AIRBRUSH GUIDE

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Joppe

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Joppe »

Reaper master series + liquitex airbrush medium men tror jag kan spä ut färgen mer än jag gjorde första vändan.

frigobben

Inlägg av frigobben »

Tack vare den här grymma tråden vågade jag ju ge mig in på det här med airbrushing. Köpte en Neo/Iwata med kompressor från biltema som huvudsetup. Jag har väl mest lekt än så länge och provsprayat på lite gamla gubbar och tränat på själva rengöringen, som jag har lite frågor kring.

Jag såg ju en video från ägaren av Badger som någon lade upp här, och för honom gick det ju hur enkelt som helst att få rent. För mig tar det alltid massa omgångar med cleaner (jag har provat massa olika), gärna med tops och annat. Jag har bara tunnat ut GW-färger med vatten nu, och min misstanke är att det är det som gör att det torkar snabbt och blir massa skräp kvar. (har precis beställt en del Vallejo-grejor (thinner/cleaner), får se om det gör någon skillnad)

Hur enkelt får ni rent grejorna, exv vid färgbyte och sedan efteråt? Skulle vara intressant att veta hur lätt det borde gå.

adde_z

Inlägg av adde_z »

Vid färgbyte behöver man inte vara uber noga, backflusha och töm ur 1-2 ggr och spruta igenom lite rengöring och sen kör igen. (tills vätskan i koppen är hyfsad ren) Enda gången man behöver vara mer noga en så är när man ska köra vitt lr nära vita färger.

Sen är 70% handsprit ganska bra att köra efter cleaner. Jag gör som så att när jag rengjort med cleaner (fönsterputsen/vatten jag tipsat om tidigare i tråden) så fyller jag i lite handsprit och låter det stå medans jag typ penslar några detaljer lr nått. Sen så tar jag och dra nålen fram och tillbaka utan att spruta nått. Backflush och nån genomsköljning.

Men som sagt vid färgbyten så tenderar man att som nybörjare att vilja vara lite för noggrann och försiktigt. Jag kommer ihåg själv hur jag var nästan lite "rädd" att använda min första spruta.... Men ju mer man använder den ju mer inser man att det är ett verktyg och det värsta som kan hända är att färg torkar och eftersom vi i den har branschen kör med akryl så går det alltid att med starka lösningsmedel att få bort det. (sprit, aceton cellulosa thinner)

Så slutsatsen är: Var inte FÖR rädda om grejerna utan kör bara!

Användarvisningsbild
Samuel

Inlägg av Samuel »

pxpxpx skrev:http://www.air-craft.net/acatalog/Airbr ... 1-8th.html
Det är den jag har på mina sprutor. Funkar för Iwata/Neo.

Jag skulle köpa färdig slang på typ air-craft.net eller nåt. Så får du en med snabbkoppling och grejer redan på. Kostar lite mer, men jag hatar att skruva grejer och sen misslyckas. :)

Teflontejp är nåt jag har upptäckt är bra att ha. Ett paket med nitril/latex-handskar är också att rekommendera. Köp en bra rengöring också, jag gillar Vallejos egna. Dyr men ack så bra på att lösa upp färgrester i sprutan.
Vad är den samlade erfarenheten av air-craft.net? Drämde min kompressor i golvet... Passar på att uppgradera.

Briggs

Inlägg av Briggs »

Första posten här appropå så hej :)

Och tänkte tacka för tråden, skaffade mig ett biltema-kit och har börjat grunda samt några försök till att highlighta. Grundningen blir riktigt bra, highlights har jag lite problem att få till men det lär väl ge sig eftersom.

Det lilla jag upptäckt är att GW färger är usla jämfört med Vallejos. Det kloggar igen och blir inget bra flöde jämfört med Vallejos. Plus att det är ett jox att få färg från burk till färgkopp, å andra sidan går det inte att få tillbaka färgen i Vallejo-fallet ;)

Men som sagt tack för alla poster här som varit väldigt användbara :)

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag köpte kompressor här:
http://www.rdgtools.co.uk/acatalog/COMPRESSORS.html

Den första med tank.

Asplund köpte ett kit från samma sida, med samma kompressor och fick en eller ett par sprutor med, för samma pris.

Jag är väldigt nöjd med kompressorn, men har inte provat något annat.

frigobben

Inlägg av frigobben »

Samuel skrev:
pxpxpx skrev:http://www.air-craft.net/acatalog/Airbr ... 1-8th.html
Det är den jag har på mina sprutor. Funkar för Iwata/Neo.

Jag skulle köpa färdig slang på typ air-craft.net eller nåt. Så får du en med snabbkoppling och grejer redan på. Kostar lite mer, men jag hatar att skruva grejer och sen misslyckas. :)

Teflontejp är nåt jag har upptäckt är bra att ha. Ett paket med nitril/latex-handskar är också att rekommendera. Köp en bra rengöring också, jag gillar Vallejos egna. Dyr men ack så bra på att lösa upp färgrester i sprutan.
Vad är den samlade erfarenheten av air-craft.net? Drämde min kompressor i golvet... Passar på att uppgradera.
Jag beställde från dem och måste säga att det var den bästa näthandlare jag någonsin stött på i form av service. Tror nog att det mest är en enda kille som jobbar/äger det. Han skrev långa svar på mina frågor med väldigt kort varsel och ursäktade sig såfort han inte kunde svara samma dag. Han hjälpte mig med olika viktiga saker och var relativt opartisk i sina rekommendationer (inte bara sälja allt till vilket pris)

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

När ni spär ut färger vad brukar ni använda er av? Räcker vatten?

Tänker på valejos game colors och vanliga färger.

Ohman

Inlägg av Ohman »

Antingen vallejos egna akryl thinner eller så kör jag med spolarvätska som du kan köpa på valfri mack/ÖoB

Rashia

Inlägg av Rashia »

Lillen skrev:När ni spär ut färger vad brukar ni använda er av? Räcker vatten?

Tänker på valejos game colors och vanliga färger.
Jag blandade min Vallejo skygrey(model colour) med ca 50% vatten, de ska bli ungefär 3% mjölk i konsistensen.
Det har funkat jätte bra för mig, inte en enda tilltäppning.

Skriv svar