Orks
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Orks
Blir lite halv svårt att få in både mongonobs (ca 800p) och tankbustas (675p), samt massa scorring saker på 1500, men på 1750 skulle det gå..
Sen ver jag inte var du får +33 ifrån.. Jag tolkar det som att de 5 första i varje enhet inte ger + och de kan vara max 15 st.
Sen ver jag inte var du får +33 ifrån.. Jag tolkar det som att de 5 första i varje enhet inte ger + och de kan vara max 15 st.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
-
ZimmeZitron
Aha, tabbe av mig. Jag tänkte fel på squadsize. Sen tolkade jag det som att det endast var de fem första i första enheten som inte gav plus, men det är de fem första i varje enhet som inte räknas alltså? Men det var 1750p jag menade iaf.Nefrums skrev:Blir lite halv svårt att få in både mongonobs (ca 800p) och tankbustas (675p), samt massa scorring saker på 1500, men på 1750 skulle det gå..
Edit: Min poäng var i varje fall att man med tre enheter tankbustas kan få en massa kompplus och kompensera för andra riktigt hårda val och hamna på bra komp. Frågan är om man inte endast borde få plus för första enheten? Sen undrar jag hur minuset för tankbustas egentligen skall utläsas. Ifall det är de fem första totalt eller i varje grupp som inte ger plus?
Senast redigerad av 1 ZimmeZitron, redigerad totalt 3 gånger.
"When a player is the best in his position in the world and doesn’t play for Real Madrid, you have to consider it a waste."
- Sergio Ramos
- Sergio Ramos
Jag föreställer mig att t ex Carnifexer inte blir jättelyckliga om det kommer 45 Tankbustas gående, och faktum är väl att till och med en Land Raider kan tycka att det är lite jobbigt med 15 S8-träffar per runda.
Jag har funderat lite över boyz-minuset och är nog inne på att det kan förbättras. Men det behöver i så fall bli mer avancerat. Här är ett förslag:
Man sätter upp ett gäng gränser, typ som de man har nu (15 orker, 20 orker, 25 orker) eller kanske fler steg. Varje steg man går över ger minus, precis som nu. MEN, istället för minusen för många enheter så blir minusen för att gå över ett steg eskalerande. För 15 orker-steget bör det vara en snäll trappa, typ -1, -1, -1, -2, -3, -5. För 20-steget lite värre: -2, -2, -3, -4, -6, -10 och för 25-steget rätt hårt: -3, -5, -10, -15, -20, -30.
(De här värdena kan säkert modifieras en del, de är mer satta för att visa principen). Dessutom ändrar man minusen för power klaw. En klo på en liten enhet är inte så farlig eftersom man kommer åt den rätt snabbt, men en klo i en 30-mannaenhet är jättebra. Alltså ger en klo för vanliga ork boyz i en enhet under 15 st -2 (-3 om de har en transport), 15-19 st -3, 20-24 st -4 och 25+ st -5.
Villa man ha det mer rättvisande kan man införa fler steg, men då sänka minusen vid varje steg.
Man sätter upp ett gäng gränser, typ som de man har nu (15 orker, 20 orker, 25 orker) eller kanske fler steg. Varje steg man går över ger minus, precis som nu. MEN, istället för minusen för många enheter så blir minusen för att gå över ett steg eskalerande. För 15 orker-steget bör det vara en snäll trappa, typ -1, -1, -1, -2, -3, -5. För 20-steget lite värre: -2, -2, -3, -4, -6, -10 och för 25-steget rätt hårt: -3, -5, -10, -15, -20, -30.
(De här värdena kan säkert modifieras en del, de är mer satta för att visa principen). Dessutom ändrar man minusen för power klaw. En klo på en liten enhet är inte så farlig eftersom man kommer åt den rätt snabbt, men en klo i en 30-mannaenhet är jättebra. Alltså ger en klo för vanliga ork boyz i en enhet under 15 st -2 (-3 om de har en transport), 15-19 st -3, 20-24 st -4 och 25+ st -5.
Villa man ha det mer rättvisande kan man införa fler steg, men då sänka minusen vid varje steg.
