Det låter som en riktigt bra idé. Särskilt om man kombinerar den med en idé som kom fram i den andra tråden.Apocswe skrev:Nu har inte jag varit på så många turneringar själv, och anser mig själv vara relativt newbie i spel. Den stora diskutionen har som jag förstått det handlat om hur man bäst ska sammanföra powergaming och fluffspelare så båda får ut mer av samma turnering, utan att ta bort/minska den delen som båda "läger" finner roligast.
Skulle inte ett sätt, att premiera dom som verkligen lägger ner sin själ i modellandet (måla och konvertera) och byggandet (armelistor) av sin arme, utan att ta bort från själva tävlingspelandet, vara att man inför ett grand price inom varje kategori, lite som ett slayer sword.
Tex, man inför 4 grand prizes:
best painted: Årets snyggaste arme, röstas fram av turneringsledarna.
best converted: Årets coolaste konvertering, röstas fram av turneringsledarna
best general: Flest 1:a platser under året.
Coolest armylist: Röstas också fram av turneringsledarna. Inget med ranking eller målning, utan bara, vilken arme var "häftigast/coolast/mest udda" i år.
Som pris kan man säga att man tar en viss summa från varje turnering, som ger ranking, typ 5 kr per spelare eller dylikt. som sedan delas jämt mellan dom olika priserna. Prisutdelningen skulle ju sedan kunna läggas på SM, för att göra det till ett större evenemang och inte bara ytterligare en turnering.
Alla större turneringar innebär ju idag att man kvalar till SM på placering. Ju större turnering, destu fler kvalplatser. Säg att man skulle göra samma sak med målning och sportsmanship och ha tre separata SM-turneringar, samlade på en plats. Så om man t.ex. kommer tvåa i best painted på en stor turnering så kvalar man till SM-målningsturneringen (med den armén, men inte nödvändigtvis samma lista) där snyggt målade arméer från olika turneringar spelar. Vem som faktiskt vinner i de turneringarna spelar kanske inte så stor roll, men i samband med dem har man omröstningar till Grand prize för målning och sportsmanship. I målningsbiten röstar alla deltagarna i alla tre turneringarna och i sportsmanship röstar deltagarna i den turneringen.
Sen kan man lägga till separata priser som coolast konvertering och coolast armélista som du säger. Lite som en Oscarsgala för Sveriges 40k-scen.