Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Tobias

Re: Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Inlägg av Tobias »

Captaingallas: För det första så kommer du att vara varmt välkommen till "Fluffmongo 2013" :) Det låter som att vi hittat varandra och kanske finns det någon annan Gut som slår dig följe på färjan? För det andra så är det så att äras den som äras bör. Spelaren med avatarnamnet Meister var den som myntade ordet: "Om jag ena helgen arrar ett event där fokus är på tokhårda listor och enbart kompetativt spelande helt utan mjuka poäng så vill jag ju inte att det kommer nått fluffmongo med en arme värdig ett slayersword och spelar 5 0-20 matcher." och mannen med smeknamnet Röde var den plockade upp bollen: "You rang Sire..." För det tredje så tror jag att du är inne på något med din tanke om medalj-för-alla-konceptet och jag börjar fundera på om jag inte ska titta på om man inte kan ordna så att alla deltagare på det allra första Fluffmongo-spelet ska få just en liten medalj! ;) Så har man något man kan samla på och sedan hänga på bröstet allt eftersom.

Jag håller med dig 100% när du säger att vi är: "de som vinner bara de deltager." Eller om jag lånar någon annans ord: "Det viktigaste i livet är inte att segra, utan att kämpa väl." som jag har för mig är korrekt citerat av Pierre de Coubertain. I olympiska sammanhang så har mitt hjärta alltid klappat för personer som Eddie "The Eagle" Edwards snarare än Usain Bolt! Vem som helst kan springa jävligt fort och sedan vara dryg men det krävs lite cojones att gång på gång kasta sig utför en hoppbacke med vetskapen att det är 50-50 att man överlever OCH att du ändå aldrig kommer att vinna någonting! På samma sätt är det med oss fluffmongon, vi vet att vi aldrig kommer att vinna en kompetativ turnering och vissa av oss kastar oss ut ändå :)

Så, då räknar vi med att det kommer antingen en BA eller en Nids-lista från Gotland till hösten. Vi ska se efter om vi utöver kaffe och punsch även kan erbjuda drikke :)

Tobias
Fluffmongo and proud!

Användarvisningsbild
speedfreek

Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Inlägg av speedfreek »

Nästan allt i den här tråden är väldigt fint att läsa.
Fluffmongon har dock funnits i minst tio år, om än inte lika länge som kioskmongon...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Gamers Weekend är en turnering, det är bara så att det är en lugnare stämning och mysigare arméer än på t.ex. Defcon och SM, bara så jag inte ger bort fel information.

@Tobias och övriga som snackar om att anordna en fluffmongo-speldag. Starta gärna en ny tråd för det ämnet, så fokuserar vi på att snacka om hur turneringsklimatet i hel het ser ut här ;). I övrigt tycker jag det låter som en fantastisk i idé, lycka till :). Skulle det anordnas närmare mina trakter skulle jag nog dykt upp (med en lagom lista såklart) för att träffa nytt folk, även om jag inte är ett fluffmongo själv.
Alexander Merinen

Ogglas

Inlägg av Ogglas »

Tobias skrev:Tro mig, ifall det blir så att jag (och andra med mig) arrangerar ett event så kommer det att vara klädkod! ;) Och kakor, kaffe och avec så klart...

Grundtankar för Fluffmongo 2013:

1, 1500p.
2, Allt målat.
3, The Fluffmongo Code! (It's more of a "guideline" than an actual code...) Dvs, försök tänka nyskapande och roligt. Undvik spam, uppenbart brutna enheter och specialkaraktärer. Vill du ha med en flyer, helt ok men behöver du två? Varför inte köra med en Valkyria istället för en Vendetta? Släng in de där Rough Riders du aldrig inkluderade i dina "hårda" listor. Damma av dina Howling Banshees och dina Mandrakes för du kommer med största sannolikhet att möta Flash Gits och Penal Legions. Målet är att din motståndare ska titta på din armé och säga: "Det hade jag inte väntat mig!" På ett bra sätt...
4, Tänk Oscar Wilde angående personlig hygien och klädstil. Vi har alla träffat spelare på större turneringar som uppvisar brister på detta område. Tänk på vad OW sade... Att kan man inte göra något på ett snyggt sätt så är det inte värt att göra det överhuvudtaget! Officersmössor och hjälmar är en välkommen bonus, om det passar in den övriga ensemblen förstås (man ju inte ha en three-piece-suit med hjälm för böveln) :)
5, Endagarsevent. Förslagsvis en lördag med tre matcher... kanske fler för de som är unga och har lust och ork. Men fokus på en dag så att det inte ska bli stressigt och alltför energikrävande för oss åldringar. Tanken är att folk i lugn och ro ska kunna åka hem på lördag kväll/natt till nära och kära.
6, Någon form av alternativt poängsystem... Ska återkomma med detta efter samtal med herr Kurdush. På hans turnering, OstKrokCon så (om mitt minne inte sviker mig) förekom följande priser: Ädelosten (Turneringens segrare), Hårdosten (till den elakaste listan) och Mjukosten (till den snällaste). Och ja, det är faktiska, fysiska ostar man får!
7, Absolut, total frånvaro av ranking! Kompetativa spelare välkomnas naturligtvis... men ta med er era snälla listor denna gång!

Återkommer om mer efter nyår och samtal med bekanta i Norrköpingstrakten. Vi är en fyra,fem stycken som skulle kunna utgöra en organisationsbas och vi vet om en befintlig lokal...

Tobias
Jag tycker det här låter helt magiskt tills jag läser punkt nummer 4.

Jag tvättar mig, men jag har helst på mig typ flip-flops, linne och typ surfshorts.

Är jag inte välkommen om jag inte klär ut mig?

Mattias H

Inlägg av Mattias H »

Tobias: Hade jag fortfarande ägt en armé hade jag lätt åkt på ditt arrangemang.

Personligen har jag kommit att omvärdera min syn på spel lite. Månne är detta influerat från Warmachine-spel där systemet fungerar annorlunda och det i princip inte existerar hårt och mjukt spel på samma vis utan där själva spelets struktur går ut på att just hitta synergier och anpassat metaspel. Numer anser jag väl att turneringar i princip riktar sig till just tävlingsaspekten av spelandet, allt blir så mycket lättare att förhålla sig till med den inställningen och vad offentligt spelande i princip alltid mynnar ut i iallafall. Med den uttalade inställningen blir det ingen konflikt då alla vet förutsättningarna.

Sedan, speciellt när det gäller 40k, är jag en person som personligen gillar story-drivna fluffevent mycket mer, lite med samma inställning som Tobias har om att tävla i My Little Pony om man ska överdriva.

På den tiden jag spelade 40k arrangerade eller medarrangerade jag ett antal event och de var alltid mindre och inte offentliga och nästan alltid med någon typ av tema eller story involverad, jag kommer inte ihåg om du Tobias var med på någon av dem, tror nästan det, men Kurdush var det definitivt.

Med det sagt tror jag att den rimligaste vägen att gå är just att utgår från att den offentliga spelscenen i princip är 100% tävling och att komplettera denna med alternativa event av fluff/wierd/mongo-karaktär av de som föredrar sådana. Att det finns personer som tilltalas mer av den aspekten är tydligt i denna tråd och därav borde det finns ett tillräckligt spelarunderlag, inte minst finns det ju flera spelare som inte låser sig i varken den ena eller den andra spelstilen utan kan tänka sig att både åka på stenhårda WAAC-turneringar likaväl som mysiga fluff-evenemang med krav på mjuka och tematiserade arméer.

Bulgrim

Inlägg av Bulgrim »

Ogglas skrev:Jag tycker det här låter helt magiskt tills jag läser punkt nummer 4.

Jag tvättar mig, men jag har helst på mig typ flip-flops, linne och typ surfshorts.

Är jag inte välkommen om jag inte klär ut mig?
Have a go at it - prova en snajsig hawaiiskjorta ovanpå linnet. :) Anar mellan raderna att det inte specifikt är kravatt, silverkäpp & överrock med pälsbräm som gäller - mera att du bevistar en happening som du är en del av, inte bara åskådare till. Men nu fabulerar jag friskt, Tobias får peka ut marschriktningen. 8-)
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!