- speedfreek
Blir detta isf -1 för de tre första enheterna med 15-19 orker, -3 för första enheten 25+, -5 för andra osv?Mortarion skrev:Man sätter upp ett gäng gränser, typ som de man har nu (15 orker, 20 orker, 25 orker) eller kanske fler steg. Varje steg man går över ger minus, precis som nu. MEN, istället för minusen för många enheter så blir minusen för att gå över ett steg eskalerande. För 15 orker-steget bör det vara en snäll trappa, typ -1, -1, -1, -2, -3, -5. För 20-steget lite värre: -2, -2, -3, -4, -6, -10 och för 25-steget rätt hårt: -3, -5, -10, -15, -20, -30.
Vill bara kolla om jag förstått...
Jag anser fortfarande att minuset för stora enheter ska ligga direkt på enheten, och dessutom så har man ett eskalerande minus för totala antalet boyz i armén, och efter BSK är jag nog inne på att det minuset ska räkna in alla infanterister utom möjligen Grots. 2x20 Stormboyz är kanske inte jätteprisvärda, vilket ska speglas i kompen för enheterna, men om de är i en armé tillsammans med 100 andra orker kan de bli jävligt jobbiga.
Tanken var att de skall vara kumulativa, så att en enhet med 27 orker får minus för 15-gränsen, 20-gränsen och 25-gränsen. Men nu ser jag att jag inte riktigt har satt värdena efter det.speedfreek skrev:Blir detta isf -1 för de tre första enheterna med 15-19 orker, -3 för första enheten 25+, -5 för andra osv?Mortarion skrev:Man sätter upp ett gäng gränser, typ som de man har nu (15 orker, 20 orker, 25 orker) eller kanske fler steg. Varje steg man går över ger minus, precis som nu. MEN, istället för minusen för många enheter så blir minusen för att gå över ett steg eskalerande. För 15 orker-steget bör det vara en snäll trappa, typ -1, -1, -1, -2, -3, -5. För 20-steget lite värre: -2, -2, -3, -4, -6, -10 och för 25-steget rätt hårt: -3, -5, -10, -15, -20, -30.
Vill bara kolla om jag förstått...
Så säg:
15 orker: -1, -1, -1, -2, -3, -5
20 orker: -1, -1, -2, -3, -4, -7
25 orker: -1, -3, -5, -8, -13, -22
Dessutom är grundminuset på -2 för varje enhet kvar.
Credit till alla förslag. Men det känns som om orkmallen lider av en sjukdom
som alla "elite-arméer" slipper. Nämligen att orkerna enheter är relativt
billiga.
Så om man väl är en duktig warboss och köper en massa varierade och skojiga
enheter så hamnar man ändå långt efter i kompen jämfört med de flesta andra
arméer på samma poängsumma. Åtminstone så får man den känslan.
Har nu inte orkat göra någon mer ingående koll och har heller inget vettigt
förslag på förbättring.
Nåt måste kompensera för detta.
som alla "elite-arméer" slipper. Nämligen att orkerna enheter är relativt
billiga.
Så om man väl är en duktig warboss och köper en massa varierade och skojiga
enheter så hamnar man ändå långt efter i kompen jämfört med de flesta andra
arméer på samma poängsumma. Åtminstone så får man den känslan.
Har nu inte orkat göra någon mer ingående koll och har heller inget vettigt
förslag på förbättring.
Nåt måste kompensera för detta.
Mork, the articulate ork!
- speedfreek
Håller med om att det ibland känns som om kopplingen mellan poäng och komp är lite lös och att det istället handlar om minus per enheter, dvs mer minus med mer enheter, vilket inte alltid är bra.
DE är en armé som säkerligen drabbas av detta, även om jag som vanligt tycker de har för hög komp som det är...
DE är en armé som säkerligen drabbas av detta, även om jag som vanligt tycker de har för hög komp som det är...
Ok. Lite som kan misstolkas i orklistan:
Nobs.
-4 each of the first five Nob Bikers
-7 each additional Nob Biker
-5 each Painboy (-10 if on bike)
Ska man tolka detta som att en enhet på 6 bikers där en av dem är painboy får:
-37 totalt?
-30 totalt?
Hoppas på -30, även det känns verkligen hårt för dem.
Nobs.
-4 each of the first five Nob Bikers
-7 each additional Nob Biker
-5 each Painboy (-10 if on bike)
Ska man tolka detta som att en enhet på 6 bikers där en av dem är painboy får:
-37 totalt?
-30 totalt?
Hoppas på -30, även det känns verkligen hårt för dem.
Mork, the articulate ork!