Turnerings scenen i 6th

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000

Så min fråga är, varför deltager inte du i turneringar i 6th?

Omröstningen slutade 22 nov 2012, 15:45

Gillar inte 6th
6
6%
Saknar komp
28
29%
Kan inte 6th än
9
9%
Inga intressanta turnerings upplägg
7
7%
Haft otur med datum
12
12%
Andra spel är roligare
5
5%
Det gör jag visst, mest hela tiden!
31
32%

Antal röster: 98

Användarvisningsbild
John_F

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av John_F »

Det känns ju som om det enklaste och smidigaste lösningen är att snarast bygga en kompmall för 6:e. Ju fler turneringsarrangörer man får med sig, desto bättre. Jag vet, det är sjukt mkt oavlönat arbete men ju tidigare den implementeras desto mer tid att finslipa och balansera. Sen är det naturligtvis upp till individuella arr att använda den eller inte...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Håller helt med Mortarion i hans resonemang om komp, bortsett från att jag gärna också spelar okompat ibland.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Jag tycker absolut inte man ska skämmas när man sätter ihop sin armé och spelar för att vinna. Det är upp till spelet att ge alla deltagare en fighting chance innan första tärningen är rullad. Men:
refabricated skrev: För er fluffare, det går att göra fluffiga hårda listor. Titta bara på min CSM/demon Tzeentch lista som jag använde på TOK36, fluff måste inte defenitionsmässigt innebära att listan är svag.
Det där är ju undantaget som bekräftar regeln. Du måste ju hålla med i om vanligtvis går fluff och kompetativa arméer INTE hand i hand. Och värt att påpeka är att av de tre stora figurspelen (wmh, fow och 40k) så är det endast 40k som har den avgrundsdjupa klyftan i armésammansättning mellan fluffspelare och kompetativa spelare. Det tyder på dålig speldesign. Det är lite trist att det ska bli sån fajt mellan casuals och hardcore i communityt när alla egentligen vill lira lite med sina gubbar och ha en good tajm.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Jag hade velat åka på en turnering där man har med sig sin 3000-4000p armé men att modeller inte återuppstår mellan matcher. Du börjar på säg 3500p, efter första matchen så dog din land raider och din bästa enhet osv. Detta betyder att i nästa match är de inte med. Bara att packa ner dem i väskan och spela nästa match. Så första matchen är på 3500p, nästa match kanske på 2500p, nästa på 1500p, nästa på 1000p och sista på 300-700p :)

Jag tror det hade lett till en helskum rolig turnering och ganska svårt att spela offensivt när man vet att "detta kan jag bara göra i en match för sedan dör denna enheten" :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Tråkigt att bli whipead i första matchen då. Kanske bättre att man har en "pool" på 4000p och ur den poolen tar man ut enheter för 1500p inför varje match så att man inte kan vara helt utslagen efter en dålig match.

4000p är mycket gubbar, men 4000p är också rätt bra på att döda mycket gubbar.
Alexander Merinen

Niklas

Inlägg av Niklas »

Flogger skrev:Jag tror det hade lett till en helskum rolig turnering och ganska svårt att spela offensivt när man vet att "detta kan jag bara göra i en match för sedan dör denna enheten" :)
Jag tror att det lett till en skyttefest där ingen vågar chansa sina units - utom närstridarna som måste göra det. Skyttearmeer dominerar redan spelet, de behöver inte mer hjälp.

GastAndreas

Inlägg av GastAndreas »

Först: Mortarion. Jag håller fullständigt med dig. Det behövs fler som tänker så.
Det finns alldeles för många tråkiga och skithårda listor där ute, som är enbart byggda för att vinna med. Varken roliga att spela mot eller med. Enligt mig.

För det andra så fanns det en tid när folk ens visste vad fluff var.
Den bästa kommentaren fick jag när jag mötte ett danskt lag på bsk för ett par år sedan.
Spelade demoner och hade en bra mix av olika demoner. Alla med rätt gudatal. Fick då frågan: Varför spelar du med de där konstiga siffrorna det är ju inte optimalt, det är ju dåligt.
Men det handlar inte om optimalt, utan om principer.

