Försenade matcher - Förslag på hur det skall handskas med?

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Gonka Koff

Re: Försenade matcher - Förslag på hur det skall handskas me

Inlägg av Gonka Koff »

DHettNeck skrev:Jag förstår inte problemet med pricksystemet. Det är två spelare i matchen och det är bådas ansvar att den spelas klart. Båda ska självklart ha pricken.
Problemet är att inga prickar kommer delas ut, eftersom ingen är dum nog att anmäla sig själv.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Gonka Koff skrev:
DHettNeck skrev:Jag förstår inte problemet med pricksystemet. Det är två spelare i matchen och det är bådas ansvar att den spelas klart. Båda ska självklart ha pricken.
Problemet är att inga prickar kommer delas ut, eftersom ingen är dum nog att anmäla sig själv.
Tror du det på riktigt? Om jag mötte en seplare som segade skulle jag lätt anmäla det. En prick för mej gör ingenting, det är det som är hela poängen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

frigobben

Inlägg av frigobben »

En relativt oberoende sak man kan införa, i likhet med det någon föreslog med en timklocka, är att det istället ringer eller ropas ut regelbundet hur långt folk bör ha hunnit, på ett ungefär. Om någon säger till mig, som kanske får representera nybörjaren, att en timme gått, säger det mig inte hur lång in i matchen man bör vara, men om någon säger "Nu bör deployment vara kvar!" och "Nu bör runda två vara färdigspelad!", osv, så ger det en tydlig indikation på om man bör snabba på eller kan spela i samma tempo som man gör.

Detta är ju helt oberoende av bestraffningar, som kan läggas till utöver detta, men det är ju ett hjälpmedel att få färdigt matcherna i tid, vilket väl är det allra bästa. Detta hade hjälpt mig mycket i mitt eget spel, och det hade även hjälpt mig att stressa på motståndaren lite proaktivt ("Nu kanske vi får snabba på lite.", exv), om man tycker han/hon är lite långsam, istället för att "gnälla" efteråt.

Halvar

Inlägg av Halvar »

fast det är väldigt olika hur lång tid en runda tar. jag tar för lång tid i deployment, det vet jag. min första runda är däremot snabbare, speciellt om jag får sjonka in run phase in i movement phase. run phases är i regel väldigt snabba men assault phase går desto långsammare och de händer förhoppningsvis i bådas tur. och jag tror att närstrid tar längre tid än skytte rent allmänt vilket gör mig till en lite för långsam spelare. men jag har aldrig medvetet slöat för att få någon slags poängvinst, så jag är lite granna inne på gonkas linje att det är väldigt få personer som slöar ner spelet för att få en taktisk fördel.
Ja' än't bittä'!

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

DHettNeck skrev:
Gonka Koff skrev:
Tror du det på riktigt? Om jag mötte en seplare som segade skulle jag lätt anmäla det. En prick för mej gör ingenting, det är det som är hela poängen.
Jag tror inte jag fattar det pricksystem du pratar om. Ska man bara anmäla matcher där man misstänker medvetet segspel? -det är ju samma sak som att öppet anklaga motspelaren för fusk. -Vem gör det?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

mawno

Inlägg av mawno »

Ett pricksystem med eskalerande minus inbjuder till fuskeri. Säg att lag A och B möts i sista matchen. Det är sista matchen, och båda lagen har samma poäng. Lag A har inga prickar, Lag B har 2 prickar på varje spelare. Om lag A maskar och ser till att det utdelas prickar i alla matcher så kommer de att dra ifrån lag B poängmässigt.

Om detta är jättestort problem så förespråkar jag schacklocka. Vem som "maskar" kan ju dessutom vara rätt subjektivt, tiden känns alltid längre i motståndarens turn ;)

frigobben

Inlägg av frigobben »

Halvar skrev:fast det är väldigt olika hur lång tid en runda tar. jag tar för lång tid i deployment, det vet jag. min första runda är däremot snabbare, speciellt om jag får sjonka in run phase in i movement phase. run phases är i regel väldigt snabba men assault phase går desto långsammare och de händer förhoppningsvis i bådas tur. och jag tror att närstrid tar längre tid än skytte rent allmänt vilket gör mig till en lite för långsam spelare. men jag har aldrig medvetet slöat för att få någon slags poängvinst, så jag är lite granna inne på gonkas linje att det är väldigt få personer som slöar ner spelet för att få en taktisk fördel.
Visst är det så, men man kan ju sedan använda informationen hur man vill för att planera sitt spel. Vet du att du tar lång tid för deployment, men är snabb runda ett så behöver du ju inte heller stressa under deployment. Tanken var bara att indikera ungefär hur långt man skall ha hunnit. Jag har svårt att se att detta komma försämra något, och i mitt eget fall skulle det hjälpa, kanske även för andra.

egge

Inlägg av egge »

DHettNeck skrev:
Gonka Koff skrev:
Ord. Vårt lag skulle anmäla om det är turneringsreglerna.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

egge skrev:
DHettNeck skrev:Tror du det på riktigt? Om jag mötte en seplare som segade skulle jag lätt anmäla det. En prick för mej gör ingenting, det är det som är hela poängen.
Hur avgör ni skillnaden mellan medvetet och omedvetet segande? Det är ju omöjligt.
En smart fuskare skulle såklart pusta och frusta och be om ursäkt för sitt långsamspel var och varannan minut. Hur är er strategi då för att avgöra när det är dags att anklaga honom för segspelsfusk? Det blir ju helt absurt! Jag skulle aldrig någonsin anklaga någon för fusk på en ren gissning.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Gonka Koff skrev:
egge skrev:
DHettNeck skrev:Tror du det på riktigt? Om jag mötte en seplare som segade skulle jag lätt anmäla det. En prick för mej gör ingenting, det är det som är hela poängen.
Hur avgör ni skillnaden mellan medvetet och omedvetet segande? Det är ju omöjligt.
En smart fuskare skulle såklart pusta och frusta och be om ursäkt för sitt långsamspel var och varannan minut. Hur är er strategi då för att avgöra när det är dags att anklaga honom för segspelsfusk? Det blir ju helt absurt! Jag skulle aldrig någonsin anklaga någon för fusk på en ren gissning.
Det har inte med fusk att göra. ALLA matcher skall spelas klart. Gör dom inte det så har båda spelarna gjort fel och ska ha en prick oavsett om det är medvetet segande eller inte. Det är hela poängen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar