Varför behövs komp?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Olof

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av Olof »

sourpus skrev: jag tycker Mr. Lampén fångar pudelns kärna när det gäller varför komp behövs. sedan instämmer jag också i att kompfritt är ett kul alternativ.. lite då och då..
det enda jag igentligen vänder mig mot är att mall skulle vara roligast. visserligen är detta endast min åsikt, men även om mallen är ett bra sätt att stävja ostning, är subjektiv komp (återigen enligt mig) bättre, i det att den fångar upp (och ger bonus för) de lite mer wacky kombinationerna (kommer inte på något bra exempel just nu). argumentet att man med subjektiv komp inte vet vad man får köper jag inte. det krävs inte mycket tankeverksamhet för att förstå att hårda/bra/optade saker ger minus och dåliga/knasiga/etc. saker ger plus..
Jag tycker att mallkomp är överlägset. Subjektiv komp är ett lotteri där man med hjälp av tankeläsning och frändskap med arrangörerna kan gissa sig till hur man ska sminka en lista för att få ok komp. Man blir alltid besviken.

Med mallkomp är det inga överraskningar eftersom alla känner till exakt hur kompen sätts, vilket också gör det hela mer rättvist.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag håller inte med dig helt där. Visst det stämmer att du inte kan veta din komp i förväg, men jag hoppas inte att man får allt för stora fördelar av att känna arrangörerna. De ska i förväg visa tydliga riktlinjer på hur de sätter komp.

När mall används så kommer det ju mest handla om hur mycket man kan mallopta och göra en lista på ett sätt som kompen inte täcker på rätt sätt. Och det kommer nog inte vara möjligt att täcka alla kombinationer på ett rättvist sätt i en mall utan att mallen blir super komplicerad. Subjektiv komp täcker ju alla sådana hål, men har ju nackdelen att den är subjektiv.

Därför tycker jag att mallkomp är bra, men subjektiv är bättre (man behöver helt enkelt inte oroa sig över att mallopta utan istället kan lite på att vad man än gör för lista får den komp man förtjänar)
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

hansson skrev:
Katarsis skrev:Slutade på 8:e plats har jag för mig och kommer nog inte komma tillbaka med samma lista; inget mer behöver bevisas.
Du bevisade ingenting med att komma upp på Fanatic med den listan.
Varför inte? Den behövde ju testas, eller är det så att vissa listor är bättre än andra, ergo, kanske inte skall få vara med på turneringar eller få en väldigt stor nackdel, d.v.s. komp.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

hansson

Inlägg av hansson »

Bevisa vad? Att listan är bra? Att den kan komma bra placerad?

sourpus

Inlägg av sourpus »

Olof skrev:Subjektiv komp är ett lotteri /.../ inga överraskningar eftersom alla känner till exakt hur kompen sätts, vilket också gör det hela mer rättvist.
hur svårt är det? hårda saker ger minus, mjuka saker ger plus.
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

jeppeapan

Inlägg av jeppeapan »

Man vet inte vad man kan förvänta sig och det blir ofta skevare än mallkomp.

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

sourpus skrev:
Olof skrev:Subjektiv komp är ett lotteri /.../ inga överraskningar eftersom alla känner till exakt hur kompen sätts, vilket också gör det hela mer rättvist.
Nu var du lite generell. Hur mycket + ger mjuka saker? Hus mycket - ger hårda saker? Hur hård tycker den här arrangören att Abbadon är? Hur hamnar jag om jag tagit hårda truppval men inga fordon? And the list goes on...

Med mallkomp kan man hålla turneringar där alla har samma förutsättningar att spela med den komp de vill ha. Det är omöjligt med subkomp eftersom man inte kan veta vilken komp man får. Det blir en gissningslek och inte ett spel. Man kan lika gärna ha subjektiva regler som deltagarna får reda på när de kommer till turneringen.

"På den här turneringen kör vi med 40K-regelboken som riktlinjer, sen kan det komma upp regeländringar när ni kommit hit." "Va, bara fast attack är scoring? Satan! Jaja, tur att jag tog ett gäng gargoyler för att sminka upp min subjektiva komp..."

Om arrangörerna tillät att man skickade in en lista på prov och sen fick ändra den efter att ha fått sin dom så skulle subkomp fungera något bättre. Men det skulle bli ett sjuhelvetes jobb. Alternativet är utförliga riktlinjer, men då kan man lika gärna använda en mall.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Jag håller helt med föregående talare, jag är personligen helt okapabel att kompsminka. Jag gillar kompmallen, får då vet jag precis hur grisig min lista är innan jag kommer till turneringen och slipper bli besviken på att hamna på onådslistan i komplotteriet.
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Olof skrev:Om arrangörerna tillät att man skickade in en lista på prov och sen fick ändra den efter att ha fått sin dom så skulle subkomp fungera något bättre. Men det skulle bli ett sjuhelvetes jobb.
Det var vanligt för några år sedan, men mycket riktigt väldigt mycket extraarbete för arrangörerna.

sourpus

Inlägg av sourpus »

jeppeapan skrev:Man vet inte vad man kan förvänta sig och det blir ofta skevare än mallkomp.
hur ofta då? hur många av dina listor anser du har fått fel subjektiv komp? :roll:
Olof skrev:
sourpus skrev:
Nu var du lite generell. Hur mycket + ger mjuka saker? Hus mycket - ger hårda saker? Hur hård tycker den här arrangören att Abbadon är? Hur hamnar jag om jag tagit hårda truppval men inga fordon? And the list goes on...
det kanske bara är jag, men om jag klämmer fram en lista med bara obbar och massa annan dynga (obs. bara exempel) räknar jag med att hamna typ komp 1-2 av 10. spelar jag en marine/kejjos lista där inget speciellt sticker ut, hamnar jag väl runt 4-5 av 10.. det ÄR inte så svårt.. det kräver bara lite mer tankeverksamhet.

Olof skrev: Det blir en gissningslek och inte ett spel. Man kan lika gärna ha subjektiva regler som deltagarna får reda på när de kommer till turneringen.

"På den här turneringen kör vi med 40K-regelboken som riktlinjer, sen kan det komma upp regeländringar när ni kommit hit." "Va, bara fast attack är scoring? Satan! Jaja, tur att jag tog ett gäng gargoyler för att sminka upp min subjektiva komp..."
på tal om att vara generell. :lol: hur är det en gissning att bra saker ger minus? känner du dig osäker är det väl bara att posta listan på valfritt forum, och fråga vad folk skulle ge den i subjektiv komp?
Olof skrev: Om arrangörerna tillät att man skickade in en lista på prov och sen fick ändra den efter att ha fått sin dom så skulle subkomp fungera något bättre. Men det skulle bli ett sjuhelvetes jobb. Alternativet är utförliga riktlinjer, men då kan man lika gärna använda en mall.
[/quote]

jaha, du menar som det gjorts på gothcon? ;)
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Skriv svar