Förslag på restriktioner

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Förslag på restriktioner

Inlägg av DHettNeck »

Serpent skrev:Om jag ska spela vargar det här året krävs en rejäl tid med tankemössan på... För det är 1 poäng per Hunterenhet, etc?

En annan sak: varför har Grey Knights -en av de hårdare arméerna- så många poäng att leka med, jämfört med vargarna och Vanlijmarines?
För att deras minus är satta efter det ;) Man ska inte jämföra startsummor rakt av eller minus rakt av. Det enda man kan jämföra är slutgiltiga listor.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

lilleklegg

Inlägg av lilleklegg »

Jag spelar Grek Knights och jag har jättesvårt att göra en listan utan att antingen spela med jätte dyra units för att få poängen att gå ihop, eller köpa massa nytt som jag annars aldrig kommer spela med eftersom att allt, till och med troops kostar. Ett HQ och troops så är man uppe runt 10 poäng. Man behöver sina 16 poäng lätt. Som det känns av mallen just nu så blir man mer eller mindre tvingad att spela paladins för att de inte kostar någonting eller nobs till Orks för allt annat värt att ta med kostar skjortan.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Mag-El skrev:Kostar det 1pt för varje Fiend/Crusher man har?? Vet inte om det är menat så för det står units på vissa men inte andra.
Står det inte unit är det per modell. Lägger till det i mallbeskrivningen.
kombat skrev:Är en Flygande hive tyrant 2 eller 3 poäng ? Vet att Hive Tyrant kostar 2 poäng sen står det flygande MC 1 poäng men otydligt om man skall räkna en enhet mer än en gång eller inte med tanke på eldrad exemplet innan. Sen borde eldar ha ett minus för RoW för sig själv den är ju riktigt bra, kan minska några av de andra krafterna -1 på doom och fortune -2 på RoW så hamnar på på samma poäng iaf
Bra poäng på Hive Tyranten, tanken är att det skall bli 3 totalt, förtydligar detta.
RoW skulle nog kunna få ett eget straff också.
DarkMessiah skrev:Ett par frågetecken kring demoner:

-Inga poäng för Lord of Change och Keeper of Secrets.
Avsiktligt eller bara missade?

-Inga poäng för Ku'Gath och Skarbrand?
Eller är tanken att dessa ska gå under GUO alt Bloodthirster?
Ku'Gath är en miss; han skall vara med. Jag hade kanske tänkt att de andra inte skulle vara med men jag har kanske ändrat mig, skall höra med de andra.
Mutt skrev:Är denna ork-lista så fruktansvärt hård??
Listan kompar 36 av 17 tillåtna poäng.
Nej, den var inte så hård, men jäkligt anti-kompoptad. Som tidigare påpekat så kommer en del listor i kläm och det kan man inte göra så jättemycket åt utan att få en RT-mall. Men som sagt så kommer orkernas hordstraff att ses över.
Alpharius skrev:Why is it possible to take a dozen tanks in IG or marines but only 7 paper "armoured" skimmers in DE?
All the good vehicles for Imperial Guard are already penalized based on the fact that they are quite good by themselves. The Dark Eldar vehicles are not that good by themselves and are therefore penalized for their mass.
Serpent skrev:En annan sak: varför har Grey Knights -en av de hårdare arméerna- så många poäng att leka med, jämfört med vargarna och Vanlijmarines?
Klassiskt feltänk vad gäller IASL-mallar. Startsiffran spelar inte så stor roll utan det är de individuella straffen som utgör armén som spelar roll. Så man måste alltid se till vad armén kan få ihop med sina poäng. Orkerna skulle t.ex. kunna ligga på 200 startpoäng och straffa Warboss på Bike med 60, Nobbiker med 20 och varje Boy med 1.

/Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

lilleklegg skrev:Jag spelar Grek Knights och jag har jättesvårt att göra en listan utan att antingen spela med jätte dyra units för att få poängen att gå ihop, eller köpa massa nytt som jag annars aldrig kommer spela med eftersom att allt, till och med troops kostar. Ett HQ och troops så är man uppe runt 10 poäng. Man behöver sina 16 poäng lätt. Som det känns av mallen just nu så blir man mer eller mindre tvingad att spela paladins för att de inte kostar någonting eller nobs till Orks för allt annat värt att ta med kostar skjortan.
Paladins kostar ju 1 poäng styck, alltså lika mycket som en hel strike squad? Draigo plus 10 paladins = 16 poäng.

Rifleman dreads kostar ingenting om du skipper psybolt ammo. Samma med fordon. 7 Rhinos/razorbacks kostar 2 poäng så länge som du skippar den upgraden.

Den tvingar en till sub-optimala val, men jag ser egentligen ingen anledning till panik. Man får skippa att köpa transport till precis varenda enhet, välja vapen på enheter som man kanske inte alltid använder, och att lägga lite mer poäng på upgrades än i sin vanliga spam-lista.

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

@Mattias

Vet inte vad jag riktigt ska säga men att Fiendsen straffas så hårt är helt orimligt i den mallen. Wayland it is, listan blir hårdare utan mina Fiends/Crushers men klarar mallen galant.

lilleklegg

Inlägg av lilleklegg »

Ancalagon skrev:
lilleklegg skrev:Jag spelar Grek Knights och jag har jättesvårt att göra en listan utan att antingen spela med jätte dyra units för att få poängen att gå ihop, eller köpa massa nytt som jag annars aldrig kommer spela med eftersom att allt, till och med troops kostar. Ett HQ och troops så är man uppe runt 10 poäng. Man behöver sina 16 poäng lätt. Som det känns av mallen just nu så blir man mer eller mindre tvingad att spela paladins för att de inte kostar någonting eller nobs till Orks för allt annat värt att ta med kostar skjortan.
Paladins kostar ju 1 poäng styck, alltså lika mycket som en hel strike squad? Draigo plus 10 paladins = 16 poäng.

Rifleman dreads kostar ingenting om du skipper psybolt ammo. Samma med fordon. 7 Rhinos/razorbacks kostar 2 poäng så länge som du skippar den upgraden.

Den tvingar en till sub-optimala val, men jag ser egentligen ingen anledning till panik. Man får skippa att köpa transport till precis varenda enhet, välja vapen på enheter som man kanske inte alltid använder, och att lägga lite mer poäng på upgrades än i sin vanliga spam-lista.
Jag tolkade poängen för paladins fel, vilken tur. Det ska nog bli bra det här. Tack för svaret!

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Ni har glömt Yarrick.

Argos

Inlägg av Argos »

Vet inte om jag missat nåt, men borde inte GK ha minus för LR?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Argos skrev:Vet inte om jag missat nåt, men borde inte GK ha minus för LR?
Kanske. Men dom är ganska kassa till GK.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Räknas Spores in i monster-maxet för Nids?

Skriv svar