. Dock är dessa uppdragen ljusår bättre än 4th ed vp men det är fortfarande totala wipes som premieras, vilket jag inte anser är det roligaste sättet att spela 40k på då man kan se tidigt vart det bär hän och man kan inte ge om att spela bra i slutet påverka matchen nämnvärt.
I slutändan kommer jag fortfarande lira på tokturnerincen och jag kommer ha kul :) men jag vill bara ge mina åsikter om vad jag tror genererar roligare matcher där matchen är öppen till slutet och de står och väger som som blir segraren. BP-system ger inte dessa matcher och de enligt mig så premierar det ett tråkigare och mindre vänskapligt spel rent generellt.
Håller verkligen inte med. I binära system svänger resultatet sjukt mycket mer med lite tur på slutet och resultaten speglar sällan matchen. Men där är vi helt enkelt olika.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Som ni märker så är ibland smaken som baken. Och vi TOKare (well MC å Jag i alla fall ... ) gillar just denna typ av missions och kommer köra på själva grundsystemet. Vi har testat ett gäng olika under de 30+ turneringar vi gjort och det systemet vi nått är något som funkar och många verka gilla.

Vi kommer detta till trots fundera på hur vi kan förbättra saker och ting, men än så länge har vi inte hittat något vi tycker är bättre. Så till TT blir det som ni nu ser, men det kommer säkerligen att ändras och testas med annat i andra turneringar framöver.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Hur kommer ni köra med psykers. Måste dom välja innan turneringen om dom ska ha krafter från codex eller regelbok. Eller kan man välja det inför varje match?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Skriv svar