Codex: CSM rykten

Har du hört det senaste från GW?
mawno

Re: Codex: CSM rykten

Inlägg av mawno »

Eftersom jag är sämst på 6:ed regler så frågar jag här: har en defiler med extra fist och power scourge 6 attacker i grund?

Halvar

Inlägg av Halvar »

det må vara samma gamla visa om att det ska exploateras, men det är faktiskt samma regler på hammaren som familiaren, så rent logiskt borde båda sluta med samma regler (i mitt tycke, inte ap2)
Ja' än't bittä'!

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Halvar skrev:det må vara samma gamla visa om att det ska exploateras, men det är faktiskt samma regler på hammaren som familiaren, så rent logiskt borde båda sluta med samma regler (i mitt tycke, inte ap2)

Tycker du en Demon Prins ska slå med AP - normalt? De har nämligen ett close combat weapon som beväpning och den har AP - .(samma logik som med hammaren)

Helt uppenbart RAI och RAW har hammaren AP 2 på en modell med smash.

RAW är det uppenbart att modellen slår med AP 2 med sin familliar. Familliar gör så att modellen slår med 2 ytterliggare attacker och Smash säger att alla CC attacker ifrån modellen har AP2(eller AP1). Sen tror jag dock att det finns en stor möjlighet att GW kommer köra på linjen att den får sitt AP som det står i profilen och hade personligen kört på det.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Men skärp er! Om ett monster slår med AP2 med näven är det väl rätt klart att han inte slår med sämre AP om han får ett vapen. Men en familiar som slår med AP- blir inte starkare bara för att han står brevid en stor kille. Det är den här typen av trams som gör att jag allvarligt överväger att lägga ner turneringsspelande helt.

Och ja, det går säkert att bokstavstolka reglerna till att familiaren får AP2, men ni fattar också att det inte är så regeln är tänkt att spelas.

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Nu får ni sluta upp och försöka förolämpa mig bara för att jag vill kolla vad som gäller RaW. Jag gör det definitivt inte för att mjölka varenda liten fördel boken har, utan att få reda på vad som gäller enligt reglerna! Hade jag velat mjölka fördelar hade jag börjat köra Necron flygarspam redan, och jag hade definitivt inte enbart kört chaos marines när den gamla boken gällde...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag tycker det är helt klart det är bra att argumentera om vad reglerna verkligen säger, men ibland får man ta ett steg till baka och försöka förstå vad som menas och vad reglerna representerar. Och det är definitivt bättre att ta diskussionen här än vid spelbordet.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

mawno skrev:Eftersom jag är sämst på 6:ed regler så frågar jag här: har en defiler med extra fist och power scourge 6 attacker i grund?
Det stämmer. Den har då tre attacker i sin profil och fyra närstridsvapen och varje närstridsvapen utöver det första ger +1A styck för Walkers.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Kimich

Inlägg av Kimich »

Kanske är en nub fråga men får man ta en Lord med termie armor och steed eller jump pack? Hittar inget som motsäger det men det känns fel. Någon som kan klargöra det hela?

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Kimich skrev:Kanske är en nub fråga men får man ta en Lord med termie armor och steed eller jump pack? Hittar inget som motsäger det men det känns fel. Någon som kan klargöra det hela?
Nej. "Not available to models wearing Terminator armour."

Det står i fotnoterna underst på sidan vad de små siffrorna bredvid alternativen betyder.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Kerrai

Inlägg av Kerrai »

Katarsis skrev:
mawno skrev:Eftersom jag är sämst på 6:ed regler så frågar jag här: har en defiler med extra fist och power scourge 6 attacker i grund?
Det stämmer. Den har då tre attacker i sin profil och fyra närstridsvapen och varje närstridsvapen utöver det första ger +1A styck för Walkers.
Det är så alltså? Jag försökte hitta det någonstans.. men min regelboks fu failade mig markant verkar det som.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Skriv svar