Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Tobias

Re: Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Inlägg av Tobias »

Som sagt, en intressant idé det där med att inte kunna dubblera men samtidigt så blir jag liiite orolig för vad som skulle hända med min egen armé. Jag kör ju med Sisters of Battle och vi har ju bara två Elites, två Fast och en enda Troops t.ex. Hur skulle man komma runt det problemet om man skulle köra utan dubbleringar? Även om jag kör med "en av varje" så tar mina möjligheter slut innan poängen gör det. Alternativt så måste jag köra med väldigt dyra HQ bara att göra slut på poängen.

Tobias
Fluffmongo and proud!

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Nu blir jag lite trött och vill slänga en känga till de så kallade fluffspelarna. Jag kan nog sälla mig till de spelarna som spelar för att vinna, jag målar också dåligt, jag tycker det är ganska bra när målning inte räknas in och skulle målning räknas med så kommer min redan små chanser att vinna blir ännu mindre och jag måste då fokusera ännu mer på att kötta mina motståndare. Att det känns lite som att man vill lägga in höga målningspoäng så att ni som känner er att ni är duktiga för en stor fördel över oss som inte är duktiga. Detta premierar bara ännu mer osämja mellan de olika falangern. Mitt förslag är i grund och botten att göra 2 olika turneringar av det för att båda sidor skall ha så mycket roligt som möjligt för alla gillar inte at spela med mjukislistor som är fint målade utan ser charmen i att möta de svåraste och hårdaste listorna och göra så gott man kan mot dem och i många fall även vinna över dem och utmaningen ligger i att hitta en bra lista för metat samt att utnyttja den till fullo. Att man bara tar en internetlista och spammar allt det bästa är en myt och ger inga vinnarlistor.

Ni slänger er med massa uttryck som att vi bara spelar för at vinna och massakrera våra motståndare. Visst jag gillar och vinna men jag gillar också utmaningen att möta bra listor och se om min egen öista är up to the task. Den värsta typen av motståndare för mig är den som klagar över sin motståndare och dennes lista att den är ostig att han inte kan göra nått etc. etc. Så ja möter en waac spelare vilken dag i veckan över en så kallad flufspelare som i regel har en negativ syn på spelet redan innan man kommer till bordet och bara ser hur svårt allt och ger upp på förhand.

Målningspoäng inbakat i generalship är lite som att ge extra pengar i monopol baserat på hur du placerde dig i Mr Universe tävlingen. Alla kan inte måla snyggt oavsett hur mycket tid man spenderar på modellerna. Men alla kan vinna eftersom spelet är i grund baserat på tur och inte enbart skicklighet. Visst man kan med skicklighet och statistik modifiera chansen men i botten är allt upp till tärningen. Att införa stora målningspoäng gör bara tävlingen tråkigare då man redan på förhand kan veta att man nte har en chans. Detta har gjorts tidigare och det finns anledningar till att man numera inte ser det så mycket. Nu skall jag sluta ranta och ta hand om min unge!

Tobias

Inlägg av Tobias »

Och det är precis därför som jag anser att det ska finnas utrymme för bägge sidor samtidigt på dagens turneringsscen, inte bara den ena. Jag har full förståelse för att du vill möta det hårdaste av det hårda och du ska få möta det hårdaste av det hårda, som du uttryckte det för att se efter om din lista håller måttet. Det var därför jag föreslog ett system som skulle tilltala så många som möjligt.

Problemet är ju det att det idag ser ut på ett sätt som tyvärr skrämmer bort väldigt många spelare från vad som skulle kunna vara en frodig och levande turneringsscen. Det känns som om vi "fluffspelare" vill ha både mjuka och hårda listor och de som är "kompetativa" vill bara ha det hårt! (Detta inte riktat mot Kombat eftersom du nämner olika turneringar)

Tobias
Fluffmongo and proud!

Stefan-RT

Inlägg av Stefan-RT »

Fast det är ju skillnad på att måla och att måla...
Bara att ha som krav att grejerna ska sitta ihop, vara basade och faktiskt målade (sen om de är snyggt eller inte är ju subjektivt) förhöjer ju känslan, och borde vara självklart. Som någon skrev innan, att han skiter i det om inte det är målningskrav... alltså, någon hyfs mot sina medspelare borde man väl ha, och inte komma med ett gäng metall/plast gubbar utan färg på knappt limmade baser? vilken turnering tillåter sånt?

Användarvisningsbild
Seth
Kontakt:

Inlägg av Seth »

Tobias skrev: Jag väljer en balanserad lista där ledstjärnan är "gott och blandat". Så mycket variation som möjligt, så många olika enheter som möjligt och så lite spam som möjligt.
'Balanserad' är verkligen ett uttryck jag tycker att vi i den här kretsen borde använda mindre då det är ett väldigt subjektivt ord. Du tycker att en lista med variation är balanserat. Jag tycker att en lista som kan hantera de flesta situationer är balanserad, vilket oftast innebär spam.

Samma sak med 'fluffigt'. Att se (samma) special characters i varenda lista tror jag de flesta inte tycker är särskilt fluffigt, men att en spammig eller 'hård' lista gör den ofluffig i sig tycker jag är helt fel. Snarare är väl den spammiga listan sannolikt mer fluffmässigt riktig än den med en regnbåge av enheter. I den lilla skirmish-skala som 40k ändå skildrar känns det smått osannolikt att se sådan variation hela tiden.

Saknar faktiskt 2nd ed där man hade procent för characters/squads/vehicles/allies istället. Där kunde man verkligen tema en lista även om det kunde leda till ojämna matchningar.

