Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Joey_Boy

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Joey_Boy »

Problemet är väl inte så mycket komp och kostnad som ganska kassa regler. Chaos fighty karaktärer åker ju på dunk av det mesta pga gömda fistar och hetare monster/hq i andra armér. 5+ invo är inte så hett och de flesta psy.powers är tämligen trista...

Det har egentligen inget med kompen att göra utan om hur ofta du riskerar att få en power fist i ansiktet på ditt HQ. Hade man kunnat få ett 3+invo på sin chaos lord så hade han nog varit mer användbar och trollisen har ganska oinponerande powers om man jämför med alla andra trollisar i spelet, visst lash är la het men med rätta sönderkompad så vad finns det kvar som du vill ha en trollis till? Att man sedan saknar vättiga HQ som buffar enheter för väldigt billiga poäng(chappe typ) eller SC's som påverkar armén positivt och inte negativt(Fabulous Bill). Man kan inte bara säja att alla spelar med ett val så det måste vara för bra. Folk spelar med Prinsar för det är det ända valet som fungerar på planen.

Och hela argumentet att det är vanligt så det är för bra känns skumt. Lite som att många spelar Space Marines så vi måste kompa ner den armén för den är uppenbarligen för bra. Sänk SM kompen till 90 så kanske vi får in lite variation i armérna på turneringar...

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Håller helt med joey. Man kan fika till det med ett 4+ save på sina håkushoises om han har 20-30 poäng över. Hade magikern haft en psykisk hoodie hade jag spelat med honom varje dag. Enda skyddet kaos har mot psykare är rhinos.

/spam
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

HeadWar skrev:
Olof skrev:Om vingprins med MoN är överrepresenterat så beror det på att det är det bästa valet, inte nödvändigtvis att kompen ligger fel.
Om någonting är det "bästa valet" i förhållande till pris och komp, då är kompen fel antingen på det valet eller på allting annat. Om kompen vore perfekt satt på allting så skulle det inte finns några "bästa val".
Det bästa valet avseende hur hård den är jämfört med sorceror och lord. Hur mycket minus ska DP med wingar, MoN etc ha för att det ska svida ordentligt när man tar ett ganska mediokert val, som ändå är det bästa i listan?

Kompstraffet ligger bra. Utan MoN boltras den ihjäl, med MoN autocannonas den ihjäl och med warptime på det så ligger den i närheten av Lysanders kompminus, vilket verkar rätt löjligt om man jämför dem.

Håller med Hylander om att listan är vek och att startkompen bör höjas till 110.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

jag tycker att minuset ligger bra som det är.. man kanske skulle kunna sänka grundminuset och höja minuset för wings lite till... Jag har fortfarande inte sätt nån spela med en gående prins. En gående prins suger verkligen och borde knapt ge minus..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Bruce

Inlägg av Bruce »

Är det inte rimligt att sänka kompminuset på en Chaosdread utan 2xccw, till +-0 ?

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Bruce skrev:Är det inte rimligt att sänka kompminuset på en Chaosdread utan 2xccw, till +-0 ?
Troligen inte, den är fortfarande ganska kapabel i närstrid och är ett AV12-fordon som är jättejobbigt att bonka i närstrid.

Däremot funderar jag på om inte inga-DCCW-varianten borde få ett extra plus. Väldigt elak mot de egna på fire frenzy och blir bara sämre av blood frenzy då den inte är så het i närstrid, mest bara hård. Skulle gärna se att den varianten gav -1, räknas ju ändå till fordonsminuset också.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Bruce skrev:Är det inte rimligt att sänka kompminuset på en Chaosdread utan 2xccw, till +-0 ?
Den borde ge pluskomp. Att den fackar upp ens plan var tredje runda funkar inte i turneringar. Nog också att den skjuter på ens gubbar dubbelt så jävla mycket.

Man kan ja göra som de visar i 3ed chaos codexen och sätta upp den helt själv på en flank haha (... in case it goes into fire frenzy).

man hade ju annat kunnat swe-faqa closest visible unit mäts från vapnen eller huvet istället för 360 graders LOS... då hade man ju nästan kunnat använda skiten. Inte för att vara en störig jävel.
Senast redigerad av 1 n00bn, redigerad totalt 23 gånger.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Meh, vad negativa ni är. Chaos dreadden är säkert bra (har ingen erfarenhet av den), att en liten chaos gubbe dör av laserkanonen kan man ju leva med :P. Men höj ni kompen, det blir jag bara glad över (tänker spela med det i framtiden ^^). Tycker att man borde få mindre minus av en chaos dread utan ccw vapen, som det är nu finns det ingen anledning att välja bort alla närstridsvapen.
Alexander Merinen

Jacke

Inlägg av Jacke »

Jag tycker att chaos dreaden är sjukt kass, en modell som gör vad den vill 2 rundor av 6 är ett slöseri med poäng. Håller med tidigare inlägg, chaos är riktigt bleka jämfört med de senaste codexarna.

Leidermark

Inlägg av Leidermark »

Jämför man sternguards och chosen så kompar en sternguard mycket bättre än en chosen enhet. Chosen får direkt minus för sitt första specialvapen men inte sternguards, speciellt om man bara tar en av varje plamsa/melta, blir inget alls då för sternguradsen.

Sedan tycker personligen att grundkompminuset på plaugemarines är för högt, visst de är bra men inte -6 bra...

Sen precis som folk har diskuterat innan så borde man göra något åt Lord och Sorcerer choicet då i princip alla spelar med en Demonprins som HQ. Vore himla skoj att ens se ett demonvapen på planen någon gång?

Man kanske även skulle kunna höja grundnivån för hela Chaos listan från 105 till 107-110, då listan är bland de listor som representeras allra minst på kompade turneringar.

Skriv svar