Info GothCon 2013

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

GLinus

Re: Info GothCon 2013

Inlägg av GLinus »

DHettNeck skrev:
GLinus skrev:En aktiv komp är inte ett endaste dugg mer orättvist än kompfritt.
Men det är inte det som diskuteras. Aktiv komp är den bästa kompen utan tvekan och jag är helt för det systemet. Det som jag motsätter mej är att kompen OCKSÅ skall läggas på på slutet i någon form så det gjordes förra året då det resulterade i en väldigt skev resultatlista.
OK. Men det är ju bara ytterligare ett skäl att faktiskt bygga en "snäll" lista. Du vet ju om förutsättningarna i god tid innan turneringen, så du har alla möjligheter i världen att dra nytta av det. Ju mindre betydelse kompen har ju mindre kommer folk att bry sig om den. Har kompen en märkbar påverkan på de slutgiltiga resultaten så kommer de flesta försöka anpassa sig till den. Med andra ord: Om du anpassar dig till turneringens villkor så blir det inga problem. Du och alla andra börjar på samma grundförutsättningar och spelar du tillräckligt bra så hamnar du högt upp i resultatlistorna.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

GC-arr vill kanske att kompen ska spela stor roll för att motivera folk att lämna osten hemma?
Vilket jag för övrigt tycker är en alldeles utmärkt idé.

EDIT: ska detta bli en lång diskussion kanske den företrädelsevis ska tas i separat tråd, så arr får utrymme att faktiskt använda tråden till dess ursprungliga syfte?
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Jag var den som kanske förordade detta mest inför förra GC. Jag ser mig själv som en spelare som är främst kompetativ men detta till trots gillar/föredrar jag subjektiv komp.

Dock såg jag ett mönster på mina egna listor till GC under åren som gått (de tre senaste innan 2012) att jag hade bara spelat hårdare och hårdare listor. Detta eftersom det inte var lönt att spela snälla listor. Visst finns det en poäng att har man en komp 20 mot en komp 0 så kan man inte förlora utan nästan bara vinna och då tom med mer än 20. Sedan vaknade man....

Det vanligaste är att man möter en lilsta där det kiljer lite i komp säg 2-4 steg. Vad vill man då ha? Den som har det där lilla extra och som då har en bättre chans att vinna eller den svagare som skall rädda poäng? Psykologiskt är det allt "roligare" att vinna matchen men jag tror också att det är lättare att trycka upp en seger från säg 12-13 till 16 eller mer om man har det där lilla extra. Alltså har jag historiskt gått till att spela hårdare och hårdare för att ge mig den "fördelen".

Jag tycker att det skiftande balansen lite väl mycket på vinterslaget när hela kompen också lades på men att ta hälften verkade lagom. Sedan är det ju så att det är 7 matcher (om det upplägget finns kvar) vilket är två mer än i vanliga fall och då spelar en klumpsumma mindre roll.

Funderar lite kring det hela och titta inte blint på vilka olika komp top 10 hade utan kolla hellre kanske på vilka som placerade sig där och vilka och vilken typ av spelare det är ( "kompspelare"?).
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Vi har inte bestämt om vi skall lägga på någon del av kompen på slutresultatet utöver den aktiva kompen ännu. Men så fort det är bestämt så återkommer jag om det.

Och det är korrekt att vi vill försöka gynna högkomp.

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Mortarion skrev:Och det är korrekt att vi vill försöka gynna högkomp.
Så ert mål med kompen är att det ska vara lättare att vinna turneringen ju mjukare lista man har, inte att det ska vara lika lätt att vinna turneringen oavsett lista?

Då faller ett av de vanligare kompargumenten (det jag personligen tycker är det viktigaste).
Att man ska kunna spela med vad man tycker är skoj/modeller man har alltså.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Gustav skrev:
Mortarion skrev:Och det är korrekt att vi vill försöka gynna högkomp.
Så ert mål med kompen är att det ska vara lättare att vinna turneringen ju mjukare lista man har, inte att det ska vara lika lätt att vinna turneringen oavsett lista?

Då faller ett av de vanligare kompargumenten (det jag personligen tycker är det viktigaste).
Att man ska kunna spela med vad man tycker är skoj/modeller man har alltså.
Nej, vårt mål är att alla listor ska ha samma chans att vinna, vilket de normalt absolut inte har. Alltså vill vi gynna högkomp mer än de flesta andra turneringar då det, som Hylander säger, oftast lönar sig att spela med en hårdare lista och ta kompstraffet. Det vill vi komma bort från.

Användarvisningsbild
LillePer

Info GothCon 2013

Inlägg av LillePer »

Vinnarlistorna brukar väl ligga på runt komp 8. Då är det väl nice att komma med lite nytt. 12 är ju lika "fel" och således lika mycket rätt.

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Fast om kompen är rätt satt ska vinnarlistan lika gärna hamna på 1 som på 20. Vinnarlistan ska inte "bruka" hamna någonstans.
Jag inser att det aldrig blir så, men tycker att man ska vara tydlig med att det är det man eftersträvar med kompen och inte att det blir lättare för dig ju mjukare lista du har.

Så jag är nöjd med Montarions svar.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Gustav skrev:Fast om kompen är rätt satt ska vinnarlistan lika gärna hamna på 1 som på 20. Vinnarlistan ska inte "bruka" hamna någonstans.
+1
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

egge

Inlägg av egge »

Fast det är troligen en praktisk omöjlighet. En arrangör måste alltid välja: Skall vi sätta kompen så att man riskerar gynna snällare listor eller elakare. Vilket vill vi helst se?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar