Vi får ta och be arrangören sätta oss mot varandra i första matchen helt enkeltLillePer skrev:Jag kommer tyvärr inte ta med mig kairos. Men det andra kan jag bjuda på... (Inklusive trevligt motstånd)
Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.
Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Re: Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.
Det kommer alltid att finnas turneringar som är stenhårda och de som är mjuka.
Hösten har innehållit flera hårda turneringar och detta eftersom många varit osäkra på komp samt att RT mallen inte har fått nytt liv, ännu...
Men jag tror vi kommer få se en motreaktion nu på våren. Gamers weekend kommer bli kompat och 50 deltagare sedan kommer även GC2013 men kompat. Alltså blir det "snällare" listor.
När det kommer till målning och sportsmanship så kan jag tänka att man har dessa som egna tävlingar och att sedan man har ett storpris där alla tre (även själva 40k fightandet) ingår. Fightandet bör vara det som avgör ranking.
Att premiera målandet och sportmanship är att eftersträva men det kan vara svårt att på ett bra sätt bedöma i alla fall målandet. Under lagturneringen senast så är det ett stort jobb att kolla på 100+ arméer på ett bra sätt. För oss arrangörer, och denna gång var vi icke spelande, var det en stor arbetspost. Samma problematik har jag även upplevt i samband med GC arrangemang. Målningen behöver en smidigt bedömningssystem så att det inte tar sådan tid.
Hösten har innehållit flera hårda turneringar och detta eftersom många varit osäkra på komp samt att RT mallen inte har fått nytt liv, ännu...
Men jag tror vi kommer få se en motreaktion nu på våren. Gamers weekend kommer bli kompat och 50 deltagare sedan kommer även GC2013 men kompat. Alltså blir det "snällare" listor.
När det kommer till målning och sportsmanship så kan jag tänka att man har dessa som egna tävlingar och att sedan man har ett storpris där alla tre (även själva 40k fightandet) ingår. Fightandet bör vara det som avgör ranking.
Att premiera målandet och sportmanship är att eftersträva men det kan vara svårt att på ett bra sätt bedöma i alla fall målandet. Under lagturneringen senast så är det ett stort jobb att kolla på 100+ arméer på ett bra sätt. För oss arrangörer, och denna gång var vi icke spelande, var det en stor arbetspost. Samma problematik har jag även upplevt i samband med GC arrangemang. Målningen behöver en smidigt bedömningssystem så att det inte tar sådan tid.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Vad skulle folk tro om detta målningssystem? Man börjar med att kolla hur det ser ut som TT arme, dvs från ca 1 meters håll. Sen väljer domarna ut 1 enhet ur varje arme som granskas närmare och ger extra poäng.
Målningskurvan skulle då kunna se ut som följer:
Överblick, används som en stege, för varje steg man klarar får man poängen som står bredvid, den läggs inte ihop:
2 - armen är målad!
4 - 3 färger i grund + enkel bas
6 - enklare highlights/shades, arbetad bas
8 - armen ser ut att höra ihop, väl genomtänkt.
10 - Snygg TT arme
Mönsterenhet, poängen läggs ihop för alla olika saker som mönsterenheten klarar:
1 - Inga missade detaljer.
1 - Enkla freehandmålningar ( tex. gruppbeteckningar, mönster på skynken)
1 - Feathering/layering
2 - Enklare konverteringar (egengjorda kappor/skynken, enkla vapen)
2 - typ sömlös blending
4 - avancerade freehandmålningar (egengjorda banner, flaggor)
4 - avancerade konverteringar (hela kroppsdelar, avancerade vapen)
4 - Best in show
så en standard TT arme, som har highlights och snygg bas (6), enklare freehands(2), konverteringar(2) och feathering(1) får 11 målningspoäng. Detta känns som något alla borde kunna klara av, motsvarar typ 1/2 match i poäng
Men säg en kille som verkligen lagt ner tid på sin arme, det är en snygg TT(10), inga missade detaljer(1) blending(2) och avancerade freehands(4) får 17 målningspoäng.
Som mest får man 24 poäng, och det är då till den arme som är snyggast in show, men det är dock heller ingen garanti att man får det, utan man måste uppfylla alla kraven för dom övriga poängen.. Alla andra kan max få 20 poäng
Skillnaden blir inte monumental, men det ger viss skillnad till dom som lägger ner lite tid på sin armé, men även premierar dom som kanske inte är så bra på måla, men kan göra konverteringar och vise versa...
Målningskurvan skulle då kunna se ut som följer:
Överblick, används som en stege, för varje steg man klarar får man poängen som står bredvid, den läggs inte ihop:
2 - armen är målad!
4 - 3 färger i grund + enkel bas
6 - enklare highlights/shades, arbetad bas
8 - armen ser ut att höra ihop, väl genomtänkt.
10 - Snygg TT arme
Mönsterenhet, poängen läggs ihop för alla olika saker som mönsterenheten klarar:
1 - Inga missade detaljer.
1 - Enkla freehandmålningar ( tex. gruppbeteckningar, mönster på skynken)
1 - Feathering/layering
2 - Enklare konverteringar (egengjorda kappor/skynken, enkla vapen)
2 - typ sömlös blending
4 - avancerade freehandmålningar (egengjorda banner, flaggor)
4 - avancerade konverteringar (hela kroppsdelar, avancerade vapen)
4 - Best in show
så en standard TT arme, som har highlights och snygg bas (6), enklare freehands(2), konverteringar(2) och feathering(1) får 11 målningspoäng. Detta känns som något alla borde kunna klara av, motsvarar typ 1/2 match i poäng
Men säg en kille som verkligen lagt ner tid på sin arme, det är en snygg TT(10), inga missade detaljer(1) blending(2) och avancerade freehands(4) får 17 målningspoäng.
