Turnerings scenen i 6th
Re: Turnerings scenen i 6th
Ville också bara flika in att som ny i hobbyn har jag hittills bara varit på fyra turneringar, och skall med glädje åka på den femte till helgen.
Av de fyra jag spelat har jag hittills mött 0 stycken WAAC spelare, i ordets rätta bemärkelse. Alla försöker spela sitt bästa när de väl är där, men vem gör inte det? Dessutom har 100% av de jag mött varit trevliga/hjälpsamma/sociala, duktiga spelare som nybörjare.
Detta är framförallt riktat till de som sitter hemma och läser forum för att avgöra om de skall iväg på turneringar eller inte.
(En av några saker jag tagit med mig från dessa diskussioner är att jag skall försöka få med mig min relativt fina kamera på turneringarna, så allt som syns i efterhand inte bara är resultatlistor.)
Av de fyra jag spelat har jag hittills mött 0 stycken WAAC spelare, i ordets rätta bemärkelse. Alla försöker spela sitt bästa när de väl är där, men vem gör inte det? Dessutom har 100% av de jag mött varit trevliga/hjälpsamma/sociala, duktiga spelare som nybörjare.
Detta är framförallt riktat till de som sitter hemma och läser forum för att avgöra om de skall iväg på turneringar eller inte.
(En av några saker jag tagit med mig från dessa diskussioner är att jag skall försöka få med mig min relativt fina kamera på turneringarna, så allt som syns i efterhand inte bara är resultatlistor.)
Jag tror vi hamnar på ett generationsskifte och vi får se om hobbyn återhämtar sig på grund utav det.
Jag tror inte på något argument om att man tror det kommer bli tråkigt på en turnering. Man måste spela först och kanske vara lite selektiv i vissa fall. Men spelar man på en turnering så komemr man till 99,9% ha kul och tervligt och inte alls ha uppfattningen om att turneringsmänniskor är särskilt onda.
Jag tror då mer på att man kanske haft svårt med nya reglerna, GWs oförmåga att skapa någon balans i spelet som inte består utav "nyast grej i spamversion vinner" (eller i värsta fall, inte lyckats eliminera den känslan när man spelat för mig), och man därför inte riktigt orkar röra sig mot en helt ny eddition där det innebär en ny armé för att kunna spela tävlingsmässigt bara för att nästa månad upptäcka att den nya skiten är den tredje armén. Detta har för mig växt ett rätt bra tag och jag känner att jag inte vill uppgradera mina favvomodeller till mina hat-modeller för att kunna spela så om jag skall skaffa nya modeller kan jag istället skaffa ett spel jag tycker mer passar mig.
Problemet är att jag är turneringsarrangör och var en hyggligt populär bloggare som var roligt bitter och allmänt snygg. ta bort det arrangemanget och engagemanget och gör det med flera turneringsarrangörer i sverige och/eller spelare så blir det rätt jobbigt.
Jag tror inte på något argument om att man tror det kommer bli tråkigt på en turnering. Man måste spela först och kanske vara lite selektiv i vissa fall. Men spelar man på en turnering så komemr man till 99,9% ha kul och tervligt och inte alls ha uppfattningen om att turneringsmänniskor är särskilt onda.
Jag tror då mer på att man kanske haft svårt med nya reglerna, GWs oförmåga att skapa någon balans i spelet som inte består utav "nyast grej i spamversion vinner" (eller i värsta fall, inte lyckats eliminera den känslan när man spelat för mig), och man därför inte riktigt orkar röra sig mot en helt ny eddition där det innebär en ny armé för att kunna spela tävlingsmässigt bara för att nästa månad upptäcka att den nya skiten är den tredje armén. Detta har för mig växt ett rätt bra tag och jag känner att jag inte vill uppgradera mina favvomodeller till mina hat-modeller för att kunna spela så om jag skall skaffa nya modeller kan jag istället skaffa ett spel jag tycker mer passar mig.
Problemet är att jag är turneringsarrangör och var en hyggligt populär bloggare som var roligt bitter och allmänt snygg. ta bort det arrangemanget och engagemanget och gör det med flera turneringsarrangörer i sverige och/eller spelare så blir det rätt jobbigt.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Jag tror du missar poängen lite här. Jag ser ingen som påstår att spelarna på turneringar är otrevliga eller att stämningen är dålig. Jag ser heller ingen som gnäller. Papa D undrade varför turneringsscenen i Sverige krymper och vi gör vårt bästa för att försöka besvara frågan. Det känns inte speciellt produktivt att bara skriva "Sluta gnälla - klipp er - skaffa jobb - åk på turneringar" när vi faktiskt försöker besvara trådskaparen.Tirumbar skrev:Jag åkte på 20st turneringar i Sverige under 2011 och inte på någon - inte en enda ! Var det någonsin dålig stämmning eller dryga människor.
