Tau taktik

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Mortarion

Re: Tau taktik

Inlägg av Mortarion »

Malleus skrev:
Ogglas skrev:Jag har inte fått phiranhas att funka så bra.. Kör 75 poängs varianten.

Mina "workhorses" har varit 2 hammerhead gunships med Railguns, blacksun filters och multitrackers.
170 poäng men dom har fan alltid varit bra.
Kör en ganska dyr HQ med bodyguards med missil/plasma som har Targetting array. Dom har funkat bra oxå.

Kör mina tau ganska aggressivt och trycker fram tidigt för att sedan falla tillbaka. Outflankar oxå ofta en stor kroot enhet tillsammans med stealthsuits.
Vore inte 15p för Disruption pods och Sensorspines vara ganska värt det oxå?
bröla in i vilket skydd som helst och få 2+ eller 3+ save från allt som är över 12" bort?
man behöver väl bara gömma 25% nu för att få skydd va? 25% bakom ett hur + shrouding känns lagom jobbigt. eller jink + shrouding + flatout om det börjar bli trångt
Den enda gången det är värt att gömma sig alls är med skydd som ger 4+. Så fort en taubåt rör sig lite har den ju 3+ cover även in the open, vilket gör dem extremt hållbara.

Malleus

Inlägg av Malleus »

Mortarion skrev:
Malleus skrev:
Ogglas skrev:Jag har inte fått phiranhas att funka så bra.. Kör 75 poängs varianten.

Mina "workhorses" har varit 2 hammerhead gunships med Railguns, blacksun filters och multitrackers.
170 poäng men dom har fan alltid varit bra.
Kör en ganska dyr HQ med bodyguards med missil/plasma som har Targetting array. Dom har funkat bra oxå.

Kör mina tau ganska aggressivt och trycker fram tidigt för att sedan falla tillbaka. Outflankar oxå ofta en stor kroot enhet tillsammans med stealthsuits.
Vore inte 15p för Disruption pods och Sensorspines vara ganska värt det oxå?
bröla in i vilket skydd som helst och få 2+ eller 3+ save från allt som är över 12" bort?
man behöver väl bara gömma 25% nu för att få skydd va? 25% bakom ett hur + shrouding känns lagom jobbigt. eller jink + shrouding + flatout om det börjar bli trångt
Den enda gången det är värt att gömma sig alls är med skydd som ger 4+. Så fort en taubåt rör sig lite har den ju 3+ cover även in the open, vilket gör dem extremt hållbara.
fast med Disruption pods då, vilket inte Ogglas hade med, men visst, det är klart att 3+ är rätt bra! men 2+ och inga immobilized slag är ju inte dumt heller eller?

bjorn

Inlägg av bjorn »

Tack så jättemycket för hjälpen :)
ja att firewarriors får gå att skjuta 30 är inte riktigt bra, känns som att Tau har fått en bra boost i 6:ed

//Björn

edit: kom på en fråga, om en suit character joinar en enhet som inte får hoppa i assultfasen, får han hoppa då? sålänge han håller sig inom coherncy

Ogglas

Inlägg av Ogglas »

jo jag kör disruption pods, fusion blaster och Targetting array.

Problemet tycker jag är att den åker fram och försöker slagga nåt och sen dör den. Tycker inte riktigt det är värt 75 poäng.

Har nästan helt gått över till att flatouta omkring dom till runda 5 för att då droppa lite drones i motståndarens deployment för att få linebreaker.

Malleus

Inlägg av Malleus »

Ogglas skrev:jo jag kör disruption pods, fusion blaster och Targetting array.

Problemet tycker jag är att den åker fram och försöker slagga nåt och sen dör den. Tycker inte riktigt det är värt 75 poäng.

Har nästan helt gått över till att flatouta omkring dom till runda 5 för att då droppa lite drones i motståndarens deployment för att få linebreaker.
ok, jag tänkte mest på Hammerheadsen iofs.. ^_^

Ogglas

Inlägg av Ogglas »

Jo förfan!
Kör disruption pod där med.

Jag vet att folk gillar broadsides men jag måste säga att jag föredrar hammerheads.

Tycker även fire warriors funkar riktigt bra. Kör 3x9 och hade jag målat fler så hade jag kört minst en enhet till.

Nåt jag funderar på är att köra fler fire warriors, skippa krooten och alliera in 2x20+ shoota boys och en big mek men samtidigt vet jag inte hur mycket mer jag vill måla till tau då jag hoppas på ny codex snart.

max_elmgren

Inlägg av max_elmgren »

Jag tänker mer på blacksun filters på en i varje enhet jag har, inga fordon, 40 Fire warriors, 2 commanders i elite crisis suits enheter ned tre i varje, bara twin missile pod på alla plus flamer. Sen eldrad som allierad och en tremanna jetbike enhet! En aegis defence Line med quad gun, två tvåor med bredsidor och två Shield drones. Den ska funka bra!

Olov

Inlägg av Olov »

Pirajorna är i princip bara bra som 'move blockers', tex. 2 som omringar en landraider runda 1 så den inte kan köra framåt utan att ramma dem. (Dom får fortfarande 3+ jink mot rams va?) Meltan är bara ett extra hot om den skulle överleva. Det är min erfarenhet av dem i alla fall.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Jag har nog nästan bara kört med twin missile pod pirahnan från FW, den är bra
En bild säger mer än 1000 kaniner

Malleus

Inlägg av Malleus »

får man ha Tetran från Tau Update på SM så är väl den inte helt fel,
55p för 4 ML och med disruption pods.

Skriv svar