Ny inom 40k, funderingar kring Dark Vengeance.

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Fail Male

Ny inom 40k, funderingar kring Dark Vengeance.

Inlägg av Fail Male »

Hej 40k-Sverige!
Jag känner att 40k kallar efter mig, men utan erfarenhet och kunskap så blir man obeslutsam.
Så vad baserar jag armé-beslutet på: Snygga modeller och självklart spelduglighet.
Jag ser ju hellre att jag förlorar pga att jag är värdelös, än att mina modeller suger.

Ett praktiskt beslut för mig är ju till Dark Vengeance:
Regelbok och annat nödvändigt.
Med lite tur kan jag förhoppningsvis byta bort den ena delen av boxen och få dubbletter.
Efter att bestämt mig för DA's, så dök två problem upp:
1. en review från Beasts of war som innefattade allmän bespottning på Dark Angels, gav mig viss tvivel.
2. Jag såg Chaos ForgeFiend och blev förälskad.

Så första frågan:
Är Dark Angels bra på lite högre tävlingsnivå? / och hur är CSM?

Och fråga två är en mer estetisk variant:
Ogillar skarpt looken på chaos space marines(vanliga trupperna), och inte överförtjust i chaos terminators utseendet heller.
Gamla modeller som inte faller mig helt i smaken.
Så vad tror ni råbarkade veteraner om att konvertera Dark vengeance DA's till tjusiga Ironwarriors?
Fila bort från shoulderpads och sätta lite chaotiska saker på dem?
Och är det spelmässigt "lagligt"? (Nu med de nya Allies-reglerna osv.)
(Vid senare tillfälle är det nog även tänkt att använda catachan jungle fighters som cultists)

Råd, åsikter och svar tas tacksamt emot!
Ursäkta Novellen, som Göteborgare är man lite tjötig.
Mvh. Jocke.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Ny inom 40k, funderingar kring Dark Vengeance.

Inlägg av Zurken »

Att konverta vanliga marines till Chaos Marines är helt ok, att du gillar hur dina figurer ser ut är viktigt. Faktum är att det inte är helt ovanligt med marines som byter codex lite efter smak, även om inte alla tycker det är helt moraliskt rätt :roll: .

En sak att tänka på är att man här i Sverige, och framför allt på västkusten ofta använder sig av olika restriktioner i tävlingsspelet i form av komp. Detta för att ballansera och jämna ut de ganska stora skillnaderna mellan olika enheter och codexar. Så var inte rädd för att det inte går att vinna med Dark Angels eller Chaos Space Marines.

Skall man spela helt utan restriktioner så bleknar tyvärr det mesta mot Necrons och Grey Knights, men samtidigt finns det många äldre codexar som får problem mot riktigt starka Dark Angel eller Chaos Space Marine listor. Chaos Space Marine är något starkare codex än Dark Angels.
Alexander Merinen

Fail Male

Inlägg av Fail Male »

Wow, Tackar för snabbt svar!
Skönt att veta att det är en möjlighet att göra sina egna konverteringar.
Får bara se till så att jag gör det ordentligt och snyggt, så man slipper bli anklagad för en snåljåp-lösning, haha.
En annan grej som gör detta ännu goare, är ju att man slipper hitta någon som vill ha halva starter-boxen.

Komp tycker jag verkar som en väldigt bra och logisk lösning.
Känns ju hyfsat orättvist om det endast finns ett fåtal arméer som alltid är självklara vinnare.
Det ger ju även en möjlighet att använda sig av dåliga modeller.
Att kunna använda sig utav hellbrutes är ju störtskönt! (Har fått intrycket av att dom gör bäst i att hålla sig hemma.)

Då ska jag ta mig en ordentlig funderare på bra konverteringar.

Snabb fråga angående CSM:
När man använder 'Marks' av de olika gudarna, krävs det att de är synliga.
Tex konvertera nurgle-saker om man ska ha Mark of Nurgle?

