Turnerings scenen i 6th

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000

Så min fråga är, varför deltager inte du i turneringar i 6th?

Omröstningen slutade 22 nov 2012, 15:45

Gillar inte 6th
6
6%
Saknar komp
28
29%
Kan inte 6th än
9
9%
Inga intressanta turnerings upplägg
7
7%
Haft otur med datum
12
12%
Andra spel är roligare
5
5%
Det gör jag visst, mest hela tiden!
31
32%

Antal röster: 98

frigobben

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av frigobben »

Zurken skrev: Sen kan det nog verka vara en hårdare stämning än var det egentligen är om man bara läser här på forumet. I själva verket är det väldigt sällan man inte kan komma överens med sin medspelare väl vid brädet, oavsett turnering. Speciellt regelforumet kan bli hetsigt, men det är bara för att man INTE ska hetsa upp sig väl vid brädet.
Här tror jag finns två goda poänger som bör understrykas lite extra.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

kombat skrev:Även "balanserade" listor kan vara ostiga och snorhårda. Jag gillar inte att spel med spam listor varken med eller emot däremot ser jag det som en utmaning att bygga en lista som jag anser vara kul och bra samt kan hantera dessa spamlistor som egentligen inte är särkilt framgångsrika.
Jag känner igen den här diskussionen om vad som menas med balanserat... Tror mycket av det du skriver, Kombat, beror på att du pratar om äpplen när alla andra pratar om apelsiner.

För övrigt, turneringar med komp är precis lika hårda som turneringar utan komp. Enda skillnaden är att man inför en extra restriktion för listbyggandet (vilket är vad komp i grunden är) och därefter optimerar alla spelare sina listor med denna extra restriktion i åtanke. Ingen egentlig skillnad mot att ha en restriktion vad gäller poängsumma eller missions eller något annat som spelarna optimerar utefter. Slutligen är det min fasta övertygelse att komp (som är korrekt) skapar större variation vid spelborden.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Samuel

Inlägg av Samuel »

På nätet låter folk som tävlingsinriktade krigsherrar som ska slåss till det bara finns en riktig, äkta, värdig vinnare kvar! Sedan träffas de i verkligheten för att flytta plastgubbar, rulla tärning och äta chips...

Det jag saknar från turneringar är att efteråt få se bilder på dem som vann turneringen, sportmanship och best painted. Jag saknar bilder från turneringen ö.h.t. Från de snyggaste arméerna. Från alla arméer. T.o.m de töntiga bilderna när bilen är lastad, resan ska börja och vuxna män i håliga T-shirts gör krigsgrimaser. "Nuförtiden" handlar det mest om att publicera en lista med resultat och sedan skriker folk bara efter rankingpoäng. Diskussionerna flödar kring huruvida vi ska ha W-D-L, 0-20 system eller "var det bättre förr?". Men jag tror inte att det är däri varken problemet eller lösningen ligger.

Halvar

Inlägg av Halvar »

kombat skrev:Problemet är väl snarare att om man vill locka folk bör man väl ha ett turneringsupplägg som passar så många som möjligt. Visst skall snygga armeer premieras men det behöver inte vara på bekostnad av de som inte målar lika bra. Helt enkelt anser jag att tävlingen är ett moment medans målning är ett annat moment. Det är lite som att säga att ett snyggt mål i fotboll räknas som 2
och eftersom vi två lockas främst av två olika delar av spelandet (vinna vs köra fjantiga builds + faktiskt få någonting målat) så kommer man på något sätt exkludera en av oss. så jävla enkelt är det.
och jag är sjukt värdelös på att måla och gör det därför i väldigt liten utsträckning men jag skulle fortfarande hellre se en turnering som lägger vikten på hardscores än sånt fjant som softscores (dvs taktik, lista, matchups, tur och liknande löjliga mjuka saker).

