Nya tau

Har du hört det senaste från GW?
Kerrai

Re: Nya tau

Inlägg av Kerrai »

Efter att ha läst en del, tycker jag att de fortfarande håller en bra balans mellan alla 6th edition codies.
Jag kan enbart hoppas att de håller detta genom hela sjätte nu
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Användarvisningsbild
Iceplague

Inlägg av Iceplague »

Ja efter att ha gått igenom den nya codexen, så känns det att AV14 fordon kommer bli ett stort problem för Tau. Visst så har de ju fått längre räckvidd på sina Fusion Blasters, men då är man väldigt nära fienden. Kan kanske vara hett o offra en enhet Firewarriors med EMP granater (funkar som haywire) genom att assaulta fordonet, men då skall fordonet i fråga redan bo hos FW enheten. Känns som Hammerhead special commander upgraden kommer bli standard 1A i varje Tau armé. Tankhunter och BS5 på en Railgun är nog bland det hetaste inom anti-fordon, men är nog inte lösningen ensam. Kommer 2 Hammerheads med Railguns vara standard? Eller försöker man med Fusion Blaster spam?

Ang uppgraderingar, så är jag kanske lite besviken på att vissa uppgraderingar till både fordon och suits försvann, men kan förstå skälet till detta.

Jaja, man får väl vara nöjd med boken, skaffa några inallierade enheter för att lösa fordonsproblemet så är saken biff.
Senast redigerad av 1 Iceplague, redigerad totalt 9 gånger.
/J-J

Blom

Inlägg av Blom »

The blom awords i tau codex går till följande:

Tuffade karkär: Aun'shi

"onödigaste" enhet: Full drone squad med shield drones (140 p som inte kan göra skada, scora eller out scora)

Bästa uppsving ifrån förra codexet: Detta blir svårt, bredsidor eller pathfinder tror jag.

Enhet som blivit sämre sen förra codexet: krötter

Bästa nykomling: Razor shark

Sämsta nykomling: R.I.Ptide

Nu orkar jag inte komma på fler..
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Krooterna har ju blivit bra (med krootoxar) medans broadside har blivit "dåliga" ju ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Blom

Inlägg av Blom »

Missilesides är bra i dagens metat (förutom mot IG) Krötter gör väl typ samma sak som förut bara att dem blivit odugliga i cc.
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Sämre shielddrones och att inte kunna gå och skjuta är rätt kasst.

Att kunna outflanka med acute scenses och 3 krootoxar för 140p är nice :)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Tror inte någon har nämnt skuggsol, hon är ju chef. Släng in i en enhet councilbikes för lite 2+ med reroll kombinerat med mobilitet. Men hon fungerar i nästan alla enheter, allierade eller ej.

Ceasar

Inlägg av Ceasar »

Blom skrev:Är lite besviken på nya tau om jag ska vara ärlig den känns lite "meh" om jag ska vara ärlig :cry:

Det är ju det som är så bra med nya Tau boken.

Jag har längtat som fan. Sålt av mina gamla och precis beställt en helt ny.
Hade de varit tokbra hade alla spelat dem och då hade det inte varit lika kul. Hade fet Necron och GK arme, men sålde av dem då charmen försvann när de blev vardagsmat.

Tycker boken är balanserad och bra. Den har sina ljusa sidor, men de har fortfarande några riktigt svaga punkter. Precis som det ska vara :D

Tror att de kan vara riktigt roliga att spela och samtidigt roliga att möta.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Ceasar skrev: Hade de varit tokbra hade alla spelat dem och då hade det inte varit lika kul. Hade fet Necron och GK arme, men sålde av dem då charmen försvann när de blev vardagsmat.

Tycker boken är balanserad och bra. Den har sina ljusa sidor, men de har fortfarande några riktigt svaga punkter. Precis som det ska vara :D

Tror att de kan vara riktigt roliga att spela och samtidigt roliga att möta.
Tamejtusan det bästa jag läst på länge! Vilken otroligt skön inställning du har! :D

Rashia

Inlägg av Rashia »

Blom skrev:Är lite besviken på nya tau om jag ska vara ärlig den känns lite "meh" om jag ska vara ärlig :cry:
Hade samma feeling om Chaos marines, så Tau känns som en frisk fläkt för mig.
Visst de är väll inga GK, men det kanske bara är bra.

Skriv svar