3.5 Flyer position and Shooting with Flyers
A Flyer may be positioned anyhow on its base using the original parts. When shooting with a Flyer that is still on its flying base at a non-Flyer target; ignore the normal rules for weapons pivoting 45 degrees vertically. Instead measure 8 inches, in 2D, from the weapon mount along the ground. This is the minimum range at which the weapon can fire; any target that lies beyond this point (and within the weapons maximum range) can be targeted. [rules change]
Man får ej skjuta inom 8", med något enligt denna FAQen. Target måste vara utanför 8".
Detta borde gälla både heldrake och doom scythe då enligt GW FAQen kan bara "blasts" döda saker utanför line of sight och ingen av dem är blasts.
@Flogger: Absolut. Men att träffa och att kunna wound-allokera är olika saker. Frågan som jag förstod den var bara vart man kunde lägga ut linjen (vilka modeller man kan träffa).
@Excessus: Det finns inget i regelboken om det, men tänk såhär: skulle du tillåta att en Predators TL Lascannons sköt rakt uppåt på en Flyer?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Det vi skulle ha gjort egentligen var att ändra regeln till att Flyers ignorerar de 45 vertikala graderna (då flygplan inte är begränsade på samma sätt som en stridsvagn). Sen är det väl dessutom så att de 45 graderna bara ska användas om vapnet inte fysiskt går att röra på modellen (och draken använder ju inte vapnet alls längre när du skjuter med det).
Katarsis, känns som det är en fråga man gått igenom innan. Nej, det hade jag inte, men flygplan känns rakt av lite manövrerbara i höjdled liksom i sidled. En stridsvagn är bunden till markplanet på ett sätt ett flygplan inte är.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Det finns en anledning flygplan när de attackerar markmål startar långt bort med en vinkel nedåt. Flyger de precis ovanför så är man rätt fucking jävla safe mot framåtriktade vapen. Annars tillåter jag det om de plockar bort sin flyer direkt efteråt eftersom marken hälsar på och den har en förmåga att trumfa det mesta som kommer dess väg.
Så för min del så får flygvapnet i fråga vara en bit bort som det sig bör om man inte kan rikta vapnet nedåt.
Mag-El skrev:Så för min del så får flygvapnet i fråga vara en bit bort som det sig bör om man inte kan rikta vapnet nedåt.
Där är problemet. Många vapen kan riktas neråt, tex. storm talons turret mounted assault cannon som får skjuta 360 och även nästan rakt ner på sin bas. Dessa tas inte hänsyn till i FAQen.
Nu på rak arm kommer jag på Storm Talon, Heldrake, Doom Scythe och Tay flyers med smart missile systems, de borde alla få skjuta på det inom 8" (med de vapnena bör tilläggas).
Läser man regelboken står det ju att ju att man skall peka vapnen på målet för att kunna dra line of sight. Dvs kan man peka vapnet på något så kan man också träffa det.
Om man däremot inte kan peka vapnen, av någon anledning, kan man ÄNDÅ utgå från att vapnen kan vridas vertikalt upp till 45 grader. Det är väl just denna regel med 45 grader som SweFaq byter ut om man det regelavsnitt som är utklippt ovan (sektion 3.5) stämmer.
Alltså borde väl SweFaq bara tillämpas vid dessa fall(?). Storm Talon har ju exv en viss möjlighet att vinkla sina assault cannon nedåt och då borde ju grundreglen med att peka vapnen ha företräde.
Speciellt den nya Tau-flygaren med turreten borde kunna skjuta den precis hur när det vill. Även dronesen borde kunna det eftersom dom är passagerare och inte vapen.