Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.
Re: Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.
Min åsikt i det hela är att med subjektiv komp så skall alla kunna vinna.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Är väl tanken med all komp
Men yes, håller med!
Jag såg listorna till defcon. Mycket bra argument för subjektiv komp de där...
Edit: Jag vill inte förringa DefCon arrangörerna arbete. Vad jag har förstått är det en sjukt bra turnering.
Edit: Jag vill inte förringa DefCon arrangörerna arbete. Vad jag har förstått är det en sjukt bra turnering.
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 29 gånger.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
tänkte precis samma sak.egge skrev:Jag såg listorna till defcon. Mycket bra argument för subjektiv komp de där...
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
Betraktade också listorna lite noggrannare för första gången och skulle väl vilja säga (med vissa undantag) att det hela med råge passerat gränsen för önskad subjektiv komp och istället, med en djup suck, närmat sig frågeställningen varför man i h*****e kommer att bry sig om att ens orka ställa upp sina figurer! Jag vet: "Vi som inte vill spela überkompetativt har inget där att göra!" (Jag citerar mig själv)... Men visst hade man ärligt talat kunnat önska att det hela hade sett annorlunda ut. Det känns skönt att veta att man ska delta i en turnering som är innehållsmässigt varierad och nyskapande.
Till er som undrar varför färre och färre åker på turneringar! Titta på era egna listor och där hittar ni svaret! Det blir också väldigt, väldigt tydligt vilka spelare som är mer WAMC (win at MOST costs) och vilka arméer som favoriseras där. Necrons, IG, GK och White Dwarf-buffade Daemons!
Fateweaver och trippel flamers
Trippel screamers
Fateweaver och trippel screamers
Fateweaver, flamers och dubbla screamers
Vendetta och Storm Raven
Vendetta (och allierad Coteaz)
Trippel Vendetta
Dubbel Vendetta
Coteaz och Draigo, 10 Pala
Coteaz
Coteaz och Draigo, 10 Pala och 3 Night Scythes
Coteaz
Coteaz och Vendetta
Overlord Mindshackle Scarabs, 2 Night Scythes, Dakka Jet, 3 Annihilation Barges
Overlord Mindshackle Scarabs, 3 Night Scythes, 3 Annihilation Barges
2 Overlords Mindshackle Scarabs, 3 Night Scythes, 3 Annihilation Barges
2 Overlords Mindshackle Scarabs, 2 Night Scythes, 3 Annihilation Barges
Overlord Mindshackle Scarabs, 2 Night Scythes, 3 Annihilation Barges, Vendetta
Night Scythe, 2 Doom Schytes
OCH, ska det tilläggas, en Necronlista som faktiskt bryter av mot mönstret!
Jag säger det igen! Varför, varför, varför inte i samma turnering ha separata klasser för er som vill köra balls-to-the-walls och oss som vill ta det lite lugnare (jag vet, ordna egna "muffinsturneringar" och tro mig det kommer att erbjudas minst en sådan under 2013), ett event där man kan samsas om tid och lokal där så många som möjligt kan få ut så mycket som möjligt av denna hobby! Men det är väl så som det är konstaterat i denna och andra trådar, det är de kompetativa spelarna som reglerar och styr såväl turneringsklimatet i allmänhet som listornas innehåll i synnerhet. Men som jag också själv konstaterat tidigare så förstår jag inte varför dessa inte kan nöja sig med SM och ETC som utlopp för det hårdaste av det hårda. Å andra sidan, hade jag förstått det så hade jag nog inte varit ett fluffmongo!
En desillusionerad: Tobias
Till er som undrar varför färre och färre åker på turneringar! Titta på era egna listor och där hittar ni svaret! Det blir också väldigt, väldigt tydligt vilka spelare som är mer WAMC (win at MOST costs) och vilka arméer som favoriseras där. Necrons, IG, GK och White Dwarf-buffade Daemons!
Fateweaver och trippel flamers
Trippel screamers
Fateweaver och trippel screamers
Fateweaver, flamers och dubbla screamers
Vendetta och Storm Raven
Vendetta (och allierad Coteaz)
Trippel Vendetta
Dubbel Vendetta
Coteaz och Draigo, 10 Pala
Coteaz
Coteaz och Draigo, 10 Pala och 3 Night Scythes
Coteaz
Coteaz och Vendetta
Overlord Mindshackle Scarabs, 2 Night Scythes, Dakka Jet, 3 Annihilation Barges
Overlord Mindshackle Scarabs, 3 Night Scythes, 3 Annihilation Barges
2 Overlords Mindshackle Scarabs, 3 Night Scythes, 3 Annihilation Barges
2 Overlords Mindshackle Scarabs, 2 Night Scythes, 3 Annihilation Barges
Overlord Mindshackle Scarabs, 2 Night Scythes, 3 Annihilation Barges, Vendetta
Night Scythe, 2 Doom Schytes
OCH, ska det tilläggas, en Necronlista som faktiskt bryter av mot mönstret!
Jag säger det igen! Varför, varför, varför inte i samma turnering ha separata klasser för er som vill köra balls-to-the-walls och oss som vill ta det lite lugnare (jag vet, ordna egna "muffinsturneringar" och tro mig det kommer att erbjudas minst en sådan under 2013), ett event där man kan samsas om tid och lokal där så många som möjligt kan få ut så mycket som möjligt av denna hobby! Men det är väl så som det är konstaterat i denna och andra trådar, det är de kompetativa spelarna som reglerar och styr såväl turneringsklimatet i allmänhet som listornas innehåll i synnerhet. Men som jag också själv konstaterat tidigare så förstår jag inte varför dessa inte kan nöja sig med SM och ETC som utlopp för det hårdaste av det hårda. Å andra sidan, hade jag förstått det så hade jag nog inte varit ett fluffmongo!
En desillusionerad: Tobias
Fluffmongo and proud!
Tobias, det finns mjukare turneringar också. Åtminstone på västkusten. Gamers Weekend, Gothcon, flera TOK-turneringar och flera halmstadsturneringar har också varit kompade bland annat. Men helt klart är det arrangörerna som styr uppläggen och de flesta arrangörer är tävlingsinriktade själva (eller åtminstone inga fluffmongon).
SM är den absolut hårdaste turneringen som jag varit på hittills, låt inte det tro att det är normen (även om normen är ganska hård just nu).
Det bästa sättet att ändra klimatet är att själv arrangera och sätta egna regler, uppenbart finns det ett sug efter mjukare turneringar.
SM är den absolut hårdaste turneringen som jag varit på hittills, låt inte det tro att det är normen (även om normen är ganska hård just nu).
Det bästa sättet att ändra klimatet är att själv arrangera och sätta egna regler, uppenbart finns det ett sug efter mjukare turneringar.
Alexander Merinen
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag har varit sugen på att skriva ett längre inlägg i denna tråden väldigt länge men helt enkelt inte haft ork/tid, så här kommer något halvlångt iaf.
Jag kan börja med att säga att jag också är trött på att bara spela okompat hela tiden, saknar den gamla kompmallen väldigt mycket. Dock tror jag att tiden sen länge är förbi när man kan hålla en okompad turnering och hoppas att folk tar med sig snälla listor. Den tiden dog ut Mi och med internet och att många spelare nu har jobb och har råd att köpa all ny ost som behövs.
Jag ser dock inte riktigt poängen med att gnälla på turneringarna. Det är alltid upp till arrangören att göra vad dom vill och det är inte dom som ska anpassa sig. Trivs man inte med utbudet föreslår jag att man arrangerar en egen turnering där man kan ha vilka regler man vill. För att kräva att några redan drivna människor ska ändra sig är inte rätt väg att gå.
Jag kan börja med att säga att jag också är trött på att bara spela okompat hela tiden, saknar den gamla kompmallen väldigt mycket. Dock tror jag att tiden sen länge är förbi när man kan hålla en okompad turnering och hoppas att folk tar med sig snälla listor. Den tiden dog ut Mi och med internet och att många spelare nu har jobb och har råd att köpa all ny ost som behövs.
Jag ser dock inte riktigt poängen med att gnälla på turneringarna. Det är alltid upp till arrangören att göra vad dom vill och det är inte dom som ska anpassa sig. Trivs man inte med utbudet föreslår jag att man arrangerar en egen turnering där man kan ha vilka regler man vill. För att kräva att några redan drivna människor ska ändra sig är inte rätt väg att gå.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Va!?DHettNeck skrev:För att kräva att några redan drivna människor ska ändra sig är inte rätt väg att gå.
Ska vi bara lämna folk åt deras öde och låta dem vara Folkpartister?
Nä, skämt åsido så tycker jag att det var en dåligt/tråkigt ställningstagande. Det är väl självklart att man ska kunna försöka påverka och få till stånd en förändring av redan befintliga arrangemang. Jag tycker absolut det är värt, att likt Tobias, påtala att ex. listorna till ett arrangemang är likriktade och att de kan verka avskräckande för många spelare.
Jag tycker det finns en poäng i att bara höja ett finger och påstå att ni har fel. Förhoppningsvis så vänder någon blicken mot sig själv och funderar. Det kanske inte leder till förändring utan personen kanske blir än mer säker på sin sak. Poängen är att den funderat ett varv till och ifrågasatt sina egna argument och sitt ställningstagande. Det kan vara gott nog.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Att hela tiden säga till de som efterlyser sammankomster som inte är så jäkla tävlingsinriktade att "Ordna nått själv då!" är ju verkligen att hjälpa till med att skapa en förändring. Många har kanske inte möjligheten att anordna ett arrangemang och ska man inte då vara på de som har resurserna att göra det? Och om någon tar sig tiden och vill anordna ett annorlunda och mer tillbaka håll samt arrangemang möts man av kommentarer som "Se till att få det på rankingen så får du kanske nått folk också" eller med ändringar som bara skulle göra det liksidigt med vilken tävlingsturnering som helst. Så varför ens försöka? Varför kan man inte begära att de redan drivna människorna ändrar på nått istället för att hela tiden säga "Passar det inte så skit i att komma då"
Jag minns de år som vi (jag, Röde, Arioch och Bulgrim) fick slå huvudena blodiga och allt som vi fick utstå när man började anordna RoE och objektiv baserat spel, för att sen helt plötsligt se att idéerna slog rot hos de "inbitna" och ansågs vara berättigat och något bra. Inte ett tack fick vi för det
Förändring går att få, men så länge allt ska handla om rankingen, ETC och annat som man lägger så jävla mycket prestige i, så kommer den förändringen inte att komma inom den närmsta tiden.
Jag minns de år som vi (jag, Röde, Arioch och Bulgrim) fick slå huvudena blodiga och allt som vi fick utstå när man började anordna RoE och objektiv baserat spel, för att sen helt plötsligt se att idéerna slog rot hos de "inbitna" och ansågs vara berättigat och något bra. Inte ett tack fick vi för det
Förändring går att få, men så länge allt ska handla om rankingen, ETC och annat som man lägger så jävla mycket prestige i, så kommer den förändringen inte att komma inom den närmsta tiden.
Protest. RoE var en av de bästa turneringsuppläggen som fanns sedan dag ett. Jag vet mycket väl att jag var en av dem som berömde Röde efter det och gav mycket feedback på grund utav den höga kvaliteten på turneringen ändå kunde bli än högre om man tänkte till än mer. Jag vet att det fanns fler som tyckte det var bra och inte så jättemånga som var skeptiska i början.Jag minns de år som vi (jag, Röde, Arioch och Bulgrim) fick slå huvudena blodiga och allt som vi fick utstå när man började anordna RoE och objektiv baserat spel, för att sen helt plötsligt se att idéerna slog rot hos de "inbitna" och ansågs vara berättigat och något bra. Inte ett tack fick vi för det
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige