Avanmälan

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
kombat

Re: Avanmälan

Inlägg av kombat »

L3go skrev:följdfråga då till dig kombat, men först vill jag understryka att detta INTE är avsett som trollning eller personangrepp, utan detta är en fråga ställd av ren och skär nyfikenhet:

förstår jag dig rätt om jag antar att du med dina hänvisningar till den internationella turneringsscenen, (som du menar är mer präglad av kompfrihet, let's agree to disagree on that part) menar att detta är något eftersträvansvärt även i Sverige?
anser du alltså vidare att fler turneringar bör vara kompfria? rent av alla?
Jag anser att det är upp till varje arrangör att avgöra på vilket sätt de vill ha sin turnering, dock tror jag att eftersom man de senaste åren i princip aldrig har spelat komp/restriktionsfritt i sverige så har vi i sverige väldigt sällan metaspelat då kompmallar inte ger utrymme för metaspelande istället har man kompoptat dvs få så hårda arméer som möjligt genom mallen. Dvs man har alltid eftersträvat att göra en så grisig armé som turneringen tillåter, så om man överför samma tänk på en kompfri turnering kommer alla komma med tzeentch demoner, necronfliers, wraithwing, psychic choir nids som förtillfället rankas som de hårdare arméerna men faktum kvarstår att det finns en hel del arméer som dessa arméer har stora problem med dock har dessa i i sin tur problem med andra arméer men de fungerar som counters tillde andra arméerna som rankas som de bästa. I sverige är det väldigt lite metaspelande vilket gör turneringscenen väldigt ovarierad när man släpper den fri. Dock så kommer folk börja metaspela när man inser att mirrormatches sällan är kul eller ger en särkilt bra odds i matchen utan beror ännu mer på tur. Nu anser jag att man fokuserar mest på sin motståndare och inte har kan jag bygga sin egen lista för att hantera så mycket som möjligt, istället klagar man på motståndarens lista och kallar den ostig...

I grund o botten gillar jag inte alls komp då den ofta ger spelet mer restriktivt och tar bort mer valmöjligheter än öppnar, komp är sällan också balanserat och riktar spelet mot ett sätt spela spelet på. Komp tar bort verktygen som krävs för att kunna metaspela ordentligt. Detta gäller främst mallkomp. Subkomp är i princip helt random, vad en komp bedömmareanser vara bra kan jag anse vara skräp och vice versa beroende på erfarenheter och spelsätt.

Jag tror man kan "kompa" spelet mycket effektivare med missions och turneringsupplägg. Då man gör det mindre viktigt att massakrera sin motståndare och gör spelet mer fluktuerande, då kan listan ha mindre betydelse och skicklighet/tur mer betydelse.

Hoppas du kan följa mina tankegångar :)

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Skcuzzlebumm skrev:Jag kan säger att scenen i Storbritannien är fortfarande krympt i 6e. Visst du har hur flera armè kombinationer nu med allies. Men kolla på alla okompad turneringar där - Necrons, Guard och Daemoner är altid top of the pops. Det har nästan alltid varit så där och bara en små del av de bra spelare kör listorna outside the box (typ varför jag spela med bikes). Jag ska spela på Caledonia Uprising nästa helg och jag kan garantera på de högborden dem samma tråkig spam listor ska dominera. Det är varför jag känner mig trött med okompad 40k (utan lag turnering men de är annorlunda). Och det är exakt värför jag prata i en intervju på 40KUK (lols) i den avsnitt som kommer ut ikväll om varför jag älskar komp mera än ingen.
Heja Neil kommer lyssna så fort jag kan :)

Användarvisningsbild
Skcuzzlebumm

Inlägg av Skcuzzlebumm »

kombat skrev:Heja Neil kommer lyssna så fort jag kan :)
Jag kan inte lova det ska bli så intressant att lyssna till mig :P
Senast redigerad av 2 Skcuzzlebumm, redigerad totalt 7 gång.
refabricated skrev:Och jag som tänkte spela fluff...

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

tack kombat. visserligen håller jag inte med i nämnvärt mycket av vad du skriver, men det var intressant att få en rationell förklaring till hur du tänker.
en liten kommentar bara: du skrev att Sverige "i princip" aldrig spelat kompfritt.. eeehh.. fantasia? defcon? SM? (to name a few.) dessa har väl varit helt fria "till allt utom namnet".
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Skcuzzlebumm skrev:
kombat skrev:Heja Neil kommer lyssna så fort jag kan :)
Jag kan inte lova det ska bli så intressant att lyssna till mig :P
Hehe men det var kul tt dricka öl med dig i alla fall :)

Kunde inte ta med min armé till singapore men skall lira lite på lördag får låna en armé att lira lite med :)

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

L3go skrev:tack kombat. visserligen håller jag inte med i nämnvärt mycket av vad du skriver, men det var intressant att få en rationell förklaring till hur du tänker.
en liten kommentar bara: du skrev att Sverige "i princip" aldrig spelat kompfritt.. eeehh.. fantasia? defcon? SM? (to name a few.) dessa har väl varit helt fria "till allt utom namnet".
Alla dessa har restriktioner mer eller mindre

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Det hade varit kul med mer konstiga missions.
För er som vill se sådant kan jag rekommendera Warpstorm i Helsingborg. Där brukar det vara underbara missions som kräver att man tänker ett eller 2 steg extra.
- Eskortera spion
- Bygg försvarsverk med troops
- Rymma från fångläger
- etc ...

De vanliga "internet-listorna" är inte så bra på detta.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Skcuzzlebumm

Inlägg av Skcuzzlebumm »

kombat skrev:Hehe men det var kul tt dricka öl med dig i alla fall :)
Det var för mig med du också. Synd jag kan inte till GW nu. Vinterslaget ska bli min nästa om du är där?
refabricated skrev:Och jag som tänkte spela fluff...

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

blir nog inte vinterslaget det är bara en vecka efter att jag kommer hem. Så blir nog warpstorm se Gothcon :)

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

Problemet är att vi spelar att fluffigt spel med inställningen "vinna till varje pris" (inom ramen för reglerna). Någonstans längst vägen blev det viktigaste när man skriver sin lista att man ska få så mycket rankingpoäng som möjligt och kanske en pokal i metallfärgad plast. Eller för de med lite lägre ambitioner: att inte få tokspö i runda 2 mot en toppspelare. Hittar någon på en hård kombination så kommer några kopiera den och någon hitta på något ännu hårdare, som in sin tur blir kopierad. Och så fortsätter det.

Spelet är inte gjort för "blodigt" tävlingsspelande (på sin höjd "vänskapligt" tävlingsspelande), men vi försöker spela det som om det vore det.

Mycket av det som vi anser vara problem med den senaste editionen skulle lösas om vi bara spelade spelet på ett mer avslappnat sätt, eftersom det förfaller vara så reglerna är skrivna för att spelas. Lär dock aldrig hända.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Skriv svar