Förslag på restriktioner
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander
Re: Förslag på restriktioner
Jag tycker nog att alla arméer som inte har tillgång till någon egen flyer eller egen anti-flyer enhet i listan borde antingen få några fler poäng att leka med, alternativt några billigare val av de som kompats för hårt.
Paladins, SW wolf guard enheter och ork nobs etc har ju också blivit väldigt mycket sämre eftersom de förlorat Character status förutom när de leder enheter.
Paladins, SW wolf guard enheter och ork nobs etc har ju också blivit väldigt mycket sämre eftersom de förlorat Character status förutom när de leder enheter.
Väldigt mycket sämre är väl att ta i, de slår lika hårt och lever lika länge. Enda skillnaden är att deras slagstyrka minskar snabbare. Det går fortfarande att fuska runt wounds en del med en IC och byta plats på gubbarna mellan turns.
Alexander Merinen
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Håller med om att dom blivit mycket sämre, men dom är fortfarande väldigt bra.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Så vad gäller för Chaos egentligen? Ska man göra lista eller vänta till det (nya) beryktade släppet i september?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Vi kommer ändra lite på tiderna men preliminärt kan jag säga att kommer den nya codexen innan mitten på oktober så kommer vi att försöka få med den i mallen. Kommer den senare så blir det för svårt att få in den i mallen i tid.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
En ödmjuk fråga från en person som blivit tillfrågad om att eventuellt delta i denna turnering... Trots möjligheten att påverka match-ups så är risken rätt stor att man under några matcher kommer att möta ett antal fliers. Eftersom ni inte tillåter varken allierade eller fortifications så blir jag som Sisters of Battle-spelare en smula tveksam. Jag är fullt medveten om att min lista inte är den hårdaste, ens i sociala sammanhang, men om man jämför med en del builds som man ser i dessa turneringslistor så innebär en motståndare med flera fliers att jag mer eller mindre kommer att förlora automatiskt. Melta guns och flamers är bra men de är svåra att skjuta ner Vendettor eller Night/Doom Scythes med! Särskilt om dessa kommer in och plockar exorcister det första de gör... Många här på forumet skriver att i 6:e så är det bara att acceptera och att man måste man lära sig hantera motståndarens fliers, antingen med egna fliers eller helt enkelt ha några dedikerade AA-enheter. Vad ska man göra när ens armé varken har det ena eller det andra?
Jag är medveten om att jag genom denna fråga framstår som en smula negativ, det är inte min mening. Jag är bara nyfiken på hur ni som arrangörer ser på det hela och vad andra deltagare skulle komma med för (konstruktiva) förslag.
Mvh: T.
ps: Sedan undrar jag varför SoB verkar vara den enda armén som enligt er mall får avdrag för vanliga Rhinos?
Jag är medveten om att jag genom denna fråga framstår som en smula negativ, det är inte min mening. Jag är bara nyfiken på hur ni som arrangörer ser på det hela och vad andra deltagare skulle komma med för (konstruktiva) förslag.
Mvh: T.
ps: Sedan undrar jag varför SoB verkar vara den enda armén som enligt er mall får avdrag för vanliga Rhinos?
Fluffmongo and proud!
@Tobias: Frågan är redan besvarad men här kommer det igen. Systrarnas hårdhet, till skillnad från t.ex. Space Wolves, står i direkt relation till hur många transporter de har och då främst till sina Troops. Det går därmed att bestraffa Systrarna på ett enkelt sätt, nämligen att bestraffa Rhinos. Om man däremot tittar på t.ex. Space Wolves så klarar de sig bra utan transporter i och med ökad toughness och bättre skyttevapen. Det kan däremot vara svårt att möta en Space Wolves-armé med väldigt mycket fordon då man kanske inte får in så mycket bra anti-tank i sin lista på 1500p (tänkt till Varbergsturneringen), därmed straffas Space Wolves för mängden fordon.
Vad gäller Systrarnas förmåga att ta hand om Flyers så har jag inget mer med upplägget att göra mer än att skriva restriktioner. Men restriktionerna är i alla fall utarbetade efter att alla arméer skall ha en sportslig chans att spela mot det antalet flyers man kan få in enligt denna mall.
/Mattias
Vad gäller Systrarnas förmåga att ta hand om Flyers så har jag inget mer med upplägget att göra mer än att skriva restriktioner. Men restriktionerna är i alla fall utarbetade efter att alla arméer skall ha en sportslig chans att spela mot det antalet flyers man kan få in enligt denna mall.
/Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Du kan kontra flyers genom att hålla objektiv, flygplan kan inte hålla objektiv...
Men visst det är surt för dig, men iom med lagspelsformatet går det att styra matchups någorlunda. Att möta en flyer kan ju inte vara auto-loss för dig och jag tror knappast att alla listor kommer innehålla flyers.
Men visst det är surt för dig, men iom med lagspelsformatet går det att styra matchups någorlunda. Att möta en flyer kan ju inte vara auto-loss för dig och jag tror knappast att alla listor kommer innehålla flyers.
Alexander Merinen
För övrigt så är dess förändringar i pipelinen att finaliseras.
Blood Angels
2 Deathcompany Dreadnought
Chaos Daemons
3 Ku'Gath
3 Fiend unit
2 Pavane (including the Masque)
2 Lord of Change
2 Keeper of Secrets
2 More than 1 Flying Monstrous Creature
1 Bloodcrucher (including Herald/Skulltaker on Juggernaut)
Eldar
1 Runes of Warding
Grey Knights (kan få ändrad startsumma)
2 Land Raider
Imperial Guard
1 Infantry Squad in the largest Platoon* if the army includes a Commissar Lord (including Yarrick)
1 Commissar Yarrick
*The two largest Platoons if the army includes two Commissar Lords (including Yarrick)
Necrons
2 More than 3 Tomb Spyders
4 More than 6 Tomb Spyders
Orkerna skissar jag fortfarande på. Sedan har de flesta fått förtydliganden, allt enligt vad som frågats i denna tråden.
/Mattias
Blood Angels
2 Deathcompany Dreadnought
Chaos Daemons
3 Ku'Gath
3 Fiend unit
2 Pavane (including the Masque)
2 Lord of Change
2 Keeper of Secrets
2 More than 1 Flying Monstrous Creature
1 Bloodcrucher (including Herald/Skulltaker on Juggernaut)
Eldar
1 Runes of Warding
Grey Knights (kan få ändrad startsumma)
2 Land Raider
Imperial Guard
1 Infantry Squad in the largest Platoon* if the army includes a Commissar Lord (including Yarrick)
1 Commissar Yarrick
*The two largest Platoons if the army includes two Commissar Lords (including Yarrick)
Necrons
2 More than 3 Tomb Spyders
4 More than 6 Tomb Spyders
Orkerna skissar jag fortfarande på. Sedan har de flesta fått förtydliganden, allt enligt vad som frågats i denna tråden.
/Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Näe, en flygare klarar man nog av... två börjar bli svårt och fler... tja, då är det uppförsbacke 
Fluffmongo and proud!