Niklas skitsnack och försök att bygga/måla klart coolt stuff

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
xedric

Inlägg av xedric »

Ohoj! Hej jag heter Niklas och bor i Göteborg. Jag behöver snacka av mig lite om 40k och jag kommer utsätta alla frivilliga för det i denna tråden. Självklart kommer jag visa upp det jag pillar med och be er visa er förtjusning, komma med konstruktiv kritik och hjälpa mig vidare.

Sommaren 2008 köpte jag codex till Tyranids och till CSM för jag kunde inte bestämma mig för vilken armé jag skulle börja med. Det blev CSM och jag köpte på mig en massa som var tänkt att bli en slaanesharmé. Den blev inte klar. Ribban lades för högt jämfört med mina då low level building and painting skills. Sen dess har jag levlat min building skills lite men tyvärr inte byggt klart ngn armé. Därmed inte heller spelat...

Första bloggen från juli 2008 till juli 2009 http://xedrodome.blogg.se/

Andra bloggen från maj 2011 till april 2012 https://xedrodome.wordpress.com/ Denna kommer jag uppdatera igen framöver med mitt nurgleprojekt. Kanske.

Maj 2011 och framåt ett tag jobbade jag med nids och orcs en del som syns här http://www.warseer.com/forums/showthrea ... with-Xenos
Bild

Där finns lite videos från mitt coola stompaprojekt som ska bli klart ngn dag....
del 1 http://www.youtube.com/watch?v=pWhA--K4ZL4
del 2-7 hittar ni säkert själva eller så hoppar ni fram till sista
del 8 http://www.youtube.com/watch?v=VBuMaYsXXIs
Bild

(Sen finns det lite döda trådar på Warseer som jag inte orkar leta reda på nu)

Det senaste är dock: NURGLE http://www.warseer.com/forums/showthrea ... oes-Nurgle

SÅ NU! Jag kom på att iom nya codexet till CSM så kunde jag lägga mina andra projekt åt sidan och bygga en nurglearmé som jag länge velat. Dessutom har jag massa gammalt CSM liggande.

Varför lägga det andra åt sidan? Jo för som med alla mina projekt hamnade ribban högt och jag tänkte måla mina GK i bitar innan jag sätter ihop dem. Dvs inget spelande med GK förrän de är färdig målade.... Inte smart...

Den här gången har jag tänkt att inte lägga ribban lika högt utan bygga ihop allt så pass långt så att det går att spela trots att varje figur inte är färdigkonverterad eller färdigmålad. Så jag byggde raskt ihop:

* 20x plague marines där jag tänkt köra 2x10 och i ena squaden ha 1 powerfist + 2 meltaguns och i andra ha 1 powerfist + 2 plasmaguns. Dessa två squads ska åka i varsin rhino som även de är så pass färdigbyggda att jag kan spela med dem. Allt ska så klart nurglifieras mer och målas. Det kommer.

* Sedan har jag en helfly på gång som även den går spela med även om den inte är klar. Nu på jullovet (jag jobbar på gymnasieskola) har den kommit en bra bit och ser ut så här just nu:
Bild

* Det sista jag behöver är ett HQ. Jag körde en match med en elev på skolan och hade då en lord på bike. Moppen är inte färdig (mina elever är snälla med mig eftersom deras egna arméer inte alltid heller är helt klara byggnads- eller målarmässigt) och lorden behöver beväpnas på ngt sätt. Tips?

Matchen gick inge bra. Å andra sidan var det första gången jag spelade och jag hade kul! :)

Jag ser fram emot fler matcher i vår och behöver bygga vidare på armén. Tips på bra HQ? Tips på vad jag ska bygga vidare?

Jag har tankar om en Typhus (för jag vill konvertera en terminator). Sen har jag säkert 10 obyggda termisar liggandes som behöver komma på banan. Vet inte riktigt vilken roll termisar har i nurglearméer så jag vet inte riktigt hur jag ska beväpna dem men alla bits finns så ngt sätter jag väl ihop. Tror jag har tre obliterators liggande med. Och en demonprins fick jag av frugan i julklapp.

Så mycket kul att bygga. Vart ska jag börja?

Vad skönt det var att rant:a av sig lite :P Om ngn orkade sig igenom texten så får man gärna komma med svar på mina frågor, ge konstruktiv kritik, upplysa mig om hur man spelar nurgle csm eller annat trevligt. Tjing!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Re: Niklas skitsnack och försök att bygga/måla klart coolt s

Inlägg av Kaptenen »

Äntligen en egen tråd för Flugans armé istället för målat-idag-tråden!

Härligt! Följer med spänning! :D

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Det är smått fantastiskt att du började med hobbyn 2008 och spelade din första match nyss :) Även jag har en Nurgle arme och kan nog komma med bra råd. Plague marines är bra, men du behöver absolut inte så stora enheter. De funkar bäst i fem-mannagrupper. Dels för att det ger motståndaren fren enheter att skuta på men oxå för att du kan ta fler specialvapen per enhet, och har fler möjligheter att välja mål. Spelade mot en duktig spelare som hade en tiomanna blobb med GK terminators + Coteaz. Jag hade 4x5 PM med två plasma i varje grupp. Behöver jag berätta hur det gick?

