Massa Marines DA lista Komp?
Massa Marines DA lista Komp?
Någon som kan gissa komp på detta? inga hårda tanks inga Heavy support borde vara +
hoppas på över medel komp (13-15)
HQ.
librarian 65 95
-terminator armour 30
Deathwing command squad 220 295
-2xThunder h& Storm S 10
3xlightnings claws
Standard Of Devastation 65
Troop.
Tactical squad 70 170
+5 marines 70
-lascannon 20
-melta gun 10
rhino 35
Tactical squad 70 165
+5 marines 70
-heavy bolter 10
-plasma gun 15
rhino 35
Tactical squad 70 155
+5 marines 70
missle launcher 15
razorback 75
-las
Tactical squad 70 155
+5 marines 70
-plasmacannon 15
razorback 75
-las
Tactical squad 70 180
+5 marines 70
-missle 15
-flakk 10
-Plasma Gun 15
rhino 35
Fast attack.
assault squad 85 130
-veteran 10
-power fist 25
-flamer 5
-melta bomb 5
hoppas på över medel komp (13-15)
HQ.
librarian 65 95
-terminator armour 30
Deathwing command squad 220 295
-2xThunder h& Storm S 10
3xlightnings claws
Standard Of Devastation 65
Troop.
Tactical squad 70 170
+5 marines 70
-lascannon 20
-melta gun 10
rhino 35
Tactical squad 70 165
+5 marines 70
-heavy bolter 10
-plasma gun 15
rhino 35
Tactical squad 70 155
+5 marines 70
missle launcher 15
razorback 75
-las
Tactical squad 70 155
+5 marines 70
-plasmacannon 15
razorback 75
-las
Tactical squad 70 180
+5 marines 70
-missle 15
-flakk 10
-Plasma Gun 15
rhino 35
Fast attack.
assault squad 85 130
-veteran 10
-power fist 25
-flamer 5
-melta bomb 5
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Re: Massa Marines DA lista Komp?
Har jag rätt i att du har potentiellt 200+ bolterskott per runda?
Isf blir nog kompen inget att hurra över...
Isf blir nog kompen inget att hurra över...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
deathstrike!
Nej kompen blir riktigt låg. All den dakkan och scoring du har ...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Kombinationen mängder med underprisade marines, standard of devastaton och en divination-trollis kommer antagligen inte att ge speciellt bra komp. Långt under medel skulle jag tro.
magi ger minus, speciellt som den magin du med 99% säkerthet kommer välja ger dig reroll to hit, sen 40*4 bolterskott / runda är inget man skrattar åt. 50 vanliga tacs är rätt stabilt, samt transporter till samtliga för att skärma småskyttet.
Snabb mathhammer mot vanilla marines
160 bolterskott, träffar 106 utan rerolls, woundar 53, det dör 17 marines / runda
Och det är bara dina bolterskott... Sen har folk otur med tärningar osv osv...
Min gissning skulle nog vara runt 6-8 max...
Snabb mathhammer mot vanilla marines
160 bolterskott, träffar 106 utan rerolls, woundar 53, det dör 17 marines / runda
Och det är bara dina bolterskott... Sen har folk otur med tärningar osv osv...
Min gissning skulle nog vara runt 6-8 max...
Tack för alla svar tänkte inte på att fler enheter än en kunde använda Sacred banner. klart om man klumpar ihop alla 6tum ifrån blir det väldigt mycket smatter 
Visst du kan inte gå och skjuta massor, men du kan göra otroligt starka deathzones. "Åker du inom 24" här (där självklart några viktiga objektiv ligger) så får du smaka på miljader bolter skott"
Vill du har högre komp så är det bara att skippa flaggan och byta ditt HQ.
Vill du har högre komp så är det bara att skippa flaggan och byta ditt HQ.
Alexander Merinen
Jag tycker listan ser riktigt cool ut och tycker det är lite synd att listor alltid verkar kompas utifrån att den får verka under optimala omständigheter.
Själva grejen med metaspelet är just att man inte vet vad man kommer att ställas emot och riskerar att möta fel sorts motstånd.
Den faktiska faran som armén verkligen representerar, om det finns nån sån, borde ligga lägre än de mardrömsscenarion som ofta räknas upp och som troligen aldrig kommer att komma i full effekt i verkligheten.
Det är också det som är det svåra med komp, att förstå den fulla innebörden i en lista, med både dess styrkor OCH svagheter.
Det är just det argumentet som jag tycker talar emot den subjektiva kompen om man ska lyfta upp diskussionen ett steg. När jag ser kommentarer kring vad folk tror att olika arméer ska få för komp så ligger åsikterna oerhört brett isär.
Subjektiv komp blir i praktiken lite av klubben för inbördes beundran, det har såvitt jag kan minnas, i princip alltid varit så. Grundtanken är god men utfallet sett till om man vill mäta de olika listornas styrka är fel. Med syftet att skapa mer varierade listor lyckas de säkert.
Som jag ser det finns det nog många listor som kan hantera den här rätt bra och vissa listor som den i princip pulvriserar. Och det är inget fel med det i min värld.
Själva grejen med metaspelet är just att man inte vet vad man kommer att ställas emot och riskerar att möta fel sorts motstånd.
Den faktiska faran som armén verkligen representerar, om det finns nån sån, borde ligga lägre än de mardrömsscenarion som ofta räknas upp och som troligen aldrig kommer att komma i full effekt i verkligheten.
Det är också det som är det svåra med komp, att förstå den fulla innebörden i en lista, med både dess styrkor OCH svagheter.
Det är just det argumentet som jag tycker talar emot den subjektiva kompen om man ska lyfta upp diskussionen ett steg. När jag ser kommentarer kring vad folk tror att olika arméer ska få för komp så ligger åsikterna oerhört brett isär.
Subjektiv komp blir i praktiken lite av klubben för inbördes beundran, det har såvitt jag kan minnas, i princip alltid varit så. Grundtanken är god men utfallet sett till om man vill mäta de olika listornas styrka är fel. Med syftet att skapa mer varierade listor lyckas de säkert.
Som jag ser det finns det nog många listor som kan hantera den här rätt bra och vissa listor som den i princip pulvriserar. Och det är inget fel med det i min värld.
är inte i ännu längre förlängning är inte även mallkomp "subjektiv" då den sätts av en sluten grupp? är det inte i princip omöjligt att göra en objektiv kompbedömning?
Flaming Dolphins