Följa regelboken eller följa sitt hjärta?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Ancalagon

Re: Följa regelboken eller följa sitt hjärta?

Inlägg av Ancalagon »

Nej, det är bara ordvrängeri.

Ett Gets Hot orsakar inte en wound på första 1an om man väljer att rerolla den, utan bara om den rerollade tärningen också är en 1a.

Har du tex BS4 och skjuter plasma och får 2st 2or och väljer att rulla om båda pga twin-linked och den ena sen blir en 1a så blir det Gets Hot för den ena.

Det enda regeln säger är att om du slår en 1a så drabbas du inte av Gets Hot om du väljer att rerolla den, utan först om den andra tärningen också är en 1a. Det gäller alltså BARA slag där du fick en 1a på första slaget, inte alla missar som du väljer att rerolla.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Ancalagon skrev:Nej, det är bara ordvrängeri.

Ett Gets Hot orsakar inte en wound på första 1an om man väljer att rerolla den, utan bara om den rerollade tärningen också är en 1a.

Har du tex BS4 och skjuter plasma och får 2st 2or och väljer att rulla om båda pga twin-linked och den ena sen blir en 1a så blir det Gets Hot för den ena.

Det enda regeln säger är att om du slår en 1a så drabbas du inte av Gets Hot om du väljer att rerolla den, utan först om den andra tärningen också är en 1a. Det gäller alltså BARA slag där du fick en 1a på första slaget, inte alla missar som du väljer att rerolla.
+1
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

nu känner jag mig lite vilsen. om jag skjuter en twin-linked plasma, slår en 2:a och då väljer att rerolla och får en 1:a, drabbas jag då inte av Gets hot?
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

L3go skrev:nu känner jag mig lite vilsen. om jag skjuter en twin-linked plasma, slår en 2:a och då väljer att rerolla och får en 1:a, drabbas jag då inte av Gets hot?
Jag tycker inte det men Ancalagon och DHettNeck håller inte med.

Användarvisningsbild
LillePer

Följa regelboken eller följa sitt hjärta?

Inlägg av LillePer »

Efter jag läst lite noggrannare så har (enligt mig) Gustav fel. Dvs en reroll som blir en etta blir gets hot.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Jag skulle vilja veta var citatet kom ifrån, var det random dakkadakka/warseer-regelvrängare eller någon som faktiskt kan anses kvalificerad?
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Det står inte alls att båda måste bli ett, det står att om du slår 1 på första måste också andra slaget bli 1. Om första slaget är 2 så blir du fortfarande overheated om andra slaget blir 1. Det dom säger är att man ska bortse från resulatet på första rullet och använda andra, inte att bägge måste bli 1 för att det ska bli overheat.

dvs +1 på mr +1

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Kimich

Inlägg av Kimich »

Jag måste hålla med Bloodletters här, varför hitta på egna regler på hur man ska göra vissa gånger och sedan gå tillbaka till regelboken när dom egna påhittade reglerna inte fungerar längre (ex. fler skott med twinlink).
Använd reglerna som dom är skrivna så slipper man många onödiga diskussioner.

Om det slutgiltiga rullet slutar på en etta så blir det getshot, inget konstigt.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Det är inga hittepå regler hur man väljer att slå ett helt vanligt tärningsslag med re-roll (utan gets hot etc). Att rulla två tärningar samtidigt eller först en och sen en till med lite fördröjning på ett eventuellt re-roll är samma sak, förutom att ena varianten går lite fortare...

Sen är det väl uppenbart att det är lättare och går fortare att slå exempelvis attackerna för en hel enhet med hatred först som vanligt och sen göra re-rolls för missarna. Det viktigaste bör väl vara att välja det snabbaste alternativet.

Och precis lika uppenbart att det inte går att rulla samtidigt (om man inte använder olika färger på tärningarna) när ordningen på resultaten gör skillnad, som för gets hot vapen.

Förstår inte alls frågeställningen i tråden. Vill någon först rulla en tärning för ett tl lascannon skott eller något och sen rulla om den vid miss och någon annan rulla två samtidigt så följer båda regelboken och båda följer sitt hjärta. Fast den ene blir klar lite fortare...
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

LillePer skrev:Efter jag läst lite noggrannare så har (enligt mig) Gustav fel. Dvs en reroll som blir en etta blir gets hot.
Jupp!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar