Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.
Re: Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.
det skulle definitivt göra klimatet bättre. just nu sitter man och ratar turnering efter turnering pga bristen på komp. sen att klimatet blir hårdare och hårdare är knappast en lockande faktor heller.
sen kan man enkelt konstatera vissa användares "ståndpunkt" i armélistedelen av forumet. folk som lägger upp helt vanliga listor blir ombedda att ändra på 40% av armén för att det ska bli en jävla "netlist". då är de andra forumen som jag ibland har tid att kika på mycket bättre, de försöker bara göra småtweaks som råd. något i stil med en vapenändring eller antalet figurer i en enhet, kanske be OP hitta poäng till en liten supportenhet. här däremot... ja det finns en anledning till att jag aldrig lägger upp mina armélistor här. och det har blivit värre och värre bara sen sjätte kom.
sen kan man enkelt konstatera vissa användares "ståndpunkt" i armélistedelen av forumet. folk som lägger upp helt vanliga listor blir ombedda att ändra på 40% av armén för att det ska bli en jävla "netlist". då är de andra forumen som jag ibland har tid att kika på mycket bättre, de försöker bara göra småtweaks som råd. något i stil med en vapenändring eller antalet figurer i en enhet, kanske be OP hitta poäng till en liten supportenhet. här däremot... ja det finns en anledning till att jag aldrig lägger upp mina armélistor här. och det har blivit värre och värre bara sen sjätte kom.
Ja' än't bittä'!
Som man frågar får man väl svar? Om man bara postar en lista och ber folk titta på den är det väl schysst att de kommer med förslag på att förbättra den? Trådskaparen bör givetvis säga till om han vill ha specifik feedback (ev komp, inga special characters, vad man har i samlingen, hålla sig till ett tema osv...) och förhoppnings är de som sedan kommenterar lyhörda för det. Det är säkert något som man kan jobba på och göra bättre i båda ändar.Halvar skrev: sen kan man enkelt konstatera vissa användares "ståndpunkt" i armélistedelen av forumet. folk som lägger upp helt vanliga listor blir ombedda att ändra på 40% av armén för att det ska bli en jävla "netlist". då är de andra forumen som jag ibland har tid att kika på mycket bättre, de försöker bara göra småtweaks som råd. något i stil med en vapenändring eller antalet figurer i en enhet, kanske be OP hitta poäng till en liten supportenhet. här däremot... ja det finns en anledning till att jag aldrig lägger upp mina armélistor här. och det har blivit värre och värre bara sen sjätte kom.
Att det sedan blir ganska liknande förslag, speciellt för mindre populära arméer, kan ju ha sin förklaring i att svenska40k är en ganska liten community. Speciellt om du jämför med internationella 40k forum.
det är väldigt stor skillnad på hur man svarar på det här forumet och andra forum. här byts som sagt 40% av armén ut direkt. och vad är det då för vits med att lägga ut en lista från första början? när man kan googla sig fram till svaret från början? för det är alltid sådana svar man får.Seth skrev:Som man frågar får man väl svar? Om man bara postar en lista och ber folk titta på den är det väl schysst att de kommer med förslag på att förbättra den? Trådskaparen bör givetvis säga till om han vill ha specifik feedback (ev komp, inga special characters, vad man har i samlingen, hålla sig till ett tema osv...) och förhoppnings är de som sedan kommenterar lyhörda för det. Det är säkert något som man kan jobba på och göra bättre i båda ändar.Halvar skrev: sen kan man enkelt konstatera vissa användares "ståndpunkt" i armélistedelen av forumet. folk som lägger upp helt vanliga listor blir ombedda att ändra på 40% av armén för att det ska bli en jävla "netlist". då är de andra forumen som jag ibland har tid att kika på mycket bättre, de försöker bara göra småtweaks som råd. något i stil med en vapenändring eller antalet figurer i en enhet, kanske be OP hitta poäng till en liten supportenhet. här däremot... ja det finns en anledning till att jag aldrig lägger upp mina armélistor här. och det har blivit värre och värre bara sen sjätte kom.
Att det sedan blir ganska liknande förslag, speciellt för mindre populära arméer, kan ju ha sin förklaring i att svenska40k är en ganska liten community. Speciellt om du jämför med internationella 40k forum.
Ja' än't bittä'!
Jag tror vi har en väldigt olika definition av vad som är varierade listor, när jag tittade på listorna för SM kändes de extremt likriktade och man kunde tydligt börja ana vilka listor som gäller, ger man det lite mer tid kommer det bli ännu extremare.kombat skrev:Att komp ger mer varierande listor än icke-komp är ju verkligen ett mantra som är helt taget ur luften, sanningen är snarare tvärtom. SM var ju ett lysande exempel på att få restriktioner ger mycket varierade listor.
Det var tråkigt att du känner så Flogger, de flesta verkar rätt nöjda med systemet och att det inte spelas några turneringar utan någon form av restriktioner kan ju ses som någon form av bevis för att det blev roligare med än utan. Att du dessutom tycker att man måste tagga ner på magisystemet är väl någon form av icke formaliserad komp?Flogger skrev:
Kompmallen är varför jag slutat spela fantasy. Den sabbade hela spelet.
