Jag tycker att mallkomp är överlägset. Subjektiv komp är ett lotteri där man med hjälp av tankeläsning och frändskap med arrangörerna kan gissa sig till hur man ska sminka en lista för att få ok komp. Man blir alltid besviken.sourpus skrev: jag tycker Mr. Lampén fångar pudelns kärna när det gäller varför komp behövs. sedan instämmer jag också i att kompfritt är ett kul alternativ.. lite då och då..
det enda jag igentligen vänder mig mot är att mall skulle vara roligast. visserligen är detta endast min åsikt, men även om mallen är ett bra sätt att stävja ostning, är subjektiv komp (återigen enligt mig) bättre, i det att den fångar upp (och ger bonus för) de lite mer wacky kombinationerna (kommer inte på något bra exempel just nu). argumentet att man med subjektiv komp inte vet vad man får köper jag inte. det krävs inte mycket tankeverksamhet för att förstå att hårda/bra/optade saker ger minus och dåliga/knasiga/etc. saker ger plus..
Med mallkomp är det inga överraskningar eftersom alla känner till exakt hur kompen sätts, vilket också gör det hela mer rättvist.