och ett snyggt fotbollsmål räknas minst som fem Stoke-mål!
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Johannesson skrev:För övrigt, turneringar med komp är precis lika hårda som turneringar utan komp. Enda skillnaden är att man inför en extra restriktion för listbyggandet (vilket är vad komp i grunden är) och därefter optimerar alla spelare sina listor med denna extra restriktion i åtanke. Ingen egentlig skillnad mot att ha en restriktion vad gäller poängsumma eller missions eller något annat som spelarna optimerar utefter. Slutligen är det min fasta övertygelse att komp (som är korrekt) skapar större variation vid spelborden.
Håller delvis med dig, komp är lika hårt. Mer variation? Kanske, eller så spelar du bara mot tråkigt fölk när det är okompat? Det som jag verkligen avskyr med komp (som märks TYDLIGT i fantasy kompmallen) är att jag måste köpa massa nya enheter och modeller för att kunna spela i kompat klimat, vilket är tråkigt för sedan i nästa komp-uppdatering måste jag köpa en enhet till och sedan en till osv. till jag har varenda jävla enhet i arméboken istället för att ha lagt de pengarna på tex. en helt ny armé av en annan ras, eller annat spelsystem eller nya vinterdäck.
Subjektiv komp är helt ok, då är allt välkommet men man får stå sitt kast om man ostar loss. En kompmall i själva listbyggandet tycker jag är tramsigt.

Sedan handlar sådan komp egentligen om vem som hittar flest kryphål och vinner turneringen, sedan görs kompmallen om (eftersom vinnaren alltid spelar "för hårt") och då hittar någon annan ett annat kryphål och så fortsätter det så, allt medan folk har en illusion om "balans" i spelet (som aldrig uppnås).

kombat skrev:Problemet är väl snarare att om man vill locka folk bör man väl ha ett turneringsupplägg som passar så många som möjligt. Visst skall snygga armeer premieras men det behöver inte vara på bekostnad av de som inte målar lika bra. Helt enkelt anser jag att tävlingen är ett moment medans målning är ett annat moment. Det är lite som att säga att ett snyggt mål i fotboll räknas som 2
Inte målar bra? En standard pensel, lite basecoat, drybrush och lite wash så har du en helt färdig tabletop armé. Vad är problemet?

Best Overall är ju just det, OVERALL, med andra ord HELA hobbyn. Konverteringar, målning, sportsmanship och spelande. Vill man ha en för bara den som slaktade mest så kan man väl införa Best General i så fall? Så fyra pokaler, overall, general, best painted och sportsmanship. Hade varit helt ok tycker jag. Man är fan inte best overall för att man spelar bäst, no way.

Sedan ALLA ni som tror ni är "dåliga på att måla" kan ju göra det som resten av oss gör, ÖVA, det är inte så svårt att göra det jag skrev ovan. Dåliga spelare gnäller inte när bra spelare får pokalen..

DHettNeck skrev: Fast det är ju enligt dej som "tävlingen" bara är spelandet. Varför skulle man inte kunna ha en tävling som innehåller allt. Att bara räkna matcherna är ju inte speciellt rättvist mot dåliga spelare ;)
Ibland gillar jag verkligen dig DHettNeck!
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

LillePer skrev:På denna sista kan man ju dra det till sin spets och på samma sätt som SM är ett mekka för de "bästa" spelarna i 40k Sverige så varför inte ha en turnering för de allra snyggaste? Typ alla bestpainted nominerade under året får vara med.
Coolt! SM suger. Det är Paint 'em som gäller!! :wub:
"It's not if you win or lose, but how good you look doing it!"

Den här tråden har för övrigt gett mig lite hopp om turneringsscenen. Uppenbarligen finns det några som är intresserade av "skojturneringar" där fokus inte är att vinna och få rankingpoäng utan något annat. Förra vintern försökte jag dra ihop en endagarskampanj i samarbete med Varbergarna där fokus var på något annat än att vinna men den tvingades ställas in på grund av bristande intresse (sju intresserade trots att en normal endagars i Varberg brukar dra 30 pers). I samband med lagturneringen i Varberg snackade jag med TOK:arna om att göra ett nytt försök. Det kommer att bli någon gång under vintern/våren 2012/2013. Och jag hoppas att tillräckligt många är intresserade den här gången.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Flogger skrev:
Inte målar bra? En standard pensel, lite basecoat, drybrush och lite wash så har du en helt färdig tabletop armé. Vad är problemet?

Best Overall är ju just det, OVERALL, med andra ord HELA hobbyn. Konverteringar, målning, sportsmanship och spelande. Vill man ha en för bara den som slaktade mest så kan man väl införa Best General i så fall? Så fyra pokaler, overall, general, best painted och sportsmanship. Hade varit helt ok tycker jag. Man är fan inte best overall för att man spelar bäst, no way.

