Shadowgames 19-21 okt

Turneringar som hålls av Shadowplayers i Hallstahammar

Moderator: Tjarls

Användarvisningsbild
DarkMessiah

Sv: Shadowgames 19-21 okt

Inlägg av DarkMessiah »

Jag kan hålla med Dhettnecks tidplanering. Det händer saker snabbt sista turerna och kan lätt spelas mer sista halvtimmen.

Sen har jag iofs lite codex-specifika frågor som vore sköna att reda ut innan så man inte står där på startdagen med byxorna vid knäna, men ska kika över och sammanfatta nån dag, och kasta över en lite mindre bibel åt er ;p

Skickat från min HTC Wildfire S A510e via Tapatalk 2

Användarvisningsbild
Serpent

Re: Shadowgames 19-21 okt

Inlägg av Serpent »

Jag är med DHettNeck på de flesta punkterna...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Bronson

Inlägg av Bronson »

DHettNeck skrev:
Ancalagon skrev:Jag tycker forfarande att räkna Victory Points på det sättet (hur mycket man dödat) är lite väl som att gå tillbaka till 4th edition, men det är bara min åsikt.
Håller med. VP levde kvar länge nog i 5:th.

ToKarna har gjort riktigt bra missions till varbergs lagturnering man kan kika på om man vill se hur bra 6:th edition uppdrag kan se ut.
Håller helt med om att TOK'arna har fått fram riktigt bra uppdrag så de får ni gärna sno lite ifrån :)
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Användarvisningsbild
DarkMessiah

Inlägg av DarkMessiah »

Fråga som dök upp idag kring spelbordet..

Kommer ni tillåta Imperial Armour?

Ser ju i regelhäftet det står inga restriktioner förutom fortifications, men tänkte ifall det är förbisett..

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Sådärja. Anmäld. Nu får vi se hur det här ska gå... Måste fundera på en lista som kan hantera all skit som lär komma flygande (bokstavligen).
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Tjarls

Inlägg av Tjarls »

Fick följande fråga och valde att lyfta ut den publikt. Svar på denna och övriga frågor kommer komma inom kort, troligtvis på onsdag eller torsdag.

Även uppdaterat med nya anmälda.
-----------------

Hej!

Jag har ett par frågor rörande er kommande Shadowgames turnering i 40K (som jag är anmäld på, men ej betalt ännu som jag minns).

1. Kommer alla fortifications vara tillåtna eller enbart Aegis Defence Lines?
2. Kommer alla Allies vara tillåtna, eller kommer det finnas begränsningar, såsom "Inga Unique Characters" eller något sådant?
3. Kommer ni begränsa antalet flyers folk får spela med (risk för 9 stycken exempelvis från Necrons, eller tripla Stormravens, tripla Vendettor osv.)?
4. En regeltolkning behövs från er sida rörande när man spelar med Eldar i en Dark Eldar armé (eller vice versa) rörande Fortune - 3 scenarion;

1. Att en Farseer inte kan kasta Fortune på en vanlig Dark Eldar unit (Incubi ex) är solklart i reglerna, och senaste FAQ'n styrker detta, trots att raserna är Battle Brothers.

2. Kan en Farseer kasta Fortune på sig själv, samtidigt som han är i en Dark Eldar unit och hela enheten får effekten? Reglerna är inte solklara, men de flesta verkar anse att detta inte fungerar eftersom Farseern är en model i en unit och uniten i sig inte är Eldar utan Dark Eldar.

3. Kan en Farseer kasta Fortune på sin Eldar Harlequin enhet (eller annan eldar enhet han joinat), och som samtidigt är joinad av valfri Dark Eldar HQ? Så som reglerna är skrivna fungerar detta, och det verkar också vara standard på de flesta turneringar och som synpunkter på Internet - men vissa anser att detta må vara RAW (Rules as Written) men sannolikt inte RAI (Rules as Intended) enligt senaste FAQ'n och vill inte tillåta detta, oavsett vad reglerna säger.

Det är viktigt att veta hur ni tolkar reglerna och kommer tolka dem på turneringen, detta då armékomposition kommer ändras radikalt beroende på hur reglerna tolkas.

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Jag tycker att flygare är extremt tråkiga när de kommer i par eller flock. En gräns på dem hade självklart varit bra, men det är er turnering och en får ta seden dit en kommer.

Om jag får ha åsikter om de tre frågorna runt Eldar/Dark Eldar så är väl just ordet "Dark" det som ställer till det i alla tre fallen. Ungefär som att ljus choklad aldrig kan vara mörk choklad samtidigt. ;)

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Serpent skrev:Om jag får ha åsikter om de tre frågorna runt Eldar/Dark Eldar så är väl just ordet "Dark" det som ställer till det i alla tre fallen. Ungefär som att ljus choklad aldrig kan vara mörk choklad samtidigt. ;)
+1
Får se hur listklimatet blir, men jag tänkte i alla fall lämna lashen hemma och att min prins flyger är GWs fel...
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

När det kommer till eldar/dark eldar och trolla tycker jag det är uppenbart att fortune/guide bara får läggas på enheter ur codex eldar (man kan ej targetta karaktärer specifikt). Om sedan en karaktär är joinad i enheten, oavsett vart den kommer ifrån, så kommer den också få fortune/guide.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Bara slänger in tanken att ni kanske vill fundera på vilken CSM-codex som kommer att spelas om den nya kommer innan turneringen.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Skriv svar