Avanmälan

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Atnas

Re: Avanmälan

Inlägg av Atnas »

rallerex skrev:Vadå? Om folk vill tävla får dom väll tävla? Vill man inte tävla i 40k så är det väll bara att låta bli, och göra det man tycker är skoj istället; åk på turneringar som fokuserar på soft scores/hobby, eller arra/se till att någon arrar de turneringar man vill åka på. Om det nu är turneringar man vill åka på(?), i de flesta fall låter det mer som att folk vill åka på konvent/gathers osv. och det är det väl det man ska göra.

Det är som i vanlig sprot; vissa kör korpen-fotboll andra satsar på orimligt ambitiösa grejer, typ div. 3 Östra.
Jag gillar att tävla i Warhammer, men 40K är så kasst balanserat och favoriserar vissa arméer/enheter nåt så enormt att jag inte orkar med. När 40K får en bra kompmall (ifall den får det, iallafall) som gör att man kan spela mjukare listor och ändå ha en chans kommer jag börja åka på turneringar.

Är väl något slags mellanting för mig? Jag gillar fluff och tema, men jag gillar också den taktiska utmaningen. Jag vill inte åka på en turnering som bara arrangeras för plojspel (Gentlemens Achievements i Fantasy var en kul idé men inget för mig), utan jag vill ha tävling där båda försöker slå varandra- det som krävs är bara att alla kan göra det på så jämn nivå som möjligt, och att man förhoppningsvis inte behöver köpa det senaste och bästa för att hänga med. Att man ska kunna komma med en lista som inte har allt det bästa, utan som är unik och finurlig... men det finns det INGET utrymme för utanför komp, tyvärr.

Användarvisningsbild
Seth
Kontakt:

Inlägg av Seth »

Atnas skrev:...och att man förhoppningsvis inte behöver köpa det senaste och bästa för att hänga med. tyvärr.
Har det inte alltid varit så? Inte för att man prompt behöver codex-hoppa hela tiden, men anpassa sig till metat kräver att man ändrar sin lista och antagligen nya inköp av modeller. När nya marineboken i 4:e kom kunde man inte längre köra enbart 6-manna tacticals med lascannons och plasma, mekaniserandet började ta fart på allvar. Sen kom nob bikers och helt plötsligt skulle alla ha devastator squads fulla med missile launchers osv osv... Nu är det flyers och screamers/flamers som man måste anpassa sig till.

Att man inte längre vill vara med i kapprustningen, eller att man inte gillar en ny edition är helt förståeligt. Jag slutade t ex själv över en natt då 3:e kom och tog ett längre uppehåll tills spelet hade utvecklat sig på ett sätt jag tyckte var kul. Var även nära att börja med fantasy istället då 6:e kom och gjorde min gamla BA lista i princip ospelbar. Dock prövade jag mig fram till en mech/pod hybrid som är hyfsat bra och rolig att spela. :)

Atnas

Inlägg av Atnas »

Nej, så är det inte alltid, speciellt inte i en miljö som har bra komp. Ifall det nya heta som är så himla bra att man bara måste ha det blir åtsnörpt så behöver man inte heller lägga ned pengar på att kontra det.

Så ifall Stormtalons (eller är det Stormravens?) begränsas till max 1 till exempel så känner jag inget behov att behöva införskaffa en Aegis med quad. Ifall jag hela tiden måste möta 2 eller fler flyers så är ju quad gun ett måste för den är helt enkelt bäst, tillsammans 4+ cover mur du kan få i din deployment för 50p.

Användarvisningsbild
Seth
Kontakt:

Inlägg av Seth »

Atnas skrev:Nej, så är det inte alltid, speciellt inte i en miljö som har bra komp.
Nu tänkte jag givetvis i okompat. Gillar man komp så är det väl bara att kompa?

Atnas

Inlägg av Atnas »

Eh? Min post handlade helt om komp, och varför jag aldrig kommer åka på 40K okompat men gärna vill tävla i det, vilket är varför jag väntar på en kompmall. Är inte helt hundra på vad du vill ha sagt isåfall!

Självklart måste man nästan alltid köpa nya grejer för att kontra senaste läskigaste, är ju just det jag säger? :P

Användarvisningsbild
Seth
Kontakt:

Inlägg av Seth »

Atnas skrev:Eh? Min post handlade helt om komp, och varför jag aldrig kommer åka på 40K okompat men gärna vill tävla i det, vilket är varför jag väntar på en kompmall. Är inte helt hundra på vad du vill ha sagt isåfall!
Då tror jag att jag blandade ihop argumenten lite. Utgick från att du menade hur spelet är den här editionen, men egentligen handlar det för din del mer om spelklimatet just nu?
Atnas skrev: Självklart måste man nästan alltid köpa nya grejer för att kontra senaste läskigaste, är ju just det jag säger? :P
Beror på hur mycket man äger. Besegra systemet, äg allt! :P
Skämt åsido så går det ju vågor i användbarhet. Vissa vapen eller enheter blir bättre eller sämre tack vare skiftningar i reglerna och motståndet. Mina tacticals t ex har suttit och samlat damm på hyllan under största delen av 5th, men nu åker de fram igen samtidigt som hopp-marines tar time out. Om man inte panik köp-o-säljer sina arméer och enheter brukar man alltid kunna plocka fram dem efter några år då de blivit bra igen. Det fina med den här hobbyn är att det är sällan enheter försvinner helt även om de skiftar i användbarhet.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Silversixx skrev:
rallerex skrev:Vadå? Om folk vill tävla får dom väll tävla? Vill man inte tävla i 40k så är det väll bara att låta bli, och göra det man tycker är skoj istället; åk på turneringar som fokuserar på soft scores/hobby, eller arra/se till att någon arrar de turneringar man vill åka på. Om det nu är turneringar man vill åka på(?), i de flesta fall låter det mer som att folk vill åka på konvent/gathers osv. och det är det väl det man ska göra.

Det är som i vanlig sprot; vissa kör korpen-fotboll andra satsar på orimligt ambitiösa grejer, typ div. 3 Östra.
Inte för att vara sån, men division tre är inte det allra jobbigaste. Herregud, till och med jag skulle klara av en halv match med två trasiga knän och 50 kilo övervikt.
Inte för att vara sån, men:
1: Nej.
2: Ironi?

tutten

Inlägg av tutten »

Jocke Rapp skrev:
Silversixx skrev:

Inte för att vara sån, men division tre är inte det allra jobbigaste. Herregud, till och med jag skulle klara av en halv match med två trasiga knän och 50 kilo övervikt.
Inte för att vara sån, men:
1: Nej.
2: Ironi?
Han sa aldrig vilken position, typ målvakt eller som "pippo inzaghi roll"
Flaming Dolphins

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Snarare på bänken.

JayNil

Inlägg av JayNil »

Div3-spelare tränar 4-5 dagar i veckan + match under säsong. En bra dag spelar ett div3-gäng jämnt mot ett allsvenskt lag på dekis. Ett topplag med flyt i div3 skulle antagligen spela jämnt mot GAIS förra säsongen.

Skriv svar