Följa regelboken eller följa sitt hjärta?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Arioch

Re: Följa regelboken eller följa sitt hjärta?

Inlägg av Arioch »

Nu ska vi inte strunta i skrock för på den punkten kan jag hålla med. Det känns lättare att inte slå två 1:or om jag slår två tärningar än om jag slår dem en och en. vad matematiken säger om det skiiiter jag i, den har fel! :wub:

Vill också säga att jag tillhör gänget som slår två tärningar, MEN poängen är väl att ur en strickt tolkning av vad som står i den Gudomliga boken har väl Bloodletters faktiskt rätt!?

Sen tycker jag att man kan köra så här: jag frågar min opp är det ok att jag gör...? Han/hon/hen säger ok eller Nay och det är DET jag rättar mig efter. Precis som när tärningar hamnar på teräng jag slår då alltid om, andra inte men det klargör jag alltid innan spelet börjar.
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Sen tycker jag att man kan köra så här: jag frågar min opp är det ok att jag gör...? Han/hon/hen säger ok eller Nay och det är DET jag rättar mig efter. Precis som när tärningar hamnar på teräng jag slår då alltid om, andra inte men det klargör jag alltid innan spelet börjar.
Den bästa lösningen!
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Fenris

Inlägg av Fenris »

Att slå tärningar en och en ger en klar statistisk fördel gentemot att slå dem alla på en gång.
http://win-warhammer-40k.blogspot.se/20 ... iques.html
Nåt som kanske borde införas på turneringar vore en tärningsrullarkopp, inte för att man måste använda den, men nåt man kan kräva att motståndaren använder om man misstänker fusk.

Testa själva och försök slå en sexa så många gånger som möjligt med en tärning tusen gånger, gör sen samma sak med 2 tärningar, och gör sen detsamma med 10 tärningar åt gången, jag kan nästan lova att resultatet blir statistiskt bäst när man slår 1 ensam tärning.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Arioch

Inlägg av Arioch »

Fast matematiskt är väl det fel? Fast jag håller med instinktivt då jag inte litar på matematiken.. men jag är samhällsvetare så vad vet jag :lol:

Men så länge båda är överens om hur man slår ser jag inget problem! Skapa inte fler problem än det redan finns.

Legion

Inlägg av Legion »

Jag personligen anser att är det ett reroll ska man rulla om tärningen om man inte får en träff. För att reglerna säger det.

När de gäller att de går fortare eller att de e samma sak.

Så mycket fortare går de inte. O för min del är det inte samma sak. Har sett alldeles för många gånger när någon träffar allt med 2 tärningar
och när jag protesterat att dom ska rulla om så är de inte alla träffar.

Jag protesterar inte om båda spelarna är ok med att rulla 2 tärningar men är de någon som inte är det så ska man rulla 1 tärning o sen rulla om.
Om man ändå fortsätter o rulla ser jag de nästan som fusk.

egge

Inlägg av egge »

Att slå tärningarna en och en eller två på en gång för en twin linked lascannon gör ingen statistiskt skillnad på resultatet. Om jag frågar motståndaren om jag kan slå två tärningar på en gång för mina linkade vapen när det inte gör någon skillnad och denne säger nej för "det är emot reglern" så kommer jag inte släppa på något alls under en match om motståndarens inställning är "inte ens för saker som gör absolut ingen skillnad så kommer jag släppa det".
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Arioch

Inlägg av Arioch »

Hmm fast där tycker jag du har fel Egge, för principiellt har han ju faktiskt rätt. Men alla är som baken... ;)

daste

Inlägg av daste »

Fast där tycker jag att Egge har rätt. Om man inte vill tumma på en så här trivial sak som inte gör nån skillnad, då får riksmångot på andra sidan bordet räkna med att det inte kommer släppas på nånting.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Fenris skrev:Att slå tärningar en och en ger en klar statistisk fördel gentemot att slå dem alla på en gång.
http://win-warhammer-40k.blogspot.se/20 ... iques.html
Nåt som kanske borde införas på turneringar vore en tärningsrullarkopp, inte för att man måste använda den, men nåt man kan kräva att motståndaren använder om man misstänker fusk.

Testa själva och försök slå en sexa så många gånger som möjligt med en tärning tusen gånger, gör sen samma sak med 2 tärningar, och gör sen detsamma med 10 tärningar åt gången, jag kan nästan lova att resultatet blir statistiskt bäst när man slår 1 ensam tärning.
Fast det är ju ganska stor moralisk skillnad på att slå två tärningar samtidigt för twin-linked och aktivt försöka fuska sig till bättre tärningsslag genom olika rullningstekniker.
Jag har aldrig upplevt det på en svensk turnering att det skulle ha vart någon som försökt sig på att fuska såhär med sina tärningsslag så jag tycker inte att man skall göra för stor grej av det.

Tror du på riktigt på det du skriver om att tärningar skulle slå bättre om man slår dem en och en?

@daste: Undvik gärna att kalla folk med andra åsikter än dig själv för riksmångon, speciellt mitt uppe i en diskussion med sagda oliktänkare.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Arioch

Inlägg av Arioch »

Nåja, om alla är överens är problemet löst. OM man nu har en opp som prompt vill att man slår dem en och en så då är det väl bara att göra det. Jans åsikt/inställning är väl också relevant, sen om man väljer att vara osportmanshippig eller inte pga detta, ja det är ju ditt val eller inte. personligen skulle jag inte bry mig utan göra som opp vill och ha skoj. Det är väl därför vi spelar spel?

Och som sagt rent strikt har han ju rätt.

Skriv svar