Flugan är skitsnygg. Den kan du spela som en heldrake om motspelaren tillåter eller som en blight drone om motspelaren tillåter.

Angående lord så rekomenderar jag en bike, och att du placerar honom i en enhet med bikes. Sen kan du kitta upp hen med antingen burning brand eller combiplasma plus en power axe eller sword. En del gillar black mace men jag vet att lorden ofta kommer hamna i challange och då är det skönt med ett ap3/ap2 vapen. Lorden är viktig med MoN eftersom han gör din PM till scoring troops.

Hjälper gärna till om du har fler funderingar :)

Edit: Demonprincen ska ha MoN, wings och black mace och sen försöka hålla sig i cover medans han avancerar eftersom han har shrouded. Dvs flyg 24tum, landa i en ruin, överlev, hoppa 12 tum , charga nånting som inte har forceweapon och försök överleva :) Men de är svårt att få en prins poängeffektiv. Samma problem med terminators. Det brukar inte göra tillräckligt stor nytta för att vara värda sin poäng, speciellt inte med all plasmaeld som dykt upp sen sexan (se exemplet ovan)

Bulgrim

Inlägg av Bulgrim »

Låter som en helsoft attityd till hobbyn. Flugan är suveränt fräck, fortsätt så! Kommer osökt att nynna på Wilmer kryss & Flugan kan hända dig.
Fem är för få, sju är lagom uppsvällt... men det visste du redan.
Klart du ska ge dig på en Typhus! Heja!Heja!Heja! Och när du väl byggt honom så måste han såklart ackompanjeras av några termosar.
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Låter som ett spännande projekt. Bra att du börjar testspela, det brukar inspirera byggandet och tvärt om.

Flugan ser grymt cool ut
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Allt Nurgle som inte har siffran 7 med på något sätt är FEL, ;-)
(Och flugan blir grymt cool)
Lycka till med projektet, som sagt, det hjälper alltid att börja lira lite så man får en känsla för sina små gubbar!

xedric

Inlägg av xedric »

Ah vad massa schyssta svar! Tackar! De ska svaras på men först lite foton med vad som hänt med flugan. Inte så mkt...

Först lite karvande
Bild
Bild

Sen lite skulpterande
Bild
Bild

Det var allt för den här gången.

@Captaingallas: Tackar! Jag ser det som ett namnförslag och köper det på än gång: Flugans Armé!

@John_F: Oh massa matnyttigt :D Jag kommer definitivt hålla dig vid ditt löfte om hjälp. Jag ska shoppa plasmaguns på ebay. Kan jag ha två enheter med 5 PM i samma rhino? De rymmer ju 10 man men måste de alla vara i en enhet?

Och det kommer bli lord på bike (för jag har köpt en bike...). Hur många fler bikes rekommenderar du att han åker med? Och kit på dem? Jag är lite sugen på att bygga ngt som räknas som en Burning brand så det lutar åt det och svärd (för jag gillar svärd! och de känns mer nurgle än yxor av ngn anledning). Självklart ska han nurglifieras. Det sitter puffror på biken, ska de vara kvar?

Och DP med vingar så klart. Han kommer få propellrar precis som helflugan! :)

I min andra match på jobbet så slog jag faktiskt DP på boon table så en DP måste jag ha även om jag inte alltid har den i listan.

@Bulgrim: Jag försöker ha en soft attityd till livet :P Och en Typhus kommer det byggas bara för att det är coolt och jag vill få användning av alla termosar som ligger. Hur många termisar ska han ha i sitt följe? Och hur ska de beväpnas?

@guildmaster: Jag fattar inte att jag inte gjort så här innan: spela med halvfärdiga figurer (eller i värsta fall proxis) för att få en känsla för vad jag kan göra med listan för som du säger så vill man ju bygga mer! Sist när jag mötte elaka nids så insåg jag till slut att jag hade inget för att slå hål på hans stoora flamerinsekt. Surt.

@Ismeno: Tackar! Bygger jag en till PM så har jag 21... delbart med 7 gillar vi...

Och en liten bild för den är så cool och ger massa inspiration till Flugans Armé :P

Bild

Claimh_Solais

Inlägg av Claimh_Solais »

Fy fan det där ser ut och bli det tuffaste hemma bygget på det här forumet iaf *hatten av*

ser fram emot att se mer av snigeln

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Flugan är riktigt cool, men snigelanimationen är nästan ännu coolare. Tur att de är i två helt olika medium... :D

Användarvisningsbild
Jörgen

Inlägg av Jörgen »

Har följt detta via warseer, och ja man får bara höja på hatten och bocka, detta är grymt nice!

Skriv svar