Slutligen så hoppas jag se fler av er på detta forum på nästa Gentlemen's Achievements. Jag upplevde senast att folk hade trevligt och att vi lyckades bra med att kombinera muffins med mögelost. Vi lovar att göra ett ännu bättre jobb 2013.

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Klart att det är svårt att få ett perfekt system för sportmanship som utser den objektivt trevligaste spelaren. Men om man ser syftet med det tävlingsmomentet att belöna en riktigt trevlig spelare och att uppmuntra alla spelare att vara trevligare så funkar de flesta system bra. Ingen otrevlig spelare kommer någonsin vinna och den som väl vinner kommer vara en uppskattad motståndare. Det räcker fint för mig.

Har man ett betygssystem så kan man specificera stegen så det blir större spridning.
1 ingen rolig match
2 smågruff
3 kul och inget att klaga på
4 skitkul
5 bästa matchen senste året
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

kombat skrev:Nu blir jag lite trött och vill slänga en känga till de så kallade fluffspelarna. Jag kan nog sälla mig till de spelarna som spelar för att vinna, jag målar också dåligt, jag tycker det är ganska bra när målning inte räknas in och skulle målning räknas med så kommer min redan små chanser att vinna blir ännu mindre och jag måste då fokusera ännu mer på att kötta mina motståndare. Att det känns lite som att man vill lägga in höga målningspoäng så att ni som känner er att ni är duktiga för en stor fördel över oss som inte är duktiga. Detta premierar bara ännu mer osämja mellan de olika falangern. Mitt förslag är i grund och botten att göra 2 olika turneringar av det för att båda sidor skall ha så mycket roligt som möjligt för alla gillar inte at spela med mjukislistor som är fint målade utan ser charmen i att möta de svåraste och hårdaste listorna och göra så gott man kan mot dem och i många fall även vinna över dem och utmaningen ligger i att hitta en bra lista för metat samt att utnyttja den till fullo. Att man bara tar en internetlista och spammar allt det bästa är en myt och ger inga vinnarlistor.

Ni slänger er med massa uttryck som att vi bara spelar för at vinna och massakrera våra motståndare. Visst jag gillar och vinna men jag gillar också utmaningen att möta bra listor och se om min egen öista är up to the task. Den värsta typen av motståndare för mig är den som klagar över sin motståndare och dennes lista att den är ostig att han inte kan göra nått etc. etc. Så ja möter en waac spelare vilken dag i veckan över en så kallad flufspelare som i regel har en negativ syn på spelet redan innan man kommer till bordet och bara ser hur svårt allt och ger upp på förhand.

Målningspoäng inbakat i generalship är lite som att ge extra pengar i monopol baserat på hur du placerde dig i Mr Universe tävlingen. Alla kan inte måla snyggt oavsett hur mycket tid man spenderar på modellerna. Men alla kan vinna eftersom spelet är i grund baserat på tur och inte enbart skicklighet. Visst man kan med skicklighet och statistik modifiera chansen men i botten är allt upp till tärningen. Att införa stora målningspoäng gör bara tävlingen tråkigare då man redan på förhand kan veta att man nte har en chans. Detta har gjorts tidigare och det finns anledningar till att man numera inte ser det så mycket. Nu skall jag sluta ranta och ta hand om min unge!
Är det de som gillar att måla som utgör ett problem?

Listor som haft stor framgång hamnar på forum och kopieras sedan av fler "vinnarsugna" vilket likriktar listorna på turnering. Så nä, internetlistor är ingen myt. Vi kanske har olika utgångspunkt när vi sätter epitetet på olika listor.

Vad som använts tidigare och varför det tagits bort har mer med tongivande personer åsikter att göra än att det skulle vara någon form av utvärdering av vad som fungerat olika bra. Själv tror jag att rankingen påverkat hobbyinslagen i en negativ riktning, men det är min uppfattning och ingen sanning.

Jag vänder upp baken och tar emot din känga även om jag tycker att den träffar riktigt dåligt. Jag tycker att du är helt ute och cyklar.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

GLinus

Inlägg av GLinus »

Det här är utan tvekan en av de absolut bästa trådarna på evigheter! Jag ska göra ett inlägg när jag sitter på tåget senare idag.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Ogglas

Inlägg av Ogglas »

Nu sticker jag väl ut hakan ordentligt men.. Varför vill man lägga 10000-tals kronor på massa snyggt modellerade figurer om man är helt ointresserad av hobbybiten och inte är intresserad av att måla/lära sig måla? Varför köper man inte typ random plastpluppar och limmar på baser istället?

Jag säger inte att det är fel men jag blir lite nyfiken.
Jag har förstått att tid kan vara en faktor men jag har fru, barn, jobb, tränar minst 4ggr i veckan samt tävlar/coachar regelbundet i min idrott men har ändå massa tid över till hobbyn så det måste väl isåfall handla om prioriteringar?

Skulle jag plötsligt av nån anledning tröttna på hobbybiten så skulle jag spela bara spela tvspel eller brädspel.
Jag älskar att spela 40K men det beror mest på att jag gör det på snygg terräng mellan två snygga arméer
Jag kanske är naiv men spelar verkligen folk med omålade figurer och skulle helst göra det om det inte fanns "krav" på målning? :shock:

Det här är ingen pik till någon och jag vill inte mucka gräl. Jag är bara nyfiken.

xdanskx

Inlägg av xdanskx »

Målningen anser jag skall vara helt separat från turneringen, har du en snygg arme blir du inte en bättre spelare, det betyder bara att du har mer tid över/prioriterar annorlunda än många andra.
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Skriv svar