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Dark Vengeance är definitivt en bra investering. Det mesta av Dark angels delen går att konvertera till chaos. Tigg ihop lite chaos bits från vårt bitsforum och måla allt enhetligt så kommer det se bra ut. Folk brukar inte vara så knussliga med marks så länge man informerar tydligt.

Jag gillar bikes med mark of Nurgle :)

Fail Male

Inlägg av Fail Male »

Det låter ju kanon bra, och att använda sig utav bitz-forumet var ju genialt! :)
Självklart ska allt bli enhetligt och följa samma färgtema.
Skönt att höra angående Marks:en, hade annars funderingar att använda spare bases för marks för att underlätta för både en själv och motspelaren.

Oh, ja de måste ju bli rätt brutalt tåliga.
T 6? (Eller är det 5?)
och ett +5 jinks(Jinx?) save, låter ju rätt nasty.

-Har egentligen ingen koll alls, bara vad jag snappat upp på nätet, från battlereports och reviews.-

katzenjammer

Inlägg av katzenjammer »

Personligen tycker jag nästan att det är bäst att välja en arme vars grundtrupper man gillar. Men jag är en kille som gillar troops, och man kan ju komma runt det på olika sätt ( exempelvis köra en ledare med mark från någon av gudarna så att man kan ha kult-trupper som troops, eller köra kultister).

Sen tycker jag iofs att chaos space marines är rätt stiliga när man kollar närmare på dem.
Flesh is a design fault

Fail Male

Inlägg av Fail Male »

Det är ju självklart också en variant, På många sätt ett enklare sätt, då man slipper fila och försöka sig på egna konverteringar.
Tycker dock CSM-troopsen ser lite väl outdated ut, och inte håller direkt samma standard som andra marines, men som sagt tidigare, en smaksak.
Hoppas kunna göra snygga egna konverteringar istället.
För jag tycker verkligen Iron Warriors borde ha CSM's som troops, så kan vara lite svårt att kringgå det hela. :)

katzenjammer

Inlägg av katzenjammer »

http://www.games-workshop.com/gws/catal ... od1710136a +vanliga marines borde bli bra. Jag tycker att man kan köra 1-2 enheter marines och sedan konverera till något som känns som passande kultister i en IW-arme så har man en skön troops-bas.

Sen finns det ett liknande konverterings-set för iron hands för mer robot-proteser och ytteligare ett skönt sett från forgeworld.

Man borde kunna komma på en skön kultistvariant för IW eftersom de har ett så tydligt tema. Kanske konvertera till 10-20 pit slaves (kolla necromunda) med flamer.

Edit: man kan ju kanske köpa mk3 space marines från forgeworld.
Flesh is a design fault

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Catachan Jungle Fighters, med lite tillägg från Forgeworlds Renegade Militia Conversion set?

Står iofs att det huvudsakligen är till Cadians, men någon kanske vet om det funkar?
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Fail Male

Inlägg av Fail Male »

@ Katzenjammer:
Tack för alla idéer!
Redan tittat in 'Iron Warriors upgrade pack'(Någon aning om vad det är för vapen man får med?), men du gav mig en uppenbarelse med att visa mig Iron Hands upgrades.
En kombination av dessa två hade ju varit, allsmäktigt, Enda hårresande blir ju priset.
En 10man squad: 140x2 + 100x2 + 280= 760 kr. (möjligtvis 620 om det räcker med ett paket med IH's upgrades.)
Undra om Iron Hand upgrades är kompatibla med CSM boxen, för med så mycket upgrades finns ju inte så mycket av 'cartoony-look' kvar i dem.

Kollade på Pit Slaves, och det är ju egentligen perfekt, bara att de ser taniga ut.
Så något att föredra borde ju vara att kunna konvertera robot-shit på Catachan Jungle fighters, några idéer? :)

Ps. Kunde inte hitta Forgeworlds settet, kommer du ihåg vad det heter?
Tack igen!

@Lottomannen:
Håller helt med om Catachan Jungle fighters! de är perfekta för ändamålet.
Kikade på Renegade Militia, och även de var schyssta, men föll mig inte helt i smaken för ändamålet.

Skriv svar