Flogger skrev: Spelar la ingen roll hur många procent som är kompat? Det som är bra ska kompa, oavsett 50 eller 100%..
ska man överföra tänken till andra ska man mer eller mindre klumpa ihop allt tungt skytte, alla missiltyper, med allt som kan ha plasma och melta och kompa det som en kategori.
Fast nej, i och med att ett vapen med samma profil är olika bra baserad på de andra entries i dess codex, hur nödvändigt den blir, hur den kan användas för att skapa synergier...osv, (för att inte nämna det helt uppenbara, en eventuell skillnad i poängkostnad). Så, att sammanställa alla liknande element från över ett dussin olika codex och generellt kompsätta de för att "de är jo lika varandra" skulle bara rakt av försämra kompmallen avsevärt.
Var inte inne på att föra över den tänken till alla, snarare tvärt om. Att Tau ska kompas mer i linje med övriga. (Men visst är det svårt att få till)
@ Ardhiel:
Oroa dig inte för att inte få se några Tau
Som det ser ut nu så kommer jag se om jag inte kan kirra en arme. Jag tror mkt på matte när det kommer till spel, matten har gjort mig till en mkt bättre spelare. Så efter lite räknande och listbyggande hittar jag att med crons(som var första tanken till lincon) kan jag bygga listor som skjuter in ~55w /runda, IG kommer lite högre men med Tau och restriktionerna som de verkar bli kommer jag lätt över 100w / runda. Så jag kommer nog lira tau på komp 0.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Visst går det att göra en 100+ wound lista med Tau, men svagheterna i en sådan lista gör det balanserat. Tau har bra skytte, vilket de ska ha eftersom det nästan är autoloose om man hamnar i melee. Tau är dock inte de ända som kan göra en 100+ lista. för 1850p kan man göra eldar lista som gör 130+ wound i en runda mot T=4 och är bättre i melee än Tau. Men även här är svagheterna enorma.
Eftersom allt ska kompas säger jag inte att Tau ska vara okompade, bara att man ska väga in svagheterna som följer med och vad man måste köpa för att stärka upp dem. Sen kan man välja att bara gå på offensiven, vilket kan lyckas ibland och leda till snabb whipe ibland.
En Riptide med Heavy burst cannon (som försöker använda Nova charge offensivt i varje runda) kommer då och då att göra fem wound på sig själv. Den sannolikheten är faktiskt inte försumbar. Dessutom är den ett taktiskt vågspel då den i 1/3 av fallen inte är överdrivet bra. Och det måste man väga in.
En hammerhead med railgun som skjuter på ett AV13 fordan lyckas bara med en penetrating hit 1/3. det är 25% chans att den misslyckas de 3 första rundorna eller ca 10% på en hel match (5 rundor). Därefter kommer eventuella saves. Det är inga rolig läsning. Vilket man bör väga in, även om den själv nästan är odödlig bakom sin aegis.
Generellt lågt T, lågt Ld osv. Men jag säger inte att de är värdelösa, bara att man bland annat ska ta med inbyggda svagheter och kostnaden för enheten i fråga i bedömning. Vilket jag tycker man ska göra generellt. När det gäller Tau så lär väl tiden utvisa hur detta kompförslag ligger till. Men det är bättre att börja lätt och hoppas GW har gjort sitt jobb rätt, vilket jag tycker de börjat göra i 6:e (som jag sagt förut). Sen ska man inte kompa efter gällande meta, för det kan och bör ändras. Kompar man efter gällande meta låser man fast hela 40k Sverige i samma meta under oöverskådlig tid vilket är tråkigt.
I dag kompar vi bort flyers, säger inte att det är fel, men det gör att Tau inte får lika stor påverkan på metat som på andra ställen i världen. På de ställen där vi man tokspelar flyers tror jag man kommer se en ändring och mljligen ett helt nytt meta.
Nu har jag flummat ut rejält och på helt fel ställr på forumet dessutom. Ber om ursäkt för det.
Även om vissa tolkar det som gnäll kan jag lova att det inte är det, vill bara påpeka saker jag tycker man missat i bedömning (Kan även vara så att jag missat lite ost också eller sätt att täppa till svagheterna). Och som jag sagt förut, detta är den i särklass svåraste codexen att kompa.
Bara för att det inte ska försvinna lägger jag in mitt förslag igen.
Förslag
Tau flyers får komp efter den första.
1 V15 Markerlights and networked markerlights in army. (Only count Markerlights and networked markerlights in groups of 2 or more)
1 Drone controller on Commander if there is a Drone squadron unit that contains >5 drones
1 V13 Battlesuits in army (count each Broadside Battlesuit and Riptide as 2). And additional 1 if V18. Do not count stealth suits.
1 V7 vehicles with total armour of 31 or more (front + side + rear). And additional 1 if V11.
Jag tycker faktiskt att nuvarande förslag är ganska snällt. Man får in det mesta på komp 0 och i princip allt man vill på komp 1 så jag ser inget problem.
Varulv skrev:Fast släpper man de nya codexarna fria så behöver jag som Black Templars inte bemöda mig att åka. Just sayin'.
Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
Du får ett nytt SM codex i Oktober så inte sååå långt kvar
Däremot bör BT knappt kompa alls tycker jag, inte ens för sin första storm raven.
Jo precis, men jag är inte emot att min Storm Raven kompas eller att vi är sämre än andra egentligen, mer det att alla lag ska ha en sportslig chans tills dess att alla är uppdaterade och hamnar på en någorlunda rimlig nivå. När den nivån har nåtts kan man ju bara börja kompa OP-kombos i slutändan och då kan man i princip släppa codexar fria, men tills dess behövs det definitivt jämnas ut någorlunda i alla fall.