Jag spelar nästan alltid bara på kompade turneringar. Ibland har man kört på att under alla ens slag så möter man någon med liknande komp. Då har man sluppit de där power gamer listorna. Turligt nog.
Undantaget är Gast Masters som jag arrangerat ett par år. Då har jag bara nekat listor som jag ansåg var tråkiga och inte "in the spirit of the game". Blev alltid bra!

Jag är för komp och hade gärna assisterat i en kompmall, men jag tror min 6th edition erfarenhet är för låg.

Malleus

Inlägg av Malleus »

Flogger skrev:Jag hade velat åka på en turnering där man har med sig sin 3000-4000p armé men att modeller inte återuppstår mellan matcher. Du börjar på säg 3500p, efter första matchen så dog din land raider och din bästa enhet osv. Detta betyder att i nästa match är de inte med. Bara att packa ner dem i väskan och spela nästa match. Så första matchen är på 3500p, nästa match kanske på 2500p, nästa på 1500p, nästa på 1000p och sista på 300-700p :)

Jag tror det hade lett till en helskum rolig turnering och ganska svårt att spela offensivt när man vet att "detta kan jag bara göra i en match för sedan dör denna enheten" :)
Låter skitkul!
Säg att man får "dra" en Armé ur poolen per match med små restriktioner, ex.
1 HQ, 2 elites, 2 fast, 2 heavy per match + X troops
sedan får man fylla upp med 1 HQ, 2 elites, 2 fast, 2 heavy.
Är man duktig på att hålla sina HQ vid liv så skulle man kunna sluta sista matchen med 4 HQ :)
blir säkert obalanserat som shit, men ändå skitkul.. och en snabb bedömning för att kunna tacka nej till 3000p nightschytes i poolen.

iomed att det är en "pool" så behöver man inte ha alla enheterna, man kan ju ha ex 5 troops i poolen men endast 3 troops i modeller och när en är whipe:ad så kan du i nästa match be om en ny som förstärkning, men du kan inte ta in den utan att den faktiskt dött, och får välja något annat ur poolen eller spela med för lite gubbs på planen om det inte finns något tillgängligt i poolen.
(annars kan det nog bli lite jobbigt för dom som inte har 4000p+ faktiska modeller =)

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

GastAndreas skrev:Först: Mortarion. Jag håller fullständigt med dig. Det behövs fler som tänker så.
Det finns alldeles för många tråkiga och skithårda listor där ute, som är enbart byggda för att vinna med. Varken roliga att spela mot eller med. Enligt mig.

För det andra så fanns det en tid när folk ens visste vad fluff var.
Den bästa kommentaren fick jag när jag mötte ett danskt lag på bsk för ett par år sedan.
Spelade demoner och hade en bra mix av olika demoner. Alla med rätt gudatal. Fick då frågan: Varför spelar du med de där konstiga siffrorna det är ju inte optimalt, det är ju dåligt.
Men det handlar inte om optimalt, utan om principer.
Jag antar att din motståndare inte spelade 40k i 3rd edition. Då hade han vetat vad det handlade om. :ugeek:

Och på tal om jämförelsen med folk som tycker att målningen är en viktig del av hobbyn och vill att det ska påverka resultatet och folk som tycker att det är en del av spelet att bygga en så hård lista som möjligt. De som gillar målningen brukar ju få höra att det ju räcker med Best Painted. Vi kanske skulle införa något liknande för listbygge i form av pris för Best Army List där folk får rösta på sin favorit. ;) (Och så kommer de hård listorna förlora mot de fluffiga på samma sätt som den snyggast målade armén ofta förlorar mot den coolast konverterade :twisted: ).
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Precis därför det alltid borde heta Best Army eller Best in Show istf Best Painted...

Skriv svar