Som mest får man 24 poäng, och det är då till den arme som är snyggast in show, men det är dock heller ingen garanti att man får det, utan man måste uppfylla alla kraven för dom övriga poängen.. Alla andra kan max få 20 poäng
Skillnaden blir inte monumental, men det ger viss skillnad till dom som lägger ner lite tid på sin armé, men även premierar dom som kanske inte är så bra på måla, men kan göra konverteringar och vise versa...
problemet med den listan är att en snabbmålad dippad armé ger ungefär 5 poäng och en mästerklass armé ger kanske runt 18-24 vilket känns som att det är en hel match i extra poäng och då känns det lite som att vi som inte är några fenor på att måla eller har tid att lägga ner på snyggt målade arméer eller lära sig det för den delen, sen kan en snyggt målad armé vara ganska grisig med. Målning är bara en extra bonus för de som är duktiga på det och genererar väldigt lite till skicklighets aspekten i själva spelet. Jag anser dock att målning har en plats som en egen tävling för det är trots allt en del av hobbyn och jag tycker man skall premiera dem som lägger ner tid på att måla en snygg armé men måste det vara på bekostnad av oss som inte kan/vill ha en snygg armé
Håller med kombat, min egen armé kommer upp i 4 poäng och även om jag lägger ner ganska mycket tid skulle det nog inte stiga till mer än kanske 6-7 poäng och då är frågan om det ens är värt det. Kan tycka att det är lite väl hårt med en 20p skillnad mellan en snabbmålad armé och max.
Alexander Merinen
Varför ska en talang värderas mer än en annan? Om en turnring ska vara rättvis borde väl 50% ligga i målning konvertering och 50% i spelandet? Det kanske inte är något att eftersträva men om man inte är så begåvad i en av delarna får man väl kompensera med att va bättre på det andra.
Det är ju därför vi säger att det skall vara olika tävlingarMeister skrev:Varför ska en talang värderas mer än en annan? Om en turnring ska vara rättvis borde väl 50% ligga i målning konvertering och 50% i spelandet? Det kanske inte är något att eftersträva men om man inte är så begåvad i en av delarna får man väl kompensera med att va bättre på det andra.
Och om jag lägger ner mycket tid så kanske jag kan spela mig till 6-7p till, frågan är om det ens är värt det.
...
Internetzgrävande/optning/speltestande/ostning är bara en extra bonus för de som är duktiga på det och genererar väldigt lite till skicklighetsaspekten i själva hobbyn. Jag anser dock att internetzgrävande/optning/speltestande/ostning har en plats som en egen tävling för det är trots allt en del av hobbyn och jag tycker man skall premiera de som lägger ner tid på att internetzgräva/opta/speltesta/osta, men måste det vara på bekostnad av oss som inte kan/vill ha en internetzgrävd/optad/speltestad/ostig armé?
Tja, några av oss anser att det är en hobby med fler ingående delar...
...
Internetzgrävande/optning/speltestande/ostning är bara en extra bonus för de som är duktiga på det och genererar väldigt lite till skicklighetsaspekten i själva hobbyn. Jag anser dock att internetzgrävande/optning/speltestande/ostning har en plats som en egen tävling för det är trots allt en del av hobbyn och jag tycker man skall premiera de som lägger ner tid på att internetzgräva/opta/speltesta/osta, men måste det vara på bekostnad av oss som inte kan/vill ha en internetzgrävd/optad/speltestad/ostig armé?
Tja, några av oss anser att det är en hobby med fler ingående delar...
@Kombat
Jag håller med, men då är ju argunet som:
edit syftfel
Jag håller med, men då är ju argunet som:
inte intressant. För en spelare som känner att det ena inte är något för honom/henne har inget att göra på en turnering med fokus på det andra. Om man arrar en turnering så kan man ha fokus på det ena eller det andra, eller köra både och. Men vill man ha båda kategorierna av spelare måste det finns ett system där både spel och målning/konverterig, påverkar slutresultatet. Jag tror även att komp eller motsvarande är ett måste för att kunna arrangera event som båda typer av spelar uppskattar. Annars får man helt enkelt dela på spelar basen och nöja sig med att det kanske kommer få färre spelar på turneringarna.Zurken skrev:Håller med kombat, min egen armé kommer upp i 4 poäng och även om jag lägger ner ganska mycket tid skulle det nog inte stiga till mer än kanske 6-7 poäng och då är frågan om det ens är värt det. Kan tycka att det är lite väl hårt med en 20p skillnad mellan en snabbmålad armé och max.
edit syftfel
Senast redigerad av 1 Meister, redigerad totalt 23 gånger.
Självklart är det en hobby med två aspekter, målning och spel. Bara för att jag själv är en spelare och inte en målare, gör det ju inte fel att någon annan har motsatt inställning. Det finns en plats för alla i denna hobbyn, det är jag övertygad om.
Enligt mig är det bättre att ha målning och spel som två olika tävlingar, än att försöka sammanfoga dem i en enda.
Edit: @meister
Det har du ju helt rätt i faktiskt. Vill man fokusera hårt på målning ska man inte ta kritik från någon som mig utan bara köra på, men då kan man inte heller förvänta sig att jag dyker upp.
Enligt mig är det bättre att ha målning och spel som två olika tävlingar, än att försöka sammanfoga dem i en enda.
Edit: @meister
Det har du ju helt rätt i faktiskt. Vill man fokusera hårt på målning ska man inte ta kritik från någon som mig utan bara köra på, men då kan man inte heller förvänta sig att jag dyker upp.
Alexander Merinen