Nya Eldar Wraithknight
Re: Nya Eldar Wraithknight
Vilket jag inte håller med om då eftersom även om modellerna står bas i bas finsn det ju ändå mellanrum mellan modellerna då de inte är fyrkantiga lådor som står på basen och därför ger de ändå cover även om de står bas i bas
Nya Eldar Wraithknight
"As if behind terrain" alltså som om man vore täckt bakom terräng. Solklart RAW.DHettNeck skrev:Jag tycker att
"same way as if it was behind terrain"
inte ger en rätt att skippa 25% regeln. Mening efter:
"Similarly, if a model fires
through the gaps between models in an intervening unit, the
target is in cover, even if it is completely visible to the firer."
måste läsas i detta sammanhang då det det är samma regel och inte en separat.
Alltid 5+ cover för intervening models.
Om du inte är ett fordon då de har egna regler för 25% vilket inga andra unit types har.
Lilleper, jag menade att om man vill spela med något annat än RAW så får man väl göra det, men jag tänker inte göra det.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Nya Eldar Wraithknight
Tja jag har ju inte spelat med denna regeln hela 6e och inte mött någon som gör det heller. Så jag tänker nog fortsätta spela "fel".
Sv: Nya Eldar Wraithknight
Du får ju spela hur du vill men detbär ju inte enligt reglernaLillePer skrev:Tja jag har ju inte spelat med denna regeln hela 6e och inte mött någon som gör det heller. Så jag tänker nog fortsätta spela "fel".
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
För att få cover save måste figuren vara minst 25% täckt, detta gäller även för intervening models. Ser man målet öppet mellan två figurer i en enhet räknas målet som bakom cover...dvs fortfarande 25% regeln i effekt. Så jättealbert bör inte få cover från miniolle.
Problemet uppstår när Gw inte skriver ut det helt som om de skrev för bokstavstolkare alternativt för 5 åringar utan läsförståelse och logiskt tänkande. :p
Problemet uppstår när Gw inte skriver ut det helt som om de skrev för bokstavstolkare alternativt för 5 åringar utan läsförståelse och logiskt tänkande. :p
Nya Eldar Wraithknight
Regeln som säger 25% tack? Den finns inte förutom när det gäller terräng och intervening models är inte terräng.Tist skrev:För att få cover save måste figuren vara minst 25% täckt, detta gäller även för intervening models. Ser man målet öppet mellan två figurer i en enhet räknas målet som bakom cover...dvs fortfarande 25% regeln i effekt. Så jättealbert bör inte få cover från miniolle.
Intervening models är 5+ cover save enligt regelboken, oavsett hur mycket som är täckt.
Vill man inte spela enligt regelboken kan man spela med sina egna regler på sina egna turneringar, det är helt ok
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Läser vi hela den första meningen: "If a target is partially hidden from the firer's view by models from a third unit it recieves a 5+ cover save in the same way as if it was behind terrain." (fetat min markering, ovidkommande parantes borttagen). Läsförståelse i engelska ger oss att, jo minsann, vi ska nog titta på regeln om vem som får cover om de står bakom terrain ändå (Determining cover saves).Flogger skrev:
Regeln som säger 25% tack? Den finns inte förutom när det gäller terräng och intervening models är inte terräng.
Intervening models är 5+ cover save enligt regelboken, oavsett hur mycket som är täckt.
Vill man inte spela enligt regelboken kan man spela med sina egna regler på sina egna turneringar, det är helt ok
Jag spelar gärna efter regelboken, men gärna med folk som har lite läsförståelse och förstår att flera paragrafer i en text kan hänga ihop. Men det kanske inte är på samma turneringar då
Men, vi kan nog argumentera det i evigheter och inte komma överens, så vi kan likväl spela med samma regelbok på turneringar och båda hävda att den är rätt och kalla oss för Sunni och Shia.

30p Rippers blir ett vandrande 9 wounds 5+ cover save för en Trygon Prime?
Nej jag tror det ska tolkas som Tist lyfte fram:
Jag tycker dock de kunde skrivit det ännu tydligare och tryckt in 25%-regeln även här istället för en syftning till den.Tist skrev:"If a target is partially hidden from the firer's view by models from a third unit it recieves a 5+ cover save in the same way as if it was behind terrain.
Wraithknight bakom Guardians måste ju se ännu mera galet ut.
Nya Eldar Wraithknight

Klart som korvspad att han ska ha cover save...
OBS! kanske en gnutta internet sarkasm...
Men om regeln menar att alla modeller emellan ger 5+ coversave oavsett storlek, då har ju det som Wraithknighten skjuter på också 5+ cover för att det står ett par gubbar emellan - även om den modellen från Wraithknightens ögon är 100% synlig?
Regeln är inte så enkel alltid, tex en Tervigon/Tyrannofex är ett stort åbäke som i princip alltid syns ganska bra bakom ett gäng mindre tyranider och jag har aldrig räknat att den fått cover av det, men eftersom den har sitt huvud och sina vapen så lågt nere vid marken (byggd som en sköldpadda) så finns det inte alltid fri sikt från ögonen på den när du börjar kolla LOS.
Jag hade uppskattat en storleksrangordning för sådant här.
Regeln är inte så enkel alltid, tex en Tervigon/Tyrannofex är ett stort åbäke som i princip alltid syns ganska bra bakom ett gäng mindre tyranider och jag har aldrig räknat att den fått cover av det, men eftersom den har sitt huvud och sina vapen så lågt nere vid marken (byggd som en sköldpadda) så finns det inte alltid fri sikt från ögonen på den när du börjar kolla LOS.
Jag hade uppskattat en storleksrangordning för sådant här.