Försenade matcher - Förslag på hur det skall handskas med?

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

egge

Re: Försenade matcher - Förslag på hur det skall handskas me

Inlägg av egge »

Fast då blir det väl bara att spelarna kommer överens om att de måste sluta? Min förhoppning är att "hinna klart" skall vara definierat som att man faktiskt har slagit random game length och tärningen säger att det tar slut istället för att man slutar runda 4 alternativt inte slår tärningen alls.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Håller med. Målet är att alla matcher skall spelas klart, inte att man är överräns om att det är ok med 4-5 turer.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

Fast det blir ju väldigt jobbigt om matchen inte spelas klart bara på grund av den ena spelaren men att båda får avdraget, för i många fall så är det den ena spelaren som tar 3/4 av speltiden om inte mer

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Neth_Oni skrev:Fast det blir ju väldigt jobbigt om matchen inte spelas klart bara på grund av den ena spelaren men att båda får avdraget, för i många fall så är det den ena spelaren som tar 3/4 av speltiden om inte mer
Har du något förslag på hur man skulle kunna avgöra detta utan att föra statistik? Om en snabb spelare har en prick på sig så skall den ju ha otur att få en till prick på sig. Alternativt så kommer ju den snabba spelaren att skynda på sin motståndare ännu mer om han riskerar att få en till prick.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Neth_Oni skrev:Fast det blir ju väldigt jobbigt om matchen inte spelas klart bara på grund av den ena spelaren men att båda får avdraget, för i många fall så är det den ena spelaren som tar 3/4 av speltiden om inte mer
Detta är det problemet jag ser också. Det enda jag kan rekommendera om ett system likt ovanstående införs är att man är snabb att påpeka detta för domare. Märker man att motståndaren är sölig så måste man vara snabb att medela. Detta för att kanske kunna påverka eller bara ge ena laget avdrag.

Dock kan detta vara ett problem i sig. Vi kommer ju ha ca 70+ bord och om många har problem så kommer vi få springa en hel del.

Vad är era tankar kring detta?
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Kan vi inte göra så istället att motståndaren delar ut prick om han känner att fi spela sakta och man inte han klart med alla rundor.

Ibland spelar bägge sakta och då är detta inga problem, de e ju bara problem om nån spelar sjukt sakta medan man själv speedar på dvs "slow play as tactic"...

Mitt förslag:
Den som drabbas av slow play delar ut minus (-), detta minus kan delas ut om man inte hunnit spela klart alla rundor som skulle blivit. Då drabbas dom som avsiktligt slow spelar och inte dom som har otur att få sin Nids hord matchad mot en IG fot hord. I bland händer ju detta och även om bägge spelarna spelar snabbt hinner man inte med.

Håller med om att minuset ska delas ut på lag nivå, det är kaptenens roll att ha pli på sina spelare. Jag tycker dock, att man måste varnat sin slow spelande motspelare och eller dommare innan man får dela ut minus... men detta går ju så klart inte att kontrollera men det är ju ett "gentlemans game".

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

egge

Inlägg av egge »

Alternativet är som tidigare år: inget avdrag alls. Så din slöa motståndare vann runda 3 för ni hann inte fler rundor alternatvit att han fick en runda till alternatvit att din motståndare fick reda på att det är sista rundan i sin movement phase så han säkert kan ta alla objektiv.

Eller så tar laget en prick och sedan minuspoäng var match de inte hinner spela klart.

Jag har aldrig varit med om att jag inte hunnit spela klart 4/5 matcher på en turnering. Jag tycker man klart skall ha tydliga straff på matcherna för försening. Det finns bara ett tillfälle som jag tycker man inte skall ha minuspoäng för sent spelade matcher, när jag spelar hord så jag också kan få sista rundan trots att jag är först. Jag har aldrig sett någon (Utom lillen på Rydcon) som spelat med en hord och som regel förlorat på att de inte hunnit klart. de har alltid tjänat på det. Man skall inte kunna spela långsamt och få poäng. Man skall spöstraffas! Nerd rage...

Edit: för att svara på Hyl(l)anders fråga:

Jag är ok snabb spelare. Antagligen kommer jag max få en match mot en slö spelare. Jag ser hellre att jag får en prick (eller litet avdrag) om jag spelar mot en kille som upprepande gånger är slö under turneringen än att han helt kommer undan och tjänar massiva poäng på att vara slö.

Edit 2: Jag tycker Papa D:s förslag är trevligt men jag vet många som inte kommer våga/orka/vilja ge minus till en motspelare och helt enkelt kommer bara tycka att turneringen sög för att folk kunde spela hur slött som helst. Om Papa D spelar mot en slö kid får antagligen kidden prick. Om ungen tycker Papa d är slö vågar han antagligen inte ge någon prick. Hellre då att båda får en prick för att de inte spelar tillräckligt snabbt och att man tillåter någon i laget att göra ett misstag. då kommer den som faktiskt är slö få mer minus än den som är snabb.
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 15 gånger.

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Jag gillar Papa D's förslag. Fast nu tror jag inte att det är jättemånga av den lilla andel slöspelare som har som faktisk taktik att trötta ut sin motståndare.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Det är ju ett jättesvårt problem. Papa D:s förslag är bra i teorin, men jag är tveksam på att det kommer att fungera speciellt bra i praktiken eftersom man faktiskt måste fronta sin motståndare och öppet anklaga denne för fusk för att det skall kunna slå igenom.
Det skulle iallafall jag dra mig för, har viktigare saker för mig i livet än att dra på mig fiender bland mina hobbykollegor =).
Jag erkänner gärna att det händer att mina matcher inte spelats klart på turneringar. Ibland har det varit mitt fel ibland motståndarens. Det är dock extremt sällan jag misstänkt att jag har drabbats av medvetet slöspelande.

Mitt förslag ser ut så här:
Om en match inte har hunnit spelats klart MÅSTE lagkaptenerna enas om vilket lag som tjänade på att matchen inte tog slut i tid, och rapportera in det till sekretariatet. Man behöver inte ge sig in i en diskussion om någon medvetet slöspelade eller inte.

Efter sista matchen kommer sekretariatet få en överblick av vilka lag som tjänat på "slöspelande" och vilka som förlorat på det, och straff respektive bonus kan delas ut på nåt smart sätt.

EDIT: min poäng här är att det inte behöver handla om medvetet slöspelande för att det är befogat med en justering. Ett ganska vanligt fenomen är att man omedvetet spelar långsammare när man är i underläge, och i vissa fall kan man bli så förbryllad att man inte hinner färdigt i tid. Detta resulterar ofta i att den med överläge inte hinner plocka lika mycket poäng som denne hade gjort om man fått spela klart.
Det skulle vara trevligt att ha ett system som tog hänsyn till sånt.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

egge

Inlägg av egge »

Jag tror det blir för subjektivt. Jag tror helt klart på att en kan göra ett misstag eller ha otur. Men två gånger är för mycket. Inget minus för en försening i laget. -2 för varje prick efter den första. -4 för varje prick efter den fjärde.

Skriv svar