I numera vanlig ordning så fanns det en del att fixa med innan själva spelandet ens kom på tapeten. MC och jag hade varit med och fixat en del innan turneringen samt att en del terräng skulle med upp. Efter att kopierat mission lappar, fixat släp och packat terräng så var det faktiskt dags att äntligen spela lite grann också.
Lillan visade gryende intresse på morgonen vilket bådar gott:
Efter att åkt den smått tråkiga vägen till Ullhareland så mötte vi upp med Björn och började ställa upp sekretariatet och de bord vi hade med och vips vart det upprop.
Vi har ju redan lottat så vi har god koll på vilka vi möter och hur det skall gå till.
Match 1: Sunshine Mongoloids!
Jag vinner kaptenernas tärningslag över Pelle och ber honom lägga ut första listan. Pelle plockar fram Ovesens IG lista, vill jag minnas, och jag tar an denna själv och därmed utser mig själv till offerlamm.
Anders lista är riktigt hård med mycket mechaniserat och veteraner. Ett plasmamonster till russ, två medusor med st10 ap1 plattor och en Manticora gör inte saken bättre. Anders placerar sig i ett hörn och därmed så lägger jag ”hans” objektiv i motsatt hörn vilket kommer visa sig avgörande. Hans första runda är rätt normal men min runda blir avgörande. Min pod flankar hans plasmamonster och devastatorsergeanten visar varför han fått en combi-melta. Efter att Anders skytte plockat alla marinsen förutom en, vilket skulle visa sig ytterst viktigt, så har jag en bra skytterunda och lyckas kontrollera Anders flank med objektivet. Mina andra devastatorsergeanter med fistar som springer fram med sina combatsquads börjar komma fram till Anders linjer. Detta är för övrigt en finfin lucka i mallen. Väl framme bankar det på allt som rör sig och rätt förtjänstfullt också. Matchen avgörs med lite missilskott på Anders Banewolf som race:at iväg för att rädda objektivet. Pang och där var matchen min. Lite oväntat att jag lyckas plocka 16 poäng av Anders, jag hade varit nöjd med 10 och räknade med en förlust.
De andra går det bra för. MC plockar 20 vilket, var väntat. Matthias vinner med 15 har jag för mig och Mats tar 9 av Pelle, vilket kanske skulle kunna varit lite mer men Pelle är duktigt så en draw där är inte fy skam. Vi seglar upp i top efter första matchen vilket bådar gott.
Anders är för övrigt en riktigt kul prick som ondgör sig över mina okamratliga lagmedlemmar. De har inte körkort vilket gör att jag inte kan smaka på den finfina Fantan som Anders är mäkta stolt över. En smutt malt slinker ner men sedan får det vara stop. Gott var det med malt, roliga motståndare och en seger.
Mer kommer…