Mortarion skrev:Jag är inte så säker på det tyvärr. I slutet av förra året försökte jag arra en liten endagarskampanj med fokus på allt förutom att vinna. Arrangörerna var samma som till GothCon, vars 120 platser brukar ta slut några timmar efter att de släpps. Lokal och huvudupplägg var samma som Varbergarnas endagarsturneringar, som utan problem brukar få 30+ deltagare varje gång. Den stora skillnaden var att eventet inte gav rankingpoäng och inte var tävlingsinriktat. Vi fick inte ens ihop 10 pers, inklusive spelande arrangörer. De mindre tävlingsinriktade spelarna är tyvärr utspridda över landet.
Här är du nog något stort på spåren!
Jag tror inte det är samma spelare som vill åka på spelhelger som och som vill åka på turneringshelger med SM-status.
Några kan säkert ställa om skutan och inta det state of mind som dagen kräver, men de flesta 40k:are är antingen Fluffmongon eller Listmongon.
Turneringsspelarna, Listmongosen, är lätta att nå. De finns på forumen, de finns på de officiella tävlingarna, de finns i kontaktnätet.
Fluffmongona gör det inte. Runt om i gård och stuga bor det 100-tals sköna spelare som inte har en aning om att det ordnas spelhelger med myspys-stämning där det ingår att klä sig och uppföra sig som en gentleman, men som mer än gärna skulle åka iväg en helg för att deltaga.
Kruxet är att hitta kanalerna där de nås.
Det finns en Yuotube kanal som målarstudion Blue Table Painting producerar, där de bla lägger upp batreps och videor från "Valhalla", en spelhelg deluxe all inclusive de ordnar 5-6 gånger om året. I USA. Det är svenskar som åkt på dem, och då är det inte Die-hard-gamers som slänger upp en ostoppbar (ordet börjar med "ost" - höhö) lista med 3-färgsmodeller.
Nej det är Fluffmongon som vill njuta av upplevelsen som kommer när snygga arméer på snygga spelbräden spelas av sköna avslappnade hobbyister.
Om Fluffmongo 2013 paketeras rätt vad gäller upplägg, datum, plats, mat och sovplats etc. så skulle jag säkerligen kunna få med mig bilen full av deltagare här från Gotland, jag tror det finns många som vi ute i landet. Som inte vet. Men som gärna spenderar tid och pengar när de blir upplysta.
Fluffmongon känner fluffmongon. Kanske en sida på FB är en idé, där vi kan samlas ihop redan i början på 2013 för att växa fram tills det är avspark under hösten?
Jag tror det här har en fantastisk potential!
Låt turneringsspelarna som gärna spelar med arméer som snarare doppats i en ostfondue än i quickdip spela på sitt sätt.
Hårt. Brutalt. Tävlingsinriktat. Det finns en viss charm med kapprustning och att hitta dödligaste combon av units som finns och spela hänsynslöst - så är det i all elitidrott.
Jag kan kolla på Ultimate Fighting, och uppskatta för vad det är, men jag vill inte vara med.
Det är bara att acceptera att hobbyn blivit så stor att de största tävlingarna inte är för alla längre - det finns en tävlingselit som inte påminner motståndaren om att han glömt skjuta med sin tank - och det är ju fantastiskt att hobbyn kan skapa ett sådant engagemang.
Vad som behövs är vad som i fotbollen är div 5-6-7-8 och korpen. En plats för den stora massan som spelar för nöjets skull.
Turneringssverige som det är idag tror jag håller på att ta död på reslusten i den gruppen.
Då är det dags att göra något!
Jag tror Fluffmongo 2013 och liknande events är en del av lösningen som kommer att sparka liv i en slumrande jätte:
Folkrörelsen 40k.