Tobias

Inlägg av Tobias »

Så länge som du bär dina flipp-flopps och ditt linne på ett snyggt sätt är det ok ;) Nej, punkt 4, var en smula överdriven men med ett korn av sanning. Jag har träffat på spelare under turneringar som inte kan ha bytt ut den tröja de bar på det senaste kvartalet.

Vad gäller debatten i övrigt så kommer jag fr.o.m. nu inte gå in på mer diskussion eller detaljer angående "Fluffmongo 2013" (även om en liten del av mig anser att det de facto handlar om klimatet just nu eftersom så många verkar vilja prata om mindre tävlingsinriktade turneringar). Men jag förstår vad du menar Zurken, jag köper det och jag skapar en ny tråd någon gång senare i januari.

Gott Nytt År på er allihop!

Tobias
Fluffmongo and proud!

Ogglas

Inlägg av Ogglas »

Ah då är jag med. Hel och ren har jag inga problem med :D

Räkna med mig!

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Captaingallas skrev:Och hur kan någon åka på en turnering och förvänta sig myspys-spel med saft & bulle-stämning? Där är det allvar!
Grejen är att det är först de senaste fem-sex åren som det har blivit blodigt allvar på turneringar. När jag började spela var det nästan ingen som gjorde "ostiga" listor och de som gjorde det kunde förvänta sig att folk kollade snett på dem och undrade varför de förstörde turneringen för alla andra*. De "bra" spelarna spelade listor på temat "hård men schysst", dvs med enheter som iofs hade bra synergier med varandra och fungerade, men som inte gick ut på att hitta de mest felprissatta sakerna och spamma dem. Om en enhet var "för bra" kanske de hade en av den saken men de byggde inte hela listan kring det. Och dessutom fanns det alltid ett gäng rent dumsnälla listor från folk som byggde på rent tema. I många turneringar lottades dessutom motstånd efter komp, så om man hade en snäll lista så mötte man bara andra snälla listor. Men sedan dess har listorna för varje år blivit hårdare och hårdare och alla aspekter av turneringarna som inte är ren tävling och skalats bort mer och mer.

Det är anledningen till att många äldre spelare fortfarande hoppas på att man kan åka på en turnering med en snäll lista utan att få fem matcher som är avgjorda redan när man har läst armélistorna - att det en gång i tiden har varit så. Men det kan hända att du har rätt, att det är dags att sluta drömma om hur det en gång var och inse att turneringar inte riktar sig till oss länge.
Jag tror inte ni som vet hur spelhelger organiseras ska vara rädda för lågt deltagarintresse om det inte heter turnering och vädras rankingpoäng. Jag tror det bor väldigt många fler Fluffmongon runt om i landet än vi tror.
Spelare som gärna åker iväg för en spelhelg, men som vill få ut mer av det än att möta elitidrottare.
Jag är inte så säker på det tyvärr. I slutet av förra året försökte jag arra en liten endagarskampanj med fokus på allt förutom att vinna. Arrangörerna var samma som till GothCon, vars 120 platser brukar ta slut några timmar efter att de släpps. Lokal och huvudupplägg var samma som Varbergarnas endagarsturneringar, som utan problem brukar få 30+ deltagare varje gång. Den stora skillnaden var att eventet inte gav rankingpoäng och inte var tävlingsinriktat. Vi fick inte ens ihop 10 pers, inklusive spelande arrangörer. De mindre tävlingsinriktade spelarna är tyvärr utspridda över landet. Men jag har fått lite hopp av den här och den andra tråden och kommer att göra ett nytt försök till våren/sommaren. Man får väl hoppas på att den senaste tidens tävlingshets på turneringar har fått fler att se den fluffigare sidan av spelet.

(*= Nu säger jag inte att just den aspekten, att hacka ner på folk som har tråkiga listor, är något som var bra eller som man bör eftersträva, för det var det inte. Men det speglar rätt tydligt att det rådde en annan inställning till spelet då.)

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Mortarion skrev:Jag är inte så säker på det tyvärr. I slutet av förra året försökte jag arra en liten endagarskampanj med fokus på allt förutom att vinna. Arrangörerna var samma som till GothCon, vars 120 platser brukar ta slut några timmar efter att de släpps. Lokal och huvudupplägg var samma som Varbergarnas endagarsturneringar, som utan problem brukar få 30+ deltagare varje gång. Den stora skillnaden var att eventet inte gav rankingpoäng och inte var tävlingsinriktat. Vi fick inte ens ihop 10 pers, inklusive spelande arrangörer. De mindre tävlingsinriktade spelarna är tyvärr utspridda över landet.
Här är du nog något stort på spåren!
Jag tror inte det är samma spelare som vill åka på spelhelger som och som vill åka på turneringshelger med SM-status.
Några kan säkert ställa om skutan och inta det state of mind som dagen kräver, men de flesta 40k:are är antingen Fluffmongon eller Listmongon.
Turneringsspelarna, Listmongosen, är lätta att nå. De finns på forumen, de finns på de officiella tävlingarna, de finns i kontaktnätet.

Fluffmongona gör det inte. Runt om i gård och stuga bor det 100-tals sköna spelare som inte har en aning om att det ordnas spelhelger med myspys-stämning där det ingår att klä sig och uppföra sig som en gentleman, men som mer än gärna skulle åka iväg en helg för att deltaga.
Kruxet är att hitta kanalerna där de nås.

Det finns en Yuotube kanal som målarstudion Blue Table Painting producerar, där de bla lägger upp batreps och videor från "Valhalla", en spelhelg deluxe all inclusive de ordnar 5-6 gånger om året. I USA. Det är svenskar som åkt på dem, och då är det inte Die-hard-gamers som slänger upp en ostoppbar (ordet börjar med "ost" - höhö) lista med 3-färgsmodeller.
Nej det är Fluffmongon som vill njuta av upplevelsen som kommer när snygga arméer på snygga spelbräden spelas av sköna avslappnade hobbyister.

Om Fluffmongo 2013 paketeras rätt vad gäller upplägg, datum, plats, mat och sovplats etc. så skulle jag säkerligen kunna få med mig bilen full av deltagare här från Gotland, jag tror det finns många som vi ute i landet. Som inte vet. Men som gärna spenderar tid och pengar när de blir upplysta.
Fluffmongon känner fluffmongon. Kanske en sida på FB är en idé, där vi kan samlas ihop redan i början på 2013 för att växa fram tills det är avspark under hösten?

Jag tror det här har en fantastisk potential!

Och det för mig tillbaka till OP. Att slänga in bedömning av målning, komp, sportmanship, bästa armé etc. i turneringar tror jag är ett desperat försök till att göra en Turnering To Rule Them All.
Om det bara fanns ett fåtal spelare i Sverige, då skulle jag köpa konceptet. Alla skulle kunna få ut just sin del av hobbyn ur turneringen.
Men så är inte läget 2013. Det finns inget upplägg som gör samtliga deltagare nöjda. Så varför försöka göra det?

Låt turneringsspelarna som gärna spelar med arméer som snarare doppats i en ostfondue än i quickdip spela på sitt sätt.
Hårt. Brutalt. Tävlingsinriktat. Det finns en viss charm med kapprustning och att hitta dödligaste combon av units som finns och spela hänsynslöst - så är det i all elitidrott.
Jag kan kolla på Ultimate Fighting, och uppskatta för vad det är, men jag vill inte vara med.
Det är bara att acceptera att hobbyn blivit så stor att de största tävlingarna inte är för alla längre - det finns en tävlingselit som inte påminner motståndaren om att han glömt skjuta med sin tank - och det är ju fantastiskt att hobbyn kan skapa ett sådant engagemang.

Vad som behövs är vad som i fotbollen är div 5-6-7-8 och korpen. En plats för den stora massan som spelar för nöjets skull.
Turneringssverige som det är idag tror jag håller på att ta död på reslusten i den gruppen.
Då är det dags att göra något!
Jag tror Fluffmongo 2013 och liknande events är en del av lösningen som kommer att sparka liv i en slumrande jätte:
Folkrörelsen 40k. :mrgreen:

Skriv svar