Codex: CSM rykten

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
Excessus

Re: Codex: CSM rykten

Inlägg av Excessus »

Saken med termie champinjonen är ju den först att han betalar 2 poäng för att vara champinjon. Sen har han precision strikes och shots, och kan ta en mutation(och teoretiskt vara en av de få i spelet som har 1+ save!), samt att man kan tillverka trevliga kombinationer med fist+klo för lite valmöjligheter beroende på vem han möter i challengen osv. Dessutom är han ju en av de få i enheten som kan ha bägge vapnen uppgraderade...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Halvar

Inlägg av Halvar »

ok, nu har jag också läst lite och det är ganska klart för mig att chamions borde ha en egen prislista för sina vapen. champions of chaos ger juh för sjutton boon of mutation och det är enbart två slag (21 och 22, bli en spawn) som är dåliga, resten är bra eller har ingen riktig effekt. man kanske kan tänka sig att de har tänkt försöka få till en balans i spelet trots allt (om man bara kunde sudda ut flyers) i sjätte.
Ja' än't bittä'!

Halvar

Inlägg av Halvar »

en fråga: en dark apostles demagouge special rule, gäller den även psykers? det står inte att det är till moraleslag och pinning.
Ja' än't bittä'!

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Halvar skrev:en fråga: en dark apostles demagouge special rule, gäller den även psykers? det står inte att det är till moraleslag och pinning.
Det är skillnad på ett Psychic Test och ett Leadershiptest även om de båda slås mot Ld. Det står faktiskt extra tydligt just på Psychic Test att det alltid är modellens egen Ld som används :)

Användarvisningsbild
LillePer

Codex: CSM rykten

Inlägg av LillePer »

Men den funkar mot pinning till skillnad mot väldigt mycket andra saker.

Halvar

Inlägg av Halvar »

nu tror jag du tänker på ett morale test och psychic test. det är ett vanligt fel. ett leadership test är ett helt vanligt characteristic test precis som toughness eller whatever bara att det görs på två tärningar. du har rätt att psychic testsens leadership test alltid görs mot psykerns eget leadership men här har vi en regel som säger att alla leadership tests görs på apostelns värde. codex>rulebook företräde i mina ögon, men tänkte kolla om någon har någon mer information som jag missar.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

BRB skrev:A Psychic test is a Leadership test, however, where Leadership tests could be taken on the value of another model, a Psychic test is always taken on the Psyker's own Leadership - even the most inspiring general can't help a Psyker win his battle to control the roiling energies of the Warp."
(Bokens fetstil)
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Halvar

Inlägg av Halvar »

och codex säger "must use his Leadership instead of their own". så får inte vs måste ger en regeltvist och således borde codex>BRB gälla.

jag blir lite konfunderad av att det står "could use" i regeltexten som du citerar däremot, finns det något tillfälle där man faktiskt får välja? för under leadership tests står det "always uses the highest Leadership among them." (och anledningen till att det inte blir konflikt redan där är pga basic vs advanced som går att läsa om på samma sida.
Ja' än't bittä'!

mindtrix

Inlägg av mindtrix »

Jag har inte tjuvtittat på den än. Jag ska försöka hålla mig och faktiskt bli glad när jag bläddrar igenom den imorrn och inte bara sucka för jag redan kan den utantill.

Jag hoppas verkligen att den inte blir för overpowered, hellre dålig än för bra.
Då slipper man att metat plötsligt svämmar över med CSM.

Jag gillar o vara underdog. När senaste Grey Knight-codexen dök upp så var jag förväntansfull. Jag la ner GK:s på direkten. Dom var löjligt bra, alla spelade dom, blä..

Gäller o hålla sig till det ingen annan vill spela:D

Mutt

Inlägg av Mutt »

Halvar skrev:och codex säger "must use his Leadership instead of their own". så får inte vs måste ger en regeltvist och således borde codex>BRB gälla.

jag blir lite konfunderad av att det står "could use" i regeltexten som du citerar däremot, finns det något tillfälle där man faktiskt får välja? för under leadership tests står det "always uses the highest Leadership among them." (och anledningen till att det inte blir konflikt redan där är pga basic vs advanced som går att läsa om på samma sida.
Finns kanske special-fall av commissar-variant där man använder andras leadership även om de inte är i gruppen, möjligt man får välja då.

Skriv svar