Följa regelboken eller följa sitt hjärta?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Följa regelboken eller följa sitt hjärta?

Inlägg av Zurken »

Så länge medspelaren hänger med så är jag för alla sätt att snabba på rullandet.
Alexander Merinen

Karaghul

Inlägg av Karaghul »

Zurken skrev:Så länge medspelaren hänger med så är jag för alla sätt att snabba på rullandet.
^

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Zurken skrev:Så länge medspelaren hänger med så är jag för alla sätt att snabba på rullandet.
+1

Till exempel så kan man tjäna en massa tid om man behöver 6:a för att wounda, då slår man to-wound först, och efteråt to-hit.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Fenris

Inlägg av Fenris »

Jag tycker definitivt att man INTE ska slå 2 tärningar samtidigt för re-rolls, det finns så många olika specialregler som gör statistiken varpad. Gets hot är bara ett exempel, rending på re-roll to wound, eller vad sägs om att välja evade för en flygares coversave eller ej m.m.

Visst KAN man göra så, men det är i sådana fall en husregel som väldigt stressade personer tar till, och har man så bråttom så är det EXTREMT lätt att missa något av de exemplen jag tog upp, och det finns säkert fler exempel.

Det man minst bör kräva för att någon ska få använda sig av detta är att använda 2 olika färger på tärningarna och då tydligt förklara, vilken färg på tärningarna som representerar vilket slag, i den respektive tilltänkta kronologiska ordningen.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Finns det fler resultat än Lyckas/inte lyckas på en tärning med re-roll måste man självklart göra det ordentligt. Men oftast spelar det absolut ingen roll om man tar en tärning och slår den två gånger eller om man tar två tärningar och slår en gång.

Sen så skulle jag hellre kalla mig tidsoptimerande än stressad.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
The Gretchin

Inlägg av The Gretchin »

Fast nu fattar jag inte? Man behöver väl inte använda två olikfärgade tärningar vid Twinlinked? Det är ju bara om båda missar som man faktiskt har missat, om en av dem är en träff så är det ju så, oavsett om det var första eller andra slaget?
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

The Gretchin skrev:Fast nu fattar jag inte? Man behöver väl inte använda två olikfärgade tärningar vid Twinlinked? Det är ju bara om båda missar som man faktiskt har missat, om en av dem är en träff så är det ju så, oavsett om det var första eller andra slaget?
Precis, men vissa anser att det är ett brott mot reglerna att inte först slå en tärning och sedan om den missar slå en till tärning, även om statistiken är densamma för de båda varianterna.

Edit: Olikfärgade kan dock behövas om man t.ex. har ett Rending-vapen som är twin-linked och man vill slå två tärningar samtidigt. Alternativt så följer man regelboken till punkt och pricka när det handlar om vapen med extraregler.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

BLOODLETTERS

Inlägg av BLOODLETTERS »

Nu ska jag vara lite jobbig, kanske mycket jobbig.

Regelboken säger angående Twin-Linked vapen på s.43 att *you must re-roll the dice To Hit if you miss. Twin-Linked weapons don´t get more shots than normal ones.
Så om man bara utgår från det är det uppenbart att man MÅSTE rulla om tärningen och man rullar INTE fler skott än vanligt.

Eftersom många tidigare regeldiskussioner verkligen går in för vad som är skrivet i regelboken så förvånar det mig att många bortser från det i det här fallet.
Kanske mitt eget fel eftersom jag lagt upp detta i allmänt och inte regler men jag kände inte att det skulle vara regelsnack i första hand utan mer varför folk gör som de gör.
Många av svaren förvånar med tanke på regelbokens formulering.

Angående statistik att det blir samma oavsett hur man rullar, visst kanske det men mina motståndare brukar missa oftare om man "rullar som man ska".

Angående att effekt/resultat blir samma, visst kanske det men nästa gång jag gör ett LD slag så ska jag rulla först en tärning sen rullar jag den igen och lägger ihop för det blir samma
resultat som om jag rullar två på en gång.

Angående hittepå/ följa regelboken, visst kanske man kan tycka det, att det är samma sak men regelboken säger något annat.

Angående att det går snabbare/fortare, visst kanske det men är spelet så jävla tråkigt att man måste snabba upp det för att stå ut, kan man inte njuta av viktiga tärningsslag i viktiga situationer
för att skapa spänning och trevlig dramatik.

INGA personangrepp här om nån/något/han/hon/hen/den/det skulle känna sig träffad!!!

:wub:
BLOODLETTERS
Vissa fluffiga saker är hårdare än andra fluffiga saker https://www.youtube.com/watch?v=82utG7Q3G_k
WIP Kabal of the Shadows (DE) Templars of the Emperor (SM,DA,BA) Da Jolly Ork Big Bad Band (ORKS) Carnival of Crazy Clown People (CSM & CD)

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Statistiskt sett så träffar man ju oftare än man missar(de flesta har ju bs4 i spelet känns det som), så tiden man vinner är ju minimal...

Tror jag spenderat mer tid på att skriva/läsa i den här tråden än jag skulle ha vunnit genom att rulla två tärningar istället för en på TL-vapen i en match...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

BLOODLETTERS skrev:Angående statistik att det blir samma oavsett hur man rullar, visst kanske det men mina motståndare brukar missa oftare om man "rullar som man ska".
Fast det där är ju bara skrock och anekdotmässig bevisning ;)

Det står ingenstan i regelboken att det måste vara exakt samma tärning man ska rull om, det är alltså fritt fram att ta bort sin miss och rulla om med en annan tärning. Vissa har bara valt att rulla en ny på en gång ;) Anledningen till att många gör annorlunda kommer helt enkelt ner till att man inte direkt bryter mot reglerna om utkommsten är identisk.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar