Deathwing till GothCon(?)

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
GLinus

Deathwing till GothCon(?)

Inlägg av GLinus »

Vad tror ni om följande lista? Dör den kompdöden direkt, eller kan den tänkas kompa skapligt trots att det är 30 termosar?
Har mixat in närstridstermosar i samtliga enheter och kör på en DW Command Squad istället för ytterligare en Troop-enhet och minskar på så vis antalet scoring units med 25%. Hur mycket tror ni att kompen påverkas om Command Squaden byts till en vanlig DW Squad?

Listan är renodlad DW Assault (om nu någon skulle ha missat det)

HQ:

Belial (190 pts)

DW Command Squad (250 pts)
5 Terminators: 1 Champ w Halberd, 1 SB+CF, 1 TH+SS, 1 2xLC, 1 PC+PF

ELITES

DW Knights (337 pts)
6+1 Knights: Perfidious Relic of the Unforgiven

TROOPS

DW-Squad (289 pts)
5+1 Terminators: 2 SB+PF, 1SB+CF, 1 SB+PS, 1 2xLC, 1 AC+PF

DW-Squad (284 pts)
5+1 Terminators: 3 SB+PF, 1SB+CF, 1 2xLC, 1 PC+PF

DW-Squad (250 pts)
4+1 Terminators: 3 SB+PF, 1 SB+PS, 1 CML+TH+SS

1600 pts totalt
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Hylander

Re: Deathwing till GothCon(?)

Inlägg av Hylander »

Jag skall inte uttala mig kompen, sitter och bygger IG till okompat och orkar inte sätta mig in, men det är coolt. Länge sedan jag såg en hel DW armé.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Alltså för att vara Deathwing ser det inte så farligt ut. Ingen jättesquad tillsammans med Belial och ingen Storm Shield på Belial. Liten scoring del och ingen Land Raider.

Fast åt andra sidan är det 30st Terminators som ramlar ner i knät runda 1... och skjuter twin-linked. Jag måste titta extra på listorna till det nya DA-codexet, så jag vågar inte uttala mig i detalj i kompen. Men det känns under medel, men inte jättelåg komp. Just nu iaf.

Kompen blir sämre om du byter ut din command squad, att du har liten del scoring är en av de få saker som ger plus i listan.
Alexander Merinen

GLinus

Inlägg av GLinus »

Det totala tvillinglänkade skyttet består i det här fallet av totalt 28st S4 Ap5 skott, 4st S6 Ap4 skott, 2st S7 Ap2 3" Blasts och 2st Missiler fördelat på hela listan.

Det är ju inte så att man ramlar av stolen direkt. Tyngsta skyttet från en och samma enhet blir (om Belial deepar med 3:e Troop-valet) T-L 10st S4 Ap5 plus 2st Missiler.

T-L biten är en engångsföreteelse vars effektivitet hänger på att enheterna inte scattrar alltför galet (Belial och den enhet han väljer att deepa med scattrar ju dock inte)

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Grejen är att skyttet som kommer ner är väldigt svårt att skydda sig mot eftersom man inte får reserva allt längre. Du kommer få skjuta precis vad du vill som står på bordet (eller nästan iaf) och dessutom genom splitfire kan dina stormbolters skjuta på något annat än dina tunga vapen. Det är en väldigt kraftfull förmåga som jag inte är hundra på hur bra det är än, därför är jag osäker på kompen.
Alexander Merinen

troligt

Inlägg av troligt »

Frän lista, oavsett komp =) Skulle vara rolig att spela, och kanske också att spela mot. Annorlunda och tematiskt är det i vart fall!

// Danne

Stefan-RT

Inlägg av Stefan-RT »

Där är vi olika :) tycker inte alla det ska bli roligt att möta.

GLinus

Inlägg av GLinus »

Zurken skrev:Grejen är att skyttet som kommer ner är väldigt svårt att skydda sig mot eftersom man inte får reserva allt längre. Du kommer få skjuta precis vad du vill som står på bordet (eller nästan iaf) och dessutom genom splitfire kan dina stormbolters skjuta på något annat än dina tunga vapen. Det är en väldigt kraftfull förmåga som jag inte är hundra på hur bra det är än, därför är jag osäker på kompen.
Jag håller helt och fullt med dig om att det är en bra förmåga. Jag ville bara påpeka att mängden skytte i den här listan inte är fasligt stor. Det kan svida till en aning när gossarna teleporterar in på slagfältet, men man kommer långt ifrån alltid att skjuta med allt, då en del kommer vilja springa för att inte dö blast-döden. Att kunna "bita ifrån" när man landar är absolut ingen dålig egenskap, och det vore konstigt om det inte märktes av i kompen. Det gör förhoppningsvis också bristen på mobilitet, att listan har få scoring units, och det faktum att listan inte är optad för deep strike skyttet (förväntar mig inte hög komp på listan men den förtjänar inte låg komp heller).
Stefan-RT skrev:Där är vi olika :) tycker inte alla det ska bli roligt att möta.
Vad är det som gör att du tycker att listan skulle vara tråkig att möta?

Fluff är tufft!!

Stefan-RT

Inlägg av Stefan-RT »

Det är baserat på vad jag själv ställer upp med på gothcon, och tänker i perspektiv om vi skulle mötas.
Med hot om kompsmisk är listan bantad till 3plasma enbart.
Då kan du förstå hur svårt ja skulle hantera din lista med min footslogger lista.
Runda två sen assaultar du mitt allt.
Eftersom ja inte kan reserva allt själv som skydd blir det promenad seger.
Därför tycker jag din lista kommer vara tråkig att möta.

Sen kan jag inte tänka mig att jag blir den enda som skulle få problem med listan och även de
ogilla den.
Får bara hoppas jag får så pass hög komp och slipper möta sånt här :)

GLinus

Inlägg av GLinus »

Ok. Då förstår jag. Dock håller jag inte med om att jag skulle få någon automatisk promenadseger. 4 av 5 enheter scattrar och riskerar att hamna upp till 12" "fel" när de ramlar in på bordet.
Genom att hålla kvar rätt enheter i reserv så kan man ge min lista en rejält fet smäll, även om man inte får sätta allt i reserv.
Generellt sett så är det inte plasmor eller meltor som dödar termosar. I min erfarenhet så är det snarare bolters och lasguns som skördar de flesta offren bland mina Dödsvingar. Kvantitét är ibland bättre än kvalitét.
Senaste gången jag spelade DW-Assault-armé på Gothcon så fick jag stryk i tre av slagen och spelade jämnt i de övriga. Ingen av de motståndare som jag mötte satte hela sin armé i reserv och bara en hade överjävligt många plasmor/meltor.

På sätt och vis hoppas jag att vi får mötas på Gothcon så att du själv får se att listan går att tampas med.

Fluff är tufft!!

Skriv svar