BT Termosar i drop pod

Regelfrågor och förslag på husregler
MFL

BT Termosar i drop pod

Inlägg av MFL »

Har försökt få lite klarhet i huruvida BT kan sätta terminators i drop pods.
De senaste FAQ arna har ju onekligen rört ihop det lite.
Den i januari tog bort möjligheten till drop pods för hela armen, men detta ändrades i faqen efter.

Just nu verkar tolkningen vara att terminators kan sättas i pod men inte som dedicerad transport. En del tolkar dock den faqen som att terminators inte stoppas i pods alls.

Som BT spelare ser man ju på detta med partiska ögon, särskilt som vi redan är lite vingklippta.

Hur är tolkningen i "turnerings Sverige"?
Mattias Lindeberg

Waraxx

Re: BT Termosar i drop pod

Inlägg av Waraxx »

har inte kollat i BT codexet på evigheter men enda sättet som skulle tillåta terminators att deploya med drop pods är om något av följande stämmer:

1: BT terminators kan ta drop pods som dedicated transport.

2: drop pods är inte dedicated transports.

och jag tror inte att något av dem stämmer. vilket betyder att man inte kan droppa terminators i drop pods.

MFL

Inlägg av MFL »

Enligt BT codexen får alla command squads, Sword brethren, dreadnought, crusader squads och alla typer av terminators välja drop pod.

Står inlagt i texten under "drop pod assault".
Mattias Lindeberg

Waraxx

Inlägg av Waraxx »

svårt att se vad dom menar när man bara tar vissa stycken, men som det ser ut så ska det inte vara ngt snack om saken. ska se om jag har ngt codex liggandes häromkring...

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

MFL skrev:Enligt BT codexen får alla command squads, Sword brethren, dreadnought, crusader squads och alla typer av terminators välja drop pod.

Står inlagt i texten under "drop pod assault".
Problemet är att deras FAQ från januari säger om Drop Pod Assault:

Replace this entry with the following: sen alla regler för drop pods och hur de funkar, men i den nya förklarande texten har de inte lagt in vilka enheter som får köpa dem.

FAQ texten ersätter alltså all text under Drop Pod assault med regler där enheterna inte längre inkluderas.

Personligen tycker jag det är rent strunt. Det är ganska självklart vilken del av Codexregeln som ska ersättas med FAQ-texten.

Waraxx

Inlägg av Waraxx »

enda sättet som skulle kunna tillåta terminators att ta drop pod som dedicated transport efter den FAQ:en är om följande stämmer:

1. fordonet drop pod finns inte listan som en "dedicated transport" i codexet.

2. detta står inte under någon infantry group: "a _____ squad may take a drop pod as a dedicated transport"

om båda dessa stämmer så verkar det som att GW inte tänkt hela vägen, då ingen i hela codexet skulle kunna använda drop pods, och då får man helt enkelt gå efter vad som står i codexet. för jag tror knappast att GW vill förbjuda BTfrån att använda drop pods.

om båda punkterna däremot är felaktiga, dvs att det står under tactical marines (eller vad nu grundenheten heter) att de får ta drop pods som dedicated transport och drop pods står listade under dedicated transports. då verkar det som att gw inte vill att terminators ska kunna droppa in med en drop pod. dom har ju redan deep strike...

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

De har bara Copy pastat Drop Pod assault regeln till alla FAQs för alla arméer som kan använda dem, oavsett vad som tidigare stått på respektive armé. Ett försök att få alla drop pods att fungera likadant, utan att tänka på att de ersatte en annan del av reglerna för just BT.

För mig är det solklart att det är en oversight från GW.

MFL

Inlägg av MFL »

Med tanke på att det på s. 38 (Transport Vehicles) tydligt framgår att Drop pod får bära 10 mariner, 5 terminators eller 1 dreadnought, så är det ju inte nödvändigt att det skrivs på andra ställen vem eller vilka som funkar att skicka i pods.

Tycker personligen att det till och med är tydligare än texten som reglerar vilka som får åka i en Stormraven (i Death from the skies). Där har dock alla tillsynes antagit att allt och alla kan åka både utan och innan ;-)
Mattias Lindeberg

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

MFL skrev:Med tanke på att det på s. 38 (Transport Vehicles) tydligt framgår att Drop pod får bära 10 mariner, 5 terminators eller 1 dreadnought, så är det ju inte nödvändigt att det skrivs på andra ställen vem eller vilka som funkar att skicka i pods.
Ja, Drop Pods får bära 10 marines, 5 terminators eller 1 dreadnought. MEN ingen enhet i BT codexen får köpa en Drop Pod enligt FAQ-svaret. Du kan inte ens köpa en Drop pod till säg en crusader squad och sedan använda den med Terminators.

Detta kan du enligt codex, men inte längre eftersom FAQ-svaret skriver om hela regeln, där tillåtelsen för enheter att köpa dem fanns med.

MFL

Inlägg av MFL »

Jag ser vad du menar. Under amendments entries för dreadnought och crusader squads nämns det att de enheterna kan välja pods som dedicated transport. Men inte för terminators.
Det framgår också i FAQ delen att man får droppa ner tomma pods om man så önskar.

Vill dock påpeka att med det resonemanget (dvs att man inta kan stoppa enheter i transporter om de inte tas som dedicated, trots att det under respektive transport anges att de kan åka däri) kan man aldrig stoppa något i BT codexen i en Stormraven helt enkelt för att det inte står i codex eller errata att respektive enhet får det. Det står ju bara i Death from the skies att SR rymmer upp till 12 SMs etc. Ingenstans nämns det att dom får välja det dock.

Peka mig i rätt riktning någon, om jag har fel. Vill gärna få bu eller bä på detta då det avgör om jag skrotar BT eller inte. Utan pods eller SR blir det till att foot slogga stora delar av pricktavl... Jag menar enheterna ;-)
Mattias Lindeberg

Skriv svar