Sedan ALLA ni som tror ni är "dåliga på att måla" kan ju göra det som resten av oss gör, ÖVA, det är inte så svårt att göra det jag skrev ovan. Dåliga spelare gnäller inte när bra spelare får pokalen..
När jag menar bestoverall är det precis som du skriver bästa av alla kategorierna. Sen är best general den som spelar in flest poäng, best painted är bestpainted, och till sist sportsmanship. Jo jag kan måla tabletop med en pensel lite washes och dipp ingaproblem går snabbt med, men jag tycker inte målningen är särkilt kul och harinte tid och öva.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Det har skett en förskjutning i attityd och inställning till och på turneringar. Jag tror också att flera som kommit att bli mycket tävlingsinriktade underskattar den negativa effekt det kan ha på andra spelare.

Jag ser helst att man premierar hela hobbyn och det är den som styr resultatet på turneringen. Sen skiter jag fullständigt i om någon tycker det är trams med målning och fluff och att man bara ska få poäng man spelat sig till på brädan. Jag är nu gammal nog i 40K-svängen så jag kan kosta på mig den lyxen. Jag är så jävla less på de som påstår att de bara spelar det de är sugna på och att det bara råkar vara den senaste internet powerbuilden. Skit på er helt enkelt.

Och nä det var inte något konstruktivt inlägg... Var det bra för dig också?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Fenris

Inlägg av Fenris »

Jag tror det viktigaste för att få igång en turnering är att vara TYDLIG med vad som gäller angående ALLT. Skriver man inte ut exakt vad som gäller kommer man inte få några anmälningar från icke-veteraner eller folk som har långt att resa.

Nummer 2 på listan är ekonomi, de flesta har inte råd eller tid att skramla ihop en lista som fungerar till de alla möjliga olika krav som ställs ifrån olika arrangörer, för att inte tala om att få enheter som inte är rent av dåliga för den nya upplagan av regelboken, och att en del väntar på att deras armés codex skall komma ut.
Att GW tar allt längre tid på sig mellan släppet av codexxar, och har allt fler codexxar som behöver uppdateras gör ju knappast saken bättre, vanliga människor har inte råd att ha 3-5 olika arméer i lagom storlek till förfogande.

Nummer 3 är turneringsutformningen och där ingår även eventuell komp

Här kommer ett förslag som jag tycker verkar mycket bättre än tramset om att man ska ha kostym på sig:

Komp/restriktioner:
Arméers codexxar skrivna och släppta i 5th ed får 5% extra poäng att spendera, codexxar släppta i 4th ed får 10% poängbonus. Varje codex före den senast släppta i 6th ed får 1% bonus för varje codex som släppts efter den, upp till max 5%.
Enheter från FW eller WD exkluderas från denna poängbonus.

Varje deltagare i turneringen betalar 60 kr (eller en multipel därav) för att delta i turneringen, varav 30 kr går till den totala vinsten, 20 kr går till valfri "gren" man valt (grenarna är: bästa general, snyggast målad armé, bäst sportsmanship), 10 kr går till gren nr 2 som varje deltagare valt.

Detta gör att priserna kommer att variera med vilken kategori spelarna värderar högst.
att köra på endera w/d/l eller 20-0 låter förkastligt, varför inte använda bägge?
Använd w/d/l, med 20-0 systemet som tie breaker för bäst general.
I målningstävlingen bör alla spelare få ge arméer poäng från 1-10, vid lika poäng bör en ytterligare omröstning föras där de inblandade inte får rösta.
I sportsmanship så ger man poäng precis som i målningen, men fjäskande för arrangörerna genom att tex hjälpa till att städa m.m kan avgöra ett lika resultat, men annars gäller bäst 20-0 poäng.

Lägg sen ihop placeringarna i varje kategori, den som har lägst resultat totalt vinner, vid lika vinner den som har flest använda FOC-slots i sin arme ;)
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Niklas

Inlägg av Niklas »

Ibland undrar jag om det inte varit roligare att åka på turnering om man skrotat rankingsystemet. Faktum är, jag hade gärna sett att någon annonserar en allmän speldag, lotta motståndare som om det vore turnering men skippa scoreboarden. Kanske skulle ta tag i det själv någon dag. Det är kul att träffa och spela mot nytt folk och se nya armeer, men denna eviga jakt på hål i kompmallen och rankingpoäng är en av anledningarna till att jag har hållt mig borta från annat än plojturneringar - och jag vet att jag inte är ensam om detta.

Sedan förstår jag inte argumentet att det är fel att "tävlare" straffas för att de inte kan måla. Person A är duktig på att måla men är en usel taktiker och har ingen aning om vad kompsminkande innebär - I dagens format är det han som blir straffad, men det är tydligen okej...

Skriv svar