Om det är okompat så kommer du göra bra ifrån dig med Goblins Atnas, få som kan hantera 3st 100 enheter med night Goblins samt 2-3 enheter med 60 Squigs.
Problemet är att det aldrig spelas okompat i fantasy, alltid komp eller ETC och den sistnämnda tar inte hänsyn till flufflistor. Sedan att magisystemet är så brutet att man måste tagga ner det för att få en rolig match är också lamt.
Nej tyvärr hade Atnas goblins inte funkat speciellt bra okompat
Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.
petrus skrev:Jag tror vi har en väldigt olika definition av vad som är varierade listor, när jag tittade på listorna för SM kändes de extremt likriktade och man kunde tydligt börja ana vilka listor som gäller, ger man det lite mer tid kommer det bli ännu extremare.kombat skrev:Att komp ger mer varierande listor än icke-komp är ju verkligen ett mantra som är helt taget ur luften, sanningen är snarare tvärtom. SM var ju ett lysande exempel på att få restriktioner ger mycket varierade listor.
Det var tråkigt att du känner så Flogger, de flesta verkar rätt nöjda med systemet och att det inte spelas några turneringar utan någon form av restriktioner kan ju ses som någon form av bevis för att det blev roligare med än utan. Att du dessutom tycker att man måste tagga ner på magisystemet är väl någon form av icke formaliserad komp?Flogger skrev:
Kompmallen är varför jag slutat spela fantasy. Den sabbade hela spelet.
Om det är okompat så kommer du göra bra ifrån dig med Goblins Atnas, få som kan hantera 3st 100 enheter med night Goblins samt 2-3 enheter med 60 Squigs.
Problemet är att det aldrig spelas okompat i fantasy, alltid komp eller ETC och den sistnämnda tar inte hänsyn till flufflistor. Sedan att magisystemet är så brutet att man måste tagga ner det för att få en rolig match är också lamt.
Nej tyvärr hade Atnas goblins inte funkat speciellt bra okompat
Inget direkta problem med restriktioner. Jag har problem med komp i fantasy då vi spelade 1-2 år utan komp vilket ledde till att man byggde sin armé runt etc restriktionsmallen. När kompmallen kom blev beastmen brutna (och jag spelade dem och vann varje match) sedan blev mina ogres ospelbara så var tvungen att köpa massa nya enheter så då sket jag i det. Köpte en helt ny 40k armé istället.
Sedan en av anledningarna till att lättare restriktioner räcker i 40k är ju att spelet inte handlar så mycket om att döda varandra som att ta objektiv. Roligare spel IMO. Har man en termagaunt kvar så kan den ensam vinna spelet, oavsett hur många screamers som står och tittar på, jag gillar det.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
-
max_elmgren
De turneringsspelare som är på flest turneringar, som varje turnering ser fram emot att möta de som är lika bra från en annan turnering, för att jämna ut skillnaden i antal förlorade kontra antalet vunna matcher sinsemellan, som åker på okompade och kompade och alltid optar så mkt det går för att sedan på turneringen märka att metat ändrats, hur hård listan än är, kan den åka på spö om nån har hittat ett hål i Kompmallen som täpps igen till nästa turnering. Medan okompat är mest riktad till de mest tävlingsinriktade, som helst av allt bara vill vinna. Och om man åker på en sån turnering med en svag nästan snällkompad lista, så kommer man kanske inte ha så skoj, men man har ju ändå valt.
Just nu kan inte vilket Codex som helst vinna en 2000p kompad turnering, vem som än spelar den. Men de flesta Codex har åtminstone med allies en bra build som står sig i dessa turneringar!
Jag åker på alla sorters turneringar, och det är alltid kul förutom när man möter folk som spelar långsamt.
För ett varierat turneringsklimat från de mest sönderkompade till det absolut ostigaste, det är nice!
Just nu kan inte vilket Codex som helst vinna en 2000p kompad turnering, vem som än spelar den. Men de flesta Codex har åtminstone med allies en bra build som står sig i dessa turneringar!
Jag åker på alla sorters turneringar, och det är alltid kul förutom när man möter folk som spelar långsamt.
För ett varierat turneringsklimat från de mest sönderkompade till det absolut ostigaste, det är nice!
Disagree!max_elmgren skrev: Just nu kan inte vilket Codex som helst vinna en 2000p kompad turnering, vem som än spelar den. Men de flesta Codex har åtminstone med allies en bra build som står sig i dessa turneringar!
Jag, i min enfald, tror att detta är möjligt.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Jag är nog böjd att hålla med herr Hylander. Som det ser ut just nu, med olika scenarion, fru Fortunas gunst vad gäller tärningsslagen och fördelaktiga match-ups så kan samtliga codexar vinna en turnering. Sedan innebär detta inte att alla kommer att vinna, det är rätt tydligt att vissa listor (oftast med smak av Ward) har betydligt bättre odds för att ta hem en turnering än andra.
Tobias
Tobias
Fluffmongo and proud!
Det där är ju fruktansvärt intetsägande
Vilken lista som helst kan tekniskt sett vinna ifall motståndaren bara rullar dåligt hela matchen.
Men om man ska jämföra listor på det sättet får man väl ut gå ifrån att man rullar ungefär genomsnitt? Och då blir det andra resultat.