Vart kommer uppfattningarna ifrån att våra turneringar är fyllda med miffon och dålig stämning ?
Vem är det som sitter i en mörk källare och sprider dessa påståenden ?
Vilka är det som känner sig så förorättade eller förolämpade ?
Jag har inte träffat dem (vad jag vet) än iaf.
Folk är ju sjukt trevlig och goa människor på turneringar , det är ju nördar som träffar andra nördar ?
Ifall det är så att man åker på stordäng och tycker att våra turneringar är dåliga pga detta faktum så bör man nog leta inom sig själv snarare än anklaga andra. För om man inte kan spela och förlora utan att man upplever det som tråkigt så är det inte någon annans fel.
2010-01-08 *DefCon 2010 20 45 2143
2009-10-30 *BSK 2009 [Lag:4] 24 139 1390
2008-09-13 *Dubbelturnering [Lag:2] 11 40 1667
2008-05-02 *LinCon 2008 23 37 1542
Här ovan ser vi mina första fyra turneringar, med rätt usla placeringar.
Så klart ! Det är ju mina första fyra turneringar - hade jag kul på dessa fast jag fick massa spö ?
JA - hur kul som helst ! DefCon bästa upplägget ever, BSK - alltid sjukt kul ! LinCon under Röde's regi med rules of engagment - hur kul som helst. Dubbelturnering i Varberg - sub komp vi fick noll i komp fortfarande helt magiskt rolig turnering !
Sluta gnälla - klipp er - skaffa jobb - åk på turneringar !
Min uppfattning var att det fanns ett gäng sådana kommentarer, speciellt om man läser lite mellan raderna i vissa inlägg.
Men Skrikspya skrev ju på sådant sett att i den spelgruppen verkar finnas en klick som tycker stämningen och folket på turneringar är dålig/tråkiga
Något jag alltså ville dementera helt - turneringar är awsome - kan bara bli bättre
Men Skrikspya skrev ju på sådant sett att i den spelgruppen verkar finnas en klick som tycker stämningen och folket på turneringar är dålig/tråkiga
Mitt inlägg var alltså mer åt detta än olika förslag på ändrade upplägg/regler/komp etc.Skrikspya skrev:Hej, alla glada.
Jag har aldrig varit med på någon turnering ännu, började lite smått med 40k i 5th och fortsätter glatt nu med hobbyn.
Dock, vore det kul att åka på turneringar, men jag har svårt att se att jag skulle åka då jag pratar med andra som åker och vad som sägs tex på detta forum. Många kamrater som åker (och placerar sig bra) är inne på samma spår, det är lite dassig stämning till och från och knappast något för en ny spelare ( + massa mer text )
Något jag alltså ville dementera helt - turneringar är awsome - kan bara bli bättre
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén
Jag vill också ansluta till de som säger att folk är trevliga på turneringar. Problemet är absolut inte att folk är otrevliga eller fuskar. Jag har mött många tävlingsmänniskor som har en helt annan uppfattning än mig om vad som är kul i 40k och hur turnerignar bör utformas, men jag har aldrig haft en tråkig match mot någon av dem. De är jättetrevliga människor, som bara råkar ha helt andra åsikter än vad jag har.
*Varning* Här under blev det lite rant av det hela. Så ni kan nog sluta läsa här om ni vill ha det konstruktivt...
Det som jag personligen tycker är problemet är hur tävlingsmomentet påverkar allt runt omkring. Eftersom folk spelar tokhårda listor måste man själv spela åtminstone mellanhårt för att inte autoförlora när man ser armélistan. Jag har inga problem med att inte placera mig på turneringar, men jag vill åtminstone känna att jag har en chans att drawa i en match. Att förlora mot en bättre spelare är lugnt. Jag har haft många riktigt roliga matcher där jag har åkt på spö helt enkelt för att motståndaren spelar bättre. Men att förlora mot en armélista och brutna regler är inte kul. Och eftersom man "måste" ha en hård lista försvinner så mycket valfrihet i listbyggandet. Jag vill kunna spela med coola men dåliga enheter!
Och eftersom folk "måste" spela den senast internetlistan möter man ihoplånade listor och arméer som snabbmålades på en helg. Jag vill möta arméer där folk har lagt ner lite kärlek på modellerna. Det behöver inte vara toksnyggt, men när man märker att folk har lagt mer tid och energi på hur modellerna skall se ut än på hur man kan tokopta listan ytterligare lite tycker jag att det blir roligare att möta.
Och eftersom allt måste vara tävlingsmässigt så kan man inte ha några udda missions. Enkla missions som stämmer med regelboken. Jag vill ha walloftext-missions med TV-team och teleporterande diplomater!
Om man kunde kombinera de trevliga människor som faktiskt åker på turneringar med lite roligare armélistor, mer målningstid och mer fantasifulla upplägg hade allt varit så bra...
Och när jag ändå drömmer kan man slänga in lite världsfred också...
(Fast inte i 40k naturligtvis. Där finns bara KRIG!)
*Varning* Här under blev det lite rant av det hela. Så ni kan nog sluta läsa här om ni vill ha det konstruktivt...
Det som jag personligen tycker är problemet är hur tävlingsmomentet påverkar allt runt omkring. Eftersom folk spelar tokhårda listor måste man själv spela åtminstone mellanhårt för att inte autoförlora när man ser armélistan. Jag har inga problem med att inte placera mig på turneringar, men jag vill åtminstone känna att jag har en chans att drawa i en match. Att förlora mot en bättre spelare är lugnt. Jag har haft många riktigt roliga matcher där jag har åkt på spö helt enkelt för att motståndaren spelar bättre. Men att förlora mot en armélista och brutna regler är inte kul. Och eftersom man "måste" ha en hård lista försvinner så mycket valfrihet i listbyggandet. Jag vill kunna spela med coola men dåliga enheter!
Och eftersom folk "måste" spela den senast internetlistan möter man ihoplånade listor och arméer som snabbmålades på en helg. Jag vill möta arméer där folk har lagt ner lite kärlek på modellerna. Det behöver inte vara toksnyggt, men när man märker att folk har lagt mer tid och energi på hur modellerna skall se ut än på hur man kan tokopta listan ytterligare lite tycker jag att det blir roligare att möta.
Och eftersom allt måste vara tävlingsmässigt så kan man inte ha några udda missions. Enkla missions som stämmer med regelboken. Jag vill ha walloftext-missions med TV-team och teleporterande diplomater!
Om man kunde kombinera de trevliga människor som faktiskt åker på turneringar med lite roligare armélistor, mer målningstid och mer fantasifulla upplägg hade allt varit så bra...
Och när jag ändå drömmer kan man slänga in lite världsfred också...
(Fast inte i 40k naturligtvis. Där finns bara KRIG!)
Jag håller med Mortarion att det är aldrig kul att spela en match när man åker på så mycket smörj att man knappt vill komma och spela sin nästa match. Dock anser jag inte att lösningen ligger i kompen som iofs kanske gör listorna lite mindre optade och lite mindre killy. Utan att det stora problemet ligger snarare i 20-0 systemet som premierar att man massakrerar sin motståndare. Ett w/d/l system fokuserar mer på missions som att hålla objektiv av olika slag och hålla sig till max 1 av 6 killpoint mission. Dessa mission är beydligt lättare att drawa eller tom vinna mot än en superoptad lista. Vilka listor som är bäst beror faktiskt mest på uppdragen och vilket system turneringen kör än vilket codex som är nyast och vilken lista som är mest optad och där ligger egentligen min största kritik mot komp både subjekiv och mall är att det är helt omöjligt att på förhand se vilka listor som skulle vara bättre än andra och hur mycket i ett visst givet system och i mallens fall är det helt omöjligt att skapa en malm som är balanserad för alla typer av uppdrag och turneringsupplägg.
Jag är för lätta restriktion för att motverka spam för att spammiga listor är ganska tråkiga att möta.
Kontentan i mitt inlägg är iaf att om man vill minska på tävlingsinriktningen på turneringar bör man först titta på upplägget och uppdrag innan man börjar oroa sig för vilka listor som spelarna kommer ta.
Jag är för lätta restriktion för att motverka spam för att spammiga listor är ganska tråkiga att möta.
Kontentan i mitt inlägg är iaf att om man vill minska på tävlingsinriktningen på turneringar bör man först titta på upplägget och uppdrag innan man börjar oroa sig för vilka listor som spelarna kommer ta.
Jag gillar Mortarions åsikter.
+1
+1
Den biten håller jag med om. Men jag tycker subjektiv komp kan vara ett bra sätt att göra en turnering mindre tävlingsinriktad. Subjektiv komp gör att även de som inte är duktiga på att bygga listor eller inte har viljan/modeller att bygga kompetitiva listor också får en chans i matcherna och placeringsmässigt.kombat skrev:
På en mjukisturnering är det viktigaste inte att den som är bäst vinner, utan att så många som möjligt ska ha så roliga matcher som möjligt. Subjektiv komp, knasiga uppdrag osv kan göra det orättvist för den som är ute för att vinna eller prestera så bra som möjligt placeringsmässigt, vilket gör att det upplägget inte passar alla.
Alexander Merinen