Förslag på restriktioner
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander
Re: Förslag på restriktioner
tycker det ser bra ut, listorna jag hade funderat på slank in precis 
Helt rätt, var kanske lite naiv, men tanken med posten var kanske mer riktad till varför tjejerna betalar för varje rhino/imolator medans dom flesta andra har en klump summa för fordon.DHettNeck skrev:Alla fordon med psybolts ger 1.Kimich skrev:Lite nyfiken på poäng sättandet. Syrrorna betalar 1 poäng för en rhino eller en imolator men Grey knights kan ta 7 psyrazors för 2 poäng, fel?
Hur fungerar mallen med allies? eller gör den inte det?
Du måste även se till mallen som helhet. Det är helt meningslöst att jämföra lösryckta enheter.
IG kan för övrigt komma undan med blobbar genom att ta en lord commisar (som är bättre än en vanlig commisar). En miss eller medvetet val?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Dom betalar för rhinos för att rhinos gör dom bra helt enkelt.Kimich skrev: Helt rätt, var kanske lite naiv, men tanken med posten var kanske mer riktad till varför tjejerna betalar för varje rhino/imolator medans dom flesta andra har en klump summa för fordon.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Om man får minus för "more then X of Y" så antar jag att man får minuset en gång om man har mer än antal X av enhetstyp Y och inte minuset för varje av enhetstyp X utöver Y... Eller?
Sen tycker jag nog också att orkmallen ser lite skum ut. Att 3x10 ork boyz utan någonting ger tre gånger så mycket minus som 30 ork boyz med klo känns väldigt fel. Att en tio ork boyz utan något ger minus över huvud taget känns konstigt. Minuset borde vara för varje enhet ork boyz med över 20 modeller eller något i den stilen.
Sen tycker jag nog också att orkmallen ser lite skum ut. Att 3x10 ork boyz utan någonting ger tre gånger så mycket minus som 30 ork boyz med klo känns väldigt fel. Att en tio ork boyz utan något ger minus över huvud taget känns konstigt. Minuset borde vara för varje enhet ork boyz med över 20 modeller eller något i den stilen.
Och som några tidigare talare så undrar jag också om poängen som "blir över" ger någon bonus eller är det de antal som inte får överskridas helt enkelt och det man inte "utnyttjar" försvinner i warpen? Ser bra ut!
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....
tanken med denna typ av mall är att man skall utnyttja alla poängBronson skrev:Och som några tidigare talare så undrar jag också om poängen som "blir över" ger någon bonus eller är det de antal som inte får överskridas helt enkelt och det man inte "utnyttjar" försvinner i warpen? Ser bra ut!
Mjo det utgår jag från också men för att vara säker innan man börjar knåpa ihop några listor så kan det vara bra att förtydliga då flera undrar samma sak 
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....
Borde inte Blood Angels ha någon form av minus för Death company dreadnought? Den känns rätt het i 6th...
Nej, man tjänar inget på att inte använda sig av alla poäng med denna mall.DHettNeck skrev:Jag antar att man inte tjänar något på att inte använda sina poäng?
Har en fundering på eldars. Jag antar att eldrad bara får -9 och inte för fortune och doom också?
Ja, Eldrad ligger på 9 totalt. Kan förtydliga detta.
Vi nuvarande utförande fungerar den inte med allies. Detta fungerar för TOKs turnering under allhelgona men vill någon annan använda den med allies så kan man ju uppdatera den,Kimich skrev:Hur fungerar mallen med allies? eller gör den inte det?
Bra poäng, det skall fixas.DHettNeck skrev:IG kan för övrigt komma undan med blobbar genom att ta en lord commisar (som är bättre än en vanlig commisar). En miss eller medvetet val?
Ja, det är lite konstigt. Det blev kvar mot alla ods från en tidigare draft då alla startpoäng inte riktigt var satta. Vi skulle kunna ta bort den nu om det inte planeras att använda mallen med andra poängsummor och då använda en modifierad startpoäng.Kimich skrev:Necrons minus för mer än 3 flyers känns ju lite konstig när 4 st flyers kostar 16p och den ger minus 2 vilket skulle bli 18p som dom inte ens har. Enligt mallen så kan dom ju bara få ihop 3 flyers, eller?
Precis. Man får se det mer som vad de tillför till armén som helhet än som ensam pjäs. Sisters är väldigt beroende av sina transporter, mycket mer beroende än om man t.ex. kollar på Grey Knights. Då Rhinos tillför mer till Sisters än till GK så kommer de att kompas olika.DHettNeck skrev:Dom betalar för rhinos för att rhinos gör dom bra helt enkelt.Kimich skrev: Helt rätt, var kanske lite naiv, men tanken med posten var kanske mer riktad till varför tjejerna betalar för varje rhino/imolator medans dom flesta andra har en klump summa för fordon.
Precis. När det är ett straff för ett antal modeller/enheter så får man straffet en gång när man överskridit det givna antalet.Mortarion skrev:Om man får minus för "more then X of Y" så antar jag att man får minuset en gång om man har mer än antal X av enhetstyp Y och inte minuset för varje av enhetstyp X utöver Y... Eller?
Kan spåna lite mer på Orkernas hordstraff då ingen riktigt verkar gilla det. En tanke med en IASL-mall är ju att det antas att alla försöker göra så hårda listor som möjligt och då kommer ju lite olika enheter i kläm. Men det skall vi nog kunna lösa.
Jo, det är en miss. Vi byggde en massa listor idag på föreningen och det kommer nog komma lite småändringar.Mortarion skrev:Borde inte Blood Angels ha någon form av minus för Death company dreadnought? Den känns rätt het i 6th...
@Bronson mfl: Jag skall ta och skriva ihop en "Hur du använder mallen"-guide. Men kortfattat så verkar det som att de flesta har förstått hur det fungerar; alla poäng skall användas upp, inga extra poäng för att inte använda alla poäng.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Känns som att några missat poängen med mallen.
1. Det är en restriktionsmall, alltså man förväntas använda alla poäng och får ingen bonus av använda för lite.
2. Man kan inte jämföra poängkostnader mellan de olika codexar i mallen, poängkostnaderna är bara tillför att balansera listor inom codexet, för att jämföra om något codex drabbas för hårt i mallen jämför istället maxade listor mellan olika codexar, inte specifika enheter.
3. Mallen utgår från att man inte använder allies eller fortifications. (fast det går nog ganska lätt att fixa, säg att allies får använda 25% av poängen eller nått).
1. Det är en restriktionsmall, alltså man förväntas använda alla poäng och får ingen bonus av använda för lite.
2. Man kan inte jämföra poängkostnader mellan de olika codexar i mallen, poängkostnaderna är bara tillför att balansera listor inom codexet, för att jämföra om något codex drabbas för hårt i mallen jämför istället maxade listor mellan olika codexar, inte specifika enheter.
3. Mallen utgår från att man inte använder allies eller fortifications. (fast det går nog ganska lätt att fixa, säg att allies får använda 25% av poängen eller nått